Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Kiek »

Bij een FT4 van 11 had je eerder een TSH van 14.1 mU/l.
En nu heb je daarbij eentje van 4.85 mU/l.
Dat is een beetje scheef.
Niet zo heel dramatisch als je de de vorm van je curve bekijkt, maar toch.

Natuurlijk houdt je huisarts vast aan protocollen zodra het wat ingewikkelder wordt.
Hij weet immers niet dat er een individueel verband is, een vast patroon, van TSH met de FT4.

Wat veroorzaakt die turbulentie van je TSH van 14.1 of van 4.85 mU/l bij een FT4 van 11?
Is dat de meting zelf?
Waarom wordt er gemeten in gehele getallen, terwijl verscheidenheid zo belangrijk is?
Je kunt nog zo goed meten, maar als je alles meet in hele getallen, dan verdwijnt het voordeel van goede (en dure) apparatuur, en heb je weer geen zicht op wat er gebeurt.
Zonde van de waarden.

Misschien is koelzalf iets voor je schenen, Tim.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Tim »

Tsja, k heb t er mee te doen.
Misschien de extra ± 20 kg lichaamsgewicht Kiek? Dat was in de fase dat het super goed ging!
Zit nog een (verborgen) kolommetje in excel, K.V.L, kwaliteit van leven. Zie hier

Tim 2018.png
Tim 2018.png (8.78 KiB) 991 keer bekeken
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Kiek »

Dat is nog eens relativering van waarden!
Je gewicht zit de getallen en je kvl in de weg.
Als je in een patroon zit, is het lastig om daar uit te breken en motivatie te vinden voor verandering.
Maar het zal jou beslist lukken!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Tim »

update:

Uiteindelijk (toch) gekozen om (weer) te starten met cytomel. 2,5 mcg Cytomel toegevoegd aan 200 mcg Tirosint (v.a. 20/12 ongewijzigd).

Dit was geen slechte keuze, heb ietwat verbetering gemerkt. Fijn om te ervaren weer wat energie te hebben. Ook de onrust is stukken minder. Nu, ongev. 4 wken later, bemerk ik ietwat terugval en besloten naar 5 mcg Cytomel te gaan.
Kijken wat dit met me doet. Vooralsnog in 1 dag deel tezamen met Tirsonint.

Denk wel dat m'n FT4 bodemlaag is, puur gevoel en gebaseerd omdat ik het vaak koud heb. Dat is mij vreemd.
Gezien laatste TSH/FT4 4,85 / 11 ook wel te verwachten misschien.

(en.... bijna 5 kilootjes afgevallen)
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Kiek »

Minus 5 kg is een sterk resultaat, Tim!
Als je je eetlust maar niet aanpast aan de Cytomel.
Dan ben je nog verder van huis...
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Tim »

Vanochtend weer die naald er eens is!
Ben zeer benieuwd en over uitslag verwacht ik nog steeds zoals eerder beschreven, we gaan het zien.

Het gaat redelijk.
Heb zeker meer energie dan enkel met T4 (een "betere" waardes).
Spierproblematiek (helaas) onveranderd.
Tim schreef: 19 feb 2018, 12:38 Denk wel dat m'n FT4 bodemlaag is, puur gevoel en gebaseerd omdat ik het vaak koud heb. Dat is mij vreemd. Gezien laatste TSH/FT4 4,85 / 11 ook wel te verwachten misschien.
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Tim »

Versassende uitslag!
SK1.jpg
SK1.jpg (23.73 KiB) 869 keer bekeken
Vraag of ref waarden gelijk zijn gebleven staat nog uit ...
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Kiek »

Maar Tim, je start met een FT4 van 11 pmol/l op 200 µg Tirosint.
Je voegt daar 2.5-5 µg Cytomel aan toe, en je FT4 knalt vervolgens omhoog van 11 pmol/l naar 18 pmol/l.
Er klopt iets niet.
Je FT4 zou moeten dalen door de toevoeging van Cytomel.
Hoe doe je dat toch?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Tim »

Weet het ook niet Kiek. Ben zeer strikt een zeer medicatietrouw.
Zoals eerder geschreven ben ik wel wat afgevallen, dit gaat rustig op een verantwoorde manier.
Levensstijl is niet aangepast oid. Snoep aanzienlijk minder daar ik niet meer zoekende ben naar energie.
Maar of dat het nou is ....
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Kiek »

Dan moet het een outlier zijn.
Je lijf kan wel toveren, maar niet in deze mate.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie