Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Kiek »

Standaardisatie
Wat speelt mee?
- commercie
- marktwerking (zo goedkoop mogelijk)
- politiek (de relatie met een bepaalde leverancier)
- afknijpen van labbudgetten.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Gast1 »

Tim schreef: 20 jun 2017, 10:46 Heb oud Facebook account geactiveerd om mee te lezen in diverse groepen.
Los van dit "op waarde" te schatten maakt me de (nieuwe) Thyrax nieuwsgierig.
Ik word er onrustig van...een nieuwe mogelijkheid? Wishful thinking maybe...
Tja, toen Thyrax er tijdelijk uitging gebeurde in die FB-groepen het volgende: Teva stinkt, Euthyrox is da bomb. Het nieuwe middel, dat moet je hebben. Tijdje rustig, toen kwam opeens de Tirosint-rage. Euthyrox? Daar werd je dik van. Tirosint zitten tenminste geen "smerige" hulpstoffen in.
Nu Thyrax er weer is, is dat gelijk "de hit". Bizar. Ook mensen die voorheen zweerden bij hulpstof-vrij stappen terug op Thyrax (dat de meeste hulpstoffen bevat, zelfs een allergische kleurstof).
En men voelt zich na 1,2,3 dagen al weer helemaal top. Of te wel, prof Wolffenbuttel had gelijk: psychologisch factoren spelen een (grote) rol.

Qua samenstelling is Thyrax overigens exact gelijk gebleven, volgens de bijsluiter. Verschil zal vast ook niet heeel groot zijn.

Terwijl Merck (Euthyrox) in Frankrijk gevraagd is een nieuwe formule te ontwikkelen, zónder lactose. Iets wat vermoedelijk ook doorgevoerd gaat worden in andere Europese landen (kennelijk al toelatingsaanvraag in NL ingediend, SON houdt dat in de gaten).

Enfin, ik hou het bi Euthryox en weersta voorlopig ook de verleiding om toch eens Tirosint te proberen. Geloof gewoon niet dat het anders werkt.
Mark, Heb je historie beetje doorgenomen.
Wat knap dat jij zo "rustig" blijft terwijl je zoveel hebt moeten inleveren (sporten) en ook niet veel resultaat behaalt met ( minimale) aanpassingen. Correct me if i'm wrong
Welke toekomst zie jij? We lijken beetje in het zelfde schuitje te dobberen...
Tja, what can I say... Ik heb te veel last van de warmte om nu te kunnen zeggen dat het de goede kant op gaat, maar dit schrijvende denk ik wel dat het aan de betere hand is. Maar kantelpunt komt in sept/okt.
Bijkomende factor: studiedagen zijn klaar (al komen er nog 3 extra dagen aan). Dus minder stress, druk etc. Kan ook schelen. En zo zijn er altijd wel externe factoren die alles kunnen verwarren.

Hoe het verder gaat/moet? Geen idee. M'n internist moet ik nog maar eens berichten, maar die gaat per september met pensioen.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door pga »

Enfin, ik hou het bi Euthryox en weersta voorlopig ook de verleiding om toch eens Tirosint te proberen. Geloof gewoon niet dat het anders werkt.
Ben ik niet met je eens .Voel me de laatste tijd heel redelijk op Tirosint ,kan opmerkelijk goed tegen de warmte valt me op ,is jaren niet zo geweest.Wisselende doseringen geven wel klachten ,maar dan in de zin van meer of minder hypo vnl.Van Euthyrox voelde ik me echt beroerd.
Gewoon als proef zou ik daarom Thyrax wel eens willen proberen ,vol toevoegingen ,meer dan in Euthyrox zegt men en toch hebben de meesten er minder last van.Heb wel eens eerder gezegd dat er werkingsverschillen zijn ,maar dat dit niet alleen op de vulstoffen is terug te voeren m.i. .
In zoverre ben ik het wel met je eens.Maar heb zelf ondervonden dat er iets is dat de werkzaamheid doet verschillen.
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Tim »

Zojuist internist gesproken.Denkt de klachten niet meer te linken aan de instelling.
Hoofdpijn zou met deze waarden niet van de medicatie kunnen komen.
Stelt voor huidige dosis aan te houden.

Hun standpunt v.w.b. (nieuwe) Thyrax:
"Door onbetrouwbaarheid in het voortbestaan en de productie in Zuid-Afrika raden we het stellig af om over te stappen"
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door laura »

Tim schreef: 20 jun 2017, 13:50 Hun standpunt v.w.b. (nieuwe) Thyrax:
"Door de productie in Zuid-Afrika raden we het stellig af om over te stappen"
O :o
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door pga »

laura schreef: 20 jun 2017, 14:04
Tim schreef: 20 jun 2017, 13:50 Hun standpunt v.w.b. (nieuwe) Thyrax:
"Door de productie in Zuid-Afrika raden we het stellig af om over te stappen"
O :o
Duitsland volgens mij
https://www.trouw.nl/home/fabrikant-ver ... ~ab60dd33/

https://www.maxvandaag.nl/sessies/thema ... voorradig/
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Tim »

Heb er niet op gereageerd...
Tijd was op ;)
Gast1

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Gast1 »

pga schreef: 20 jun 2017, 11:23
Enfin, ik hou het bi Euthryox en weersta voorlopig ook de verleiding om toch eens Tirosint te proberen. Geloof gewoon niet dat het anders werkt.
Ben ik niet met je eens .Voel me de laatste tijd heel redelijk op Tirosint ,kan opmerkelijk goed tegen de warmte valt me op ,is jaren niet zo geweest.Wisselende doseringen geven wel klachten ,maar dan in de zin van meer of minder hypo vnl.Van Euthyrox voelde ik me echt beroerd.
Gewoon als proef zou ik daarom Thyrax wel eens willen proberen ,vol toevoegingen ,meer dan in Euthyrox zegt men en toch hebben de meesten er minder last van.Heb wel eens eerder gezegd dat er werkingsverschillen zijn ,maar dat dit niet alleen op de vulstoffen is terug te voeren m.i. .
In zoverre ben ik het wel met je eens.Maar heb zelf ondervonden dat er iets is dat de werkzaamheid doet verschillen.
Ik heb er ondertussen aardig wat gegevens, onderzoeken, berichten en informatie over doorgenomen.

Het zal allemaal nog wel iets ingewikkelder in elkaar zitten allemaal en er zal vast een keer iets meer zicht komen op waarom de ene mens kennelijk toch echt beter reageert op een bepaald merk. En misschien wel niet. En zit het "nieuwe-Thyrax=top" effect echt tussen de oren; per slot van rekening is het placebo-effect ook een werkelijk bestaand en op scans aantoonbaar effect.

Even leek wellicht het verschil te kunnen zitten in levothyroxine vs levothyroxine-pentahydraat, maar ook dat geloof ik ondertussen niet meer.

Tirosint zal vast een prima middel zijn, als ze het maar - vanwege de kleinere productiehoeveelheden - netjes en zuiver kunnen blijven maken. Maar het is in de VS volgens mij al ruim 10 jaar op de markt, ook in Duitsland leek het kort te hypen, tot 2011 zo'n beetje.
Als het echt beter, effectiever, prettiger werkt, waarom is het dan nog altijd niet de dominante speler geworden?

En wat toevoegingen betreft: die van Euthyrox zijn eigenlijk allemaal vrij onschuldig. Ik heb ze wel eens een voor een nader bekeken en kwam niks geks of bijzonders tegen. Niet iets wat bij wijze van spreken niet ook in bijv je tandpasta zit.
Dat ze de nieuwe Thyrax formule-technisch gelijk hebben gehouden, snap ik ergens wel. Maar daar zitten dus wél bekende, erkende allergische (kleur)stoffen in. En lactose. Laat dat nou net uit de Franse Euthyrox (Levothyrox) gehaald zijn, op verzoek van de overheid. Iets wat - maar wanneer weet ik niet - ook zal gaan gebeuren in andere landen en dus ook in NL. En als ik de onderzoeksrapporten (van Merck zelf) mag geloven: het wordt er beter, stabieler, nauwkeuriger op.
Gast1

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Gast1 »

pga schreef: 20 jun 2017, 14:10
laura schreef: 20 jun 2017, 14:04
Tim schreef: 20 jun 2017, 13:50 Hun standpunt v.w.b. (nieuwe) Thyrax:
"Door de productie in Zuid-Afrika raden we het stellig af om over te stappen"
O :o
Duitsland volgens mij
https://www.trouw.nl/home/fabrikant-ver ... ~ab60dd33/

https://www.maxvandaag.nl/sessies/thema ... voorradig/
Nou is Aspen wél een Zuid-Afrikaans bedrijf hè... ;-)

Gevalletje klok, klepel....
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door pga »

Mark:
pga schreef: 20 jun 2017, 14:10
laura schreef: 20 jun 2017, 14:04

O :o
Duitsland volgens mij
https://www.trouw.nl/home/fabrikant-ver ... ~ab60dd33/

https://www.maxvandaag.nl/sessies/thema ... voorradig/
Nou is Aspen wél een Zuid-Afrikaans bedrijf hè... ;-)

Gevalletje klok, klepel....
Het beeld werd geschapen van '' het komt uit Afrika ,dus het zal wel niets zijn'' ,terwijl het gewoon om productie uit Duitsland gaat.
Plaats reactie