Misselijkheid bijwerking?

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Floortje
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:46

Re: Misselijkheid bijwerking?

Bericht door Floortje »

O, zie nu pas de uitleg van jou, Kiek.
Hartelijk dank!
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Misselijkheid bijwerking?

Bericht door Kiek »

De beste plaats is vlak onder de oranje ster/set point.
Dus iets meer dan de opgegeven FT4, met een wat lagere TSH.
Daarnaast is experimenteren met waarden natuurlijk belangrijk om uit te vinden hoe je je het beste voelt.
Want daar gaat het om.

Mensen met een 'laag' TSH-FT4- set point vinden het niet prettig om hoog in de FT4 te zitten, en lager in de TSH.
Veel mensen hyperen op dit soort waarden.
Ondanks binnen de referentiewaarden van het lab.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Floortje
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:46

Re: Misselijkheid bijwerking?

Bericht door Floortje »

Bedankt voor je goede uitleg Kiek!
Is er nog iets van een natuurlijk beloop v/d ziekte van Hashimoto?
In de zin van dat in het begin van de ziekte de schildklier zelf nog iets produceert (of leg je die totaal lam met het slikken van de medicatie?) en naar gelang de ziekte langer bestaat je meer medicatie nodig hebt, of blijft dit min of meer stabiel?

Misschien domme vragen maar (ik ben arts), dit soort zaken vind ik niet terug in mijn interne geneeskunde boeken. Daar wordt hypothyreoidie maar zo summier behandeld! Dat verklaart overigens ook waarom iedereen opmerkt dat de gemiddelde arts maar weinig kennis heeft van schildklieraandoeningen.

Mocht iemand bovenstaande vragen weten te beantwoorden dan lees ik dat graag. Alvast dank!
Groet, Floortje
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Misselijkheid bijwerking?

Bericht door pga »

Floortje,
Vraag stelde ik mezelf ook ,maar er is niets over terug te vinden.
Ook over patienten die onbehandeld bleven met een forse hypo is nauwelijks wat terug te vinden .Was wel nieuwsgierig wat een TSH groter dan 100 en een FT van 1,5 in mijn geval voor prognose zou hebben.Niet best natuurlijk, hoe lang zou je nog overleven was ik wel nieuwsgierig naar.
'''Dan ga je dood'' zei mijn vorige ha .Na deze diep doorwrochte medische reactie zelf maar eens rond gegoogeld ,maar zoekresultaten nihil.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Misselijkheid bijwerking?

Bericht door Kiek »

Hallo Floortje,

Dit forum heeft me geleerd dat de verscheidenheid in rest-activiteit van een Hashimoto-schildklier groot is.
Dat geldt ook voor de duur van de aftakeling.
Wat dit betreft is het heus een ziek en onbetrouwbaar orgaan.

Zo'n schildklier is daarom beter te by-passen met levothyroxine.
Een gemiddelde dosis is ongeveer 125 µg levothyroxine.
Daarvan wordt ongeveer 70 - 80% opgenomen in ideale omstandigheden.
Dat komt aardig overeen met de gemiddelde effectieve gezonde productie van ongeveer 100 µg per dag.

De TSH kent gelukkig geen verschil tussen de FT4 uit de schildklier en de FT4 uit een pil.
By-passen is beter dan te priegelen met 25-35 of 50 µg-tjes.

De juiste dosering is dus afgestemd op jouw persoonlijke behoefte.
In eerste instantie op je lichaamsgewicht.
En daarna de finetuning op waarden, tesamen met je gevoel.

Het set point is ontwikkeld om een idee te krijgen waar het optimum ongeveer ligt.
Het helpt om de mensen die starten met levothyroxine een idee te geven waar ze naartoe moeten.

Nu slik ik, en mijn echtgenoot eveneens, ca. 20 jaar levothyroxine.
Ik startte met een TSH van 54 mU/l en een FT4 van 4.5 pmol/l.
Mijn echtgenoot had een TSH van 156 en een onmeetbare FT4.
In die periode heb ik 125 µg T4 geslikt met 12.50 µg T3, terwijl ik nu nog maar 81.50 µg per dag gebruik.
De dosering van mijn echtgenoot varieerde van 300 µg tot nu 125 µg.
Naarmate je ouder wordt heb je minder nodig.

Met je Hashimoto ben je levenslang afhankelijk van levothyroxine.
Het geluk is dat er geen enkele belemmering bestaat, behalve dat je dagelijks je pillen moet innemen.

Prettige avond!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Floortje
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:46

Re: Misselijkheid bijwerking?

Bericht door Floortje »

Dank alweer Kiek voor je heldere uitleg!
Groet en fijne avond, Floortje
Plaats reactie