Misselijkheid bijwerking?

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Floortje
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:46

Misselijkheid bijwerking?

Bericht door Floortje »

Ik slik sinds mei Euthyrox 75 mcg ('s ochtends nuchter).
Ondanks het feit dat ik nog steeds hypoklachten heb is het niet gelukt om op te hogen, dan direkt hyperklachten, zelfs met ophoging van 6,25 mg.
Meest vervelende is dat ik me al maanden misselijk voel en veel refluxklachten van maagzuur heb. Gebruik overigens al maagbeschermer Pantozol ivm reflux. Daarnaast ook veel hoofdpijn. De misselijkheid vind ik het naarst. Is dit een bijwerking van de Euthyrox of een symptoom van de hypothyreoidie?
Is overstap naar Tirosint zinvol?Mijn labwaarden zijn nu met 75 mcg: TSH 2,7 vrij T4 17,9. (Met 81,25 mcg was TSH 1,1 en vrij T4 20,5) Normaalwaarden lab: TSH 0,40-4,0 en vrij T4 10,0-24,0
Hoop dat jullie advies kunnen geven; ik wil zo graag van die misselijkheid af! Alvast dank voor reacties
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Misselijkheid bijwerking?

Bericht door Kiek »

Hallo Floortje,

Ik heb nog niet gehoord van misselijkheid als bijwerking van pillen schildklierhormoon.
Er kan misselijkheid voorkomen bij een nog bestaande hypothyreoïdie.
De spierbewegingen van de slokdarm zouden dan geen goed ritme meer volgen, waardoor zuuroprispingen en vervelend voelen.
Maar jij zit al in je euthyreode gebied.
Dan past misselijkheid er niet (meer) bij.
Je waarden heb ik in een set point app gezet, hieronder het resultaat. Je ziet aan het oranje sterretje dat je niet meer in het hypogebied zit.

Een andere op te lepelen associatie met misselijkheid en ophoging van schildklierhormoon bij een hypothyreoïdie, is een verminderde bijnierfunctie. De ene autoimmuunziekte kan samengaan met een andere autoimmuunziekte.
Op http://www.nvacp.nl is meer te lezen over de bijnierfunctie.

Maagwandbeschermers zoals pantozol zou de opname van levothyroxine in negatieve zin beïnvloeden.
De onderzoeken hierover laten nogal tegengestelde uitslagen zien.
Overigens lijkt het alsof dit onderwerp door de Italianen gekaapt is, om hun liquid levothyroxine te promoten.

Niets schildklierderigs, maar heel praktisch huis-tuin- en keukerigs: wie weet helpt het al als je een poosje niets zwaars eet, dus alleen licht verteerbare voeding? En misschien de levothyroxine 's avonds slikken?
Bijlagen
Floortjedec2016.jpg
Floortjedec2016.jpg (39.34 KiB) 2887 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Misselijkheid bijwerking?

Bericht door pga »

Floortje schreef:Ik slik sinds mei Euthyrox 75 mcg ('s ochtends nuchter).
Ondanks het feit dat ik nog steeds hypoklachten heb is het niet gelukt om op te hogen, dan direkt hyperklachten, zelfs met ophoging van 6,25 mg.
Meest vervelende is dat ik me al maanden misselijk voel en veel refluxklachten van maagzuur heb. Gebruik overigens al maagbeschermer Pantozol ivm reflux. Daarnaast ook veel hoofdpijn. De misselijkheid vind ik het naarst. Is dit een bijwerking van de Euthyrox of een symptoom van de hypothyreoidie?
Is overstap naar Tirosint zinvol?Mijn labwaarden zijn nu met 75 mcg: TSH 2,7 vrij T4 17,9. (Met 81,25 mcg was TSH 1,1 en vrij T4 20,5) Normaalwaarden lab: TSH 0,40-4,0 en vrij T4 10,0-24,0
Hoop dat jullie advies kunnen geven; ik wil zo graag van die misselijkheid af! Alvast dank voor reacties
Ben zelf nu zo'n 2 maanden over op Tirosint.Dosis moest wel stuk lager.
De Euthyrox gaf niet zozeer misselijkheid als wel een flinke opgeblazenheid en diarreeklachten,hetgeen pas na maanden gebruik optrad.
Ook op de Tirosint loop ik snel tegen hyperbijwerkingen aan,extra hartslagen .Maar de digestiesoornissen zijn wel weg .In totaal voel ik me er wel beter op ,minder raar ook in/om mijn hoofd (bandgevoel).Die hoofdklachten waren ook erg vermoeiend.
Wat me trouwens opvalt bij hyperklachten ook al zijn mijn labwaarden normaal ,en dat had ik op de Euthyrox en ook op de Tirosint, is de zeer frequente mictie s'nachts waardoor van slapen weinig komt.Het reageert direct op overslaan of sterk verlagen van een dosis,dezelfde nacht slaap ik dan weer als een blok.Wel apart.Moet er wel bijzeggen dat ik mijn med s'avonds inneem.Leest eigenlijk nauwelijks over deze bijwerking op het web,paar US websites hebben erover als symptoom bij vrouwen met hyperthyreoidie.
Floortje
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:46

Re: Misselijkheid bijwerking?

Bericht door Floortje »

Dank voor jullie reactie.
Vraag aan Kiek: zijn twee labbepalingen al voldoende om een setpoint te bepalen? Dat verbaast me.
Groeten, Floortje
Floortje
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:46

Re: Misselijkheid bijwerking?

Bericht door Floortje »

P.S. Kiek, welke waarde heeft mijn setpoint dan precies? Moet ik het setpoint zien als meest ideale streefwaarde voor mij van de TSH-waarde of fT4-waarde of juist de combinatie hiervan?
Jeannette
Berichten: 277
Lid geworden op: 25 mei 2016, 10:28

Re: Misselijkheid bijwerking?

Bericht door Jeannette »

pga schreef:Wat me trouwens opvalt bij hyperklachten ook al zijn mijn labwaarden normaal ,en dat had ik op de Euthyrox en ook op de Tirosint, is de zeer frequente mictie s'nachts waardoor van slapen weinig komt.Het reageert direct op overslaan of sterk verlagen van een dosis,dezelfde nacht slaap ik dan weer als een blok.Wel apart.Moet er wel bijzeggen dat ik mijn med s'avonds inneem.Leest eigenlijk nauwelijks over deze bijwerking op het web,paar US websites hebben erover als symptoom bij vrouwen met hyperthyreoidie.
Frappant dat je dit meldt, hier heb ik ook last van. Alleen op dagen dat ik me slecht voel en hoe slechter ik me voel hoe vaker ik moet plassen. Ik heb het dan niet 's nachts (ik neem mijn Tirosint 's morgens in), maar heel de dag en dan vooral in de morgen. Soms wel elk half uur, en dan zijn het ook vrij grote hoeveelheden. En eigenlijk drink ik helemaal niet veel, eigenlijk zelfs te weinig. Overdag 4 koppen koffie, 1 kop thee en 's avonds 2 a 3 glazen mineraalwater.

Voor wat betreft de maagklachten Floortje, ik lees op Facebookgroepen vaker meldingen van maagklachten bij Euthyrox. Ik had daar zelf ook last van toen ik Euthyrox gebruikte. Nu gebruik ik Tirosint, maar ervaar hier ook wat maagklachten bij, zij het minder dan op Euthyrox. Eerlijk gezegd denk ik dat het niet per se een bijwerking is van welk schildklierhormoon dan ook, maar dat het eerder past bij een nog niet goede instelling op het hormoon zelf. Over het algemeen genomen voel ik me wel helderder in mijn hoofd dan op Euthyrox en ook dat strakke band gevoel om mijn hoofd is weg. Maar ik voel me nog verre van goed. Ik ervaar veel problemen met de overstap van Thyrax op ander schildklierhormoon. Ik kom van 193,75 mcg Thyrax en zit nu op 75 mcg Tirosint en ben sinds de overstap aan één stuk door aan het hyperen. Met tussendoor wat goede dagen na een verlaging van de dosering. Hopelijk heb ik nu een dosering gevonden waar ik het voor lange tijd op vol kan houden, want die hyperklachten zijn bepaald niet mals...
Setpoint: TSH 1,85/FT4 17,6

Thyrax
04-12-2018: TSH 2,55/FT4 16 (->118,75 mcg)
02-01-2019: TSH 3,62/FT4 15,2 (->125 mcg)
26-02-2019: TSH 2,26/FT4 18,2 (ma/do/za 118,75 - di/woe/vrij/zon 125)
06-06-2019: TSH 0,9/FT4 17,2 (118,75 mcg)
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Misselijkheid bijwerking?

Bericht door laura »

Jeannette schreef:Voor wat betreft de maagklachten, ik lees op Facebookgroepen vaker meldingen van maagklachten bij Euthyrox.
Ik denk dat je zulke klachten met een korreltje zout moet nemen.
Facebookgroepen zijn niet representatief.
Hoe prettig het ook is om daar ervaringen uit te wisselen.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Jeannette
Berichten: 277
Lid geworden op: 25 mei 2016, 10:28

Re: Misselijkheid bijwerking?

Bericht door Jeannette »

laura schreef:
Jeannette schreef:Voor wat betreft de maagklachten, ik lees op Facebookgroepen vaker meldingen van maagklachten bij Euthyrox.
Ik denk dat je zulke klachten met een korreltje zout moet nemen.
Facebookgroepen zijn niet representatief.
Hoe prettig het ook is om daar ervaringen uit te wisselen.

Daarom ook later de toevoeging dat ik denk dat het eerder te maken heeft met nog niet goed ingesteld zijn op schildklierhormoon en niet per se gekoppeld is aan een bepaald merk. Ik lees ook maagklachten bij gebruik van levothyroxine, Tirosint, Thyrax en andere schildklierhormoonpreparaten.
Setpoint: TSH 1,85/FT4 17,6

Thyrax
04-12-2018: TSH 2,55/FT4 16 (->118,75 mcg)
02-01-2019: TSH 3,62/FT4 15,2 (->125 mcg)
26-02-2019: TSH 2,26/FT4 18,2 (ma/do/za 118,75 - di/woe/vrij/zon 125)
06-06-2019: TSH 0,9/FT4 17,2 (118,75 mcg)
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Misselijkheid bijwerking?

Bericht door Kiek »

Floor, twee bepalingen zijn in principe voldoende, mits conditie ideaal, lab enzovoorts, enzovoorts.
Alweer een poos geleden hoorde ik een van de auteurs vertellen dat theoretisch zelfs één punt voldoende is.
(gecorrigeerd zinnetje:) Maar dat zou een toevalstreffer zijn op het echte set point.
Dat weet je dus nooit van te voren.

Ik heb drie waarden: je gaf nu 2 waarden op.
En eerder schreef je over je hypo-uitgangswaarden.

Ik zie het set point als een streefgebied.
Jouw setpoint ligt met je drie sets waarden op een TSH van 2.72 mU/l met een FT4 van 17.42 pmol/l.
De plaats van de waarde die zich net onder de oranje ster bevindt lijkt goed.
Als je veel lager op de curve zakt, dan dreig je sneller naar een hypersituatie te gaan.
Ondanks dat je waarden zich binnen de referentiewaarden bevinden.

De onderzoekers zien het ook als het evenwichtspunt van TSH en FT4.
Het punt waarop je hypofyse afgesteld is op de hoeveelheid FT4.
Laatst gewijzigd door Kiek op 09 dec 2016, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Floortje
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:46

Re: Misselijkheid bijwerking?

Bericht door Floortje »

Als ik het berekende setpoint zie door Kiek zou ik nu dus goed ingesteld moeten zijn. Bij de huidige dosis van 75 mcg ervaar ik echter nog veel hypoklachten (moe, totaal geen energie, veel willen slapen, obstipatie, koud etc). Bij die hogere dosis van 81,25 mcg voelde ik me zoveel energieker, helemaal geen behoefte om de hele tijd te willen slapen zoals nu weer het geval is, maar tegelijk helaas ook hyperklachten. Moet ik dan toch dat setpoint negeren en proberen mijn TSH toch nog iets lager te krijgen en ergens tussen de 2,7 en 1,1 te krijgen?
Plaats reactie