Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Tim »

Zeker te weten! Ik wacht -rustig- af tot morgenochtend....
Dat zijn mijn tegenstrijdigheden, heb zo vaak de volle overtuiging gehad op hyperwaardes (teveel hormoon).
Hetzij gezegd zonder Cytomel.

Ik dacht, ik draai het eens om ;)

aanvulling: merk (ook) een verandering in m'n toilet performance zeg maar ...Wil niet alles aan de schildklierproblematiek ophangen, daarom niet vermeld. Oeps! nu doe ik het toch....
Laatst gewijzigd door Tim op 03 nov 2017, 07:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Tim »

Hoi Kiek, Eerder gelezen dat je van Euthyrox naar Thyrax gaat.
Mag ik vragen waarom? (gisteren vergeten)
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Tim »

Kiek schreef: 29 sep 2017, 10:14 Gelukkig dat je overweegt iets minder te slikken, Tim. Je hebt dan inderdaad kans dat je FT4 ietsje stijgt.
Misschien komt zelfs je TSH terug in het gebied waar het meer thuishoort. Doseren is geen emotionele keuze.
Nagenoeg niets veranderd qua waarden.

Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (37.46 KiB) 439 keer bekeken

Klachten zoals aangegeven.
Volgens m'n notities rond 18/10, dik 2,5 week naar aanpassing (29/09), dalende lijn waargenomen.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Kiek »

- gejaagd, nerveus en ben ook héél fel en agressief.....(druk nog net geen auto's van weg ;) ) (herkenbaar van m'n graves tijd)
- gebrek aan energie en meer spierklachten.
Als je je Cytomel (nu de duidelijke onrustgever) laat staan, zonder aanpassing van je levothyroxine, dan stijgt je FT4 weer vanzelf. En dan voel je je vast weer beter, Tim.
Misschien ben je supergevoelig voor de extra variaties die je per 24 uur doormaakt, door toevoeging van je liothyronine.
Je curve is niet gewijzigd, noch het set point.
Zou het kunnen dat de receptoren van ex-Gravers tijdens hun ziekte zo aangepakt zijn, dat ze chronisch 'ontzet' zijn?
Ik heb namelijk de indruk dat ex-Gravers niet een zelfde soort reactie hebben op doses en soorten schildklierhormoon. Men lijkt het scherper te beschrijven, en harder. Sneller van het padje.

Mijn affaire is mijn eigen schuld.
Al lange tijd hyperachtige dingen, verlaagt en nog hyperachtig. Toen vorige week radicaal zes dagen gestopt -> TSH 12.4 en FT4 7.6... en de rust daalde neer.. Nu in opbouw, vanaf morgen de verlaagde dosering (nog maar ca. 70 µg!).
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Tim »

Hyperachtige dingen...? Hoe kom je eraan? Ineens? Jong blom nog heel leven voor je, eindignen met minimale T4 dan maar! Hoe minder hoe beter schildklierhormonen zeg ik!
-----
Kiek schreef: 03 nov 2017, 10:44 Als je je Cytomel (nu de duidelijke onrustgever) laat staan, zonder aanpassing van je levothyroxine, dan stijgt je FT4 weer vanzelf. En dan voel je je vast weer beter, Tim.
Daar twijfel ik dus over!
Voelde me immers met meer Cytomel zeker niet zo opgefokt!
Kan proef op de som nemen, weten het snel met die korte halfwaarde tijd.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Kiek »

Gelukkig weet je het snel, Tim.
Halfwaardetijd is ca. 21 uur, dus na een week zijn vast alle effecten van de toevoeging verdwenen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Tim »

Alles nog eens nagelezen en overdacht.

1. Vorige aanpassing, 2,5mcg cytomel minder heeft FT4 in tegenstelling verwachting niets doen stijgen. Ook niet een klein beetje.
Kiek schreef: 03 nov 2017, 10:44Als je je Cytomel (nu de duidelijke onrustgever) laat staan, zonder aanpassing van je levothyroxine, dan stijgt je FT4 weer vanzelf. En dan voel je je vast weer beter, Tim.
2. Cytomel nu weer laten staan? Ben met een reden begonnen met Cytomel en dat was niet om het zo "lekker" ging op enkel LT4 :|.

3. 6 weken terug keuze tussen a)kans op nog beter of b) theoretisch winst behoud. b gekozen weg winst.

Voor nu ga ik paar dagen geen Cytomel nemen eens kijken of Kiek gelijk heeft (Cytomel zijnde onrustgever). Daarna maar eens kijken.

Heb nu in m'n achterhoofd om naar een dosis T4 200mcg / T3 10mcg te gaan.
Misschien "hyper" ik wel onzichtbaar op papier van 213mcg T4 onderdrukt door de cytomel.
Het blijft een forse dosis T4 met m'n 95kgs.

to be continued
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Kiek »

Vorige aanpassing, 2,5mcg cytomel minder heeft FT4 in tegenstelling verwachting niets doen stijgen. Ook niet een klein beetje.
Die stijging is wel aanwezig, hoor.
Het zal binnen de decimalen zijn waar jouw lab niet aan doet...
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Tim »

Dat is een goede Kiek!
Niet aan gedacht.

Maar stijging TSH met paar puntjes spreekt dat het niet tegen?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Kiek »

Binnen de verhouding die je gebruikt aan T4/T3 spreekt dat niet tegen, Tim.
Het past bij de ervaring dat een lagere FT4 een verhoging van de TSH veroorzaakt.

Als je de dosis sterker vervormt, dus geen natuurlijke doses/verhouding, dan krijg je al snel onnatuurlijke werkingen en waarden.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie