Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Gast1

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Gast1 »

Wat mij opvalt: FT4 is laag. TSH is hoog. Dosering is ook vrij hoog.

Opeens lijkt TSH scherp te dalen en FT4 te pieken. Alsof je lichaam opeens merkt dat er voldoende T4 beschikbaar is.

Zie dat wel vaker. Mensen met hoge dosering die opeens fors kunnen of moeten verlagen. Vaak in combi met overstap van merk, trouwens.
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Tim »

Dus nog een keer bloedprikken Kiek?

Bedankt voor je input Marc.
Sinds 03-2016 slik ik Tirosint

Kom zo wel dichterbij T4 dossis van 188mcg waar ooit de Kwaliteit Van Leven top was !! ;)
SK3.jpg
SK3.jpg (33.78 KiB) 1165 keer bekeken
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Kiek »

Als het verschil tussen 11 en 18 niet te verklaren is, en je wilt wel weten wat de enige echte FT4 is, dan wel opnieuw prikken als je de permissie-luxe hebt.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Tim »

Vandaag geprikt! Morgen weten we het.

Verder niks anders gedaan dan anders.
Wel donderdag teruggekomen van een wintersportvakantie waar ik erg van genoten heb!
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Kiek »

En......?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Tim »

Ben nog in afwachting Kiek!
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Tim »

Hebbes ....
Naamloos 13-3.jpg
Naamloos 13-3.jpg (27.85 KiB) 1088 keer bekeken
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Kiek »

Een boeiend mysterie, Tim!

In januari is je uitgangspositie met 200 µg Tirosint een TSH van 4.85 mU/l met een FT4 van 11 pmol/l.
Met toevoeging van 5 µg Cytomel zou je een tikje dalende of dezelfde TSH verwachten, met een tikje dalende FT4.

Jij hebt in die situatie een fors dalende TSH naar 0.35 mU/l met een zeer super stijgende FT4, van 11 naar 18 pmol/l.
Misschien kan dit opgewekt worden door het slikken van de Cytomel/Tirosint een paar uur voor de priksessie.
Of een meetfout?

Een ander punt is het lab op een te vroeg tijdstip in verband met de halfwaardetijd van 7 dagen van thyroxine.
Immers, de verwerking van dezelfde dosis thyroxine moet zich voegen naar de 5 µg Cytomel.
De dynamiek voor Cytomel kost misschien een week, maar voor de verwerking van thyroxine hou je toch de gemiddelde 6 weken.
Dus een paar weken te vroeg geprikt?

De zwier van de FT4 is bij de ene forser dan bij een ander.
Door de te vroege prikdatum is de gemiddelde verwerking van de halfwaardetijd van thyroxine nog niet geëffectueerd.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Tim »

Spanned he?!

Dat zou kunnen, misschien komt het meetmoment idd wat te vroeg (en verklaard dat de FT4 van 18 naar 14 zijnde T4 meer geeffectueerd).
Maar die bijna gelijkblijvende TSH dan - vraag ik mezelf hardop af - ? Die heeft toch ook z'n "peilstok" uithangen ....

M.i. had de FT4 ZEKER lager moeten zijn dan 11 (en TSH niet in deze mate gedaald) als ik de theorie volg.
Ben een vreemd geval denk ik.

Stijging na slikken Cytomel/Tirosint is uitgesloten!
Prik altijd nuchter, dezelfde tijd en zonder medicatie.

Groet,
Tim
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Kiek »

"M.i. had de FT4 ZEKER lager moeten zijn dan 11 (en TSH niet in deze mate gedaald) als ik de theorie volg."

Het 'ZEKER' valt zeker te nuanceren met je relatief hoge dosering van 200 µg L-T4 en de 5 µg L-T3.
In onderzoeken lees je andere verhoudingen.

Saravanan merkt op dat na 8 maanden na de start met L-T3 het effect verdwijnt.
Hij verklaart het als de tijd van aanpassing van de deiodinase.
Misschien is dus bij start van Cytomel de aanpassing van levothyroxine pas na 8 à 9 maanden een feit.
Immers steeds weer anticiperend op een zich chronisch wijzigende deiodinase.

Maar dat verklaart niet de stijging van FT4 van 11 naar 18 pmol/l. Dat is onmogelijk met dezelfde hoeveelheid levothyroxine en zonder schildklier.
Een labapparaat zit er soms ook flink naast.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie