Is Tirosint echt anders?

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door laura »

Als het goed is, is een trial begonnen: https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT02946918

Genoemd als onderbouwing zijn deze referenties:
- https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/248 ... t=Abstract
- https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/156 ... t=Abstract

Lijkt veel op andere info uit Italiaanse onderzoeken.
Plus twee soorten vragenlijsten uit 2004.
Blijkbaar ook verschenen in Thyroid.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door pga »

pga schreef:
Kiek schreef: Hallo pga,

Ik zoek nu naar argumenten om gel capsules te gebruiken.
Jij hebt in je privé-laboratorium geëxperimenteerd met hoopjes doorgesneden capsules, en misschien een weegschaaltje.
Waarom wordt in de bijsluiter van Tirosint meerdere keren benadrukt dat de capsules niet doorgesneden mogen worden?
Zou dat te maken hebben met de werking van de omhulsel van de capsules?

Of is het uitsluitend ingegeven door commerciële motieven?
Wat zijn jouw ideeën hierover?

Vriendelijke groet,
Kiek
Hallo Kiek, het niet aan pillen rommelen zal ook wel ingegeven zijn om meer omzet te genereren,om doosjes met andere doses af te kunnen zetten.Het niet mogen doorsnijden om reden van de werking van het omhulsel geeft natuurlijk ook het product wat exclusiviteit.

Maar mijn privélab met zeer statistisch significante uitslag ,want slechts 1 deelnemer...,geeft toch aan dat het omhulde gebeuren beter werkt.Het doorsnijden geeft dus wel verbetering ,dus handig om verhoging uit te proberen ,maar een deel van de totale werking lijkt toch verloren te zijn gegaan.
Moet er wel bij zeggen dat mijn medicatie standaard wordt gevolgd door een boterhammetje met kaas vlak voor middernacht.
Vandaar ook mijn vraag in eerdere post over zuivelproducten .Weet jij hier iets van,welke zuivelproducten precies worden bedoeld?
Wellicht dat die capsules het voedseleffect wat omzeilen?
En is op lege maag er geen effectverschil te bemerken met doorgesneden caps?Heeft mijn privé-laboratorium nog niet getest.
Heb de link hieruit eens nagelopen
http://www.schildklier-forum.nl/viewtopic.php?t=1974
Een andere relevante factor is de pH in de maag. Een
hoge pH in de maag geeft een verminderde absorptie van
levothyroxine uit tabletten. Deze hogere pH kan optreden
door comedicatie met zuurremmende middelen zoals
protonpompremmers of H2-receptorantagonisten, maar is
ook een normaal fysiologisch verschijnsel bij ouderen. Bij
het stijgen van de leeftijd neemt de pH in de maag toe.12 Ook
een infectie met Helicobacter pylori geeft een verhoging van
de pH van de maag en daarmee een verminderde absorptie
van thyroxine uit tabletten.13
De aanwezigheid van autoantistoffen tegen pariëtale cellen
gaat ook gepaard gaat met een verminderde zuurgraad in
de maag, en dus een verminderde levothyroxine-absorptie
uit tabletten.14 Bij de keus van een thyroxine-preparaat kan
men dan kiezen voor een toedieningsvorm die minder
afhankelijk is van de hogere pH in de maag. De biologische
beschikbaarheid van een oplossing levothyroxine of
softgelcapsules met daarin opgelost levothyroxine-natrium
is minder afhankelijk van pH-schommelingen in de maag.
De softgelvorm is dan een alternatief voor de tabletvorm.
Lijkt mijn eigen bevindingen wat te bevestigen.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door Kiek »

De enige proef met de oplosbaarheid van de levothyroxine-pillen versus gel capsules in relatie tot de zuurgraad is volgens mij gedaan in de reageerbuis.
Als qualificatie voor de leverancier.
Altijd goed dus.

Ik heb geen idee hoe je de zuurgraad van je maag meet.
Misschien met een sonde?

Maar belangrijker is hoe die capsule in jouw maag oplost en de T4 afgeeft aan je bloed.
Daarom eerst nuchter, en na inname van de capdule elk kwartier meten van TSH/FT4, gedurende 4 uur.
En een weekje later ook een vergelijk met een levothyroxine-pil in dezelfde hoeveelheid.

Misschien is de gel eerder aan z'n max, en is de oppervlakte onder de curve groter.
En dus effectiever.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door pga »

Kiek schreef:De enige proef met de oplosbaarheid van de levothyroxine-pillen versus gel capsules in relatie tot de zuurgraad is volgens mij gedaan in de reageerbuis.
Als qualificatie voor de leverancier.
Altijd goed dus.
De in het artikel genoemde test werd in vivo gedaan
''Two clinical studies were conducted in healthy volunteers given single dose levothyroxine (600 mg) with a 45-day washout period. In Study 1 (parallel-design/two-way crossover), 16 subjects received either levothyroxine capsules or tablets, each group with or without prior administration of intravenous esomeprazole (maximum dose of 80 mg). In Study 2 (two-way crossover), 16 subjects received both capsules or tablets after intravenous esomeprazole. Blood samples were collected pre-dose and up to 24 hours post-dose. Baseline-adjusted pharmacokinetic parameters were calculated: Cmax (maximal concentration), Tmax (time to Cmax), AUC0-t (area under the concentration-time curve from 0 to the last detectable concentration), AUC0-6 and AUC0-12 (areas under the curve from 0 to 6 and 12 hours, respectively). Analyses of variance were conducted to compare ln-transformed Cmax and AUC. Non-parametric Tmax analyses were done.
RESULTS:

In Study 1, esomeprazole caused a greater decrease in overall levothyroxine exposure of tablets vs. capsules (13% vs 6% for Cmax, 18% vs. 14% for AUC(0-6), 17% vs. 5% for AUC(0-12) and 10% vs. 8% for AUC(0-t)). In Study 2 esomeprazole administration resulted in a 16% smaller levothyroxine exposure with tablets vs. capsules. No statistically significant differences in Tmax were found.
CONCLUSIONS:

Although both formulations are considered "bioequivalent" in healthy volunteers, they may not necessarily be bioequivalent in patients with impaired gastric pH conditions. Levothyroxine capsules may therefore be more appropriate for patients with decreased gastric acidity.''
Yue CS, Benvenga S, Scarsi C, Loprete L, Ducharme P. When bioequivalence
in healthy volunteers may not translate to bioequivalence in patients: differential effects of increased gastric pH on the pharmacokinetics of levothyroxine capsules and tablets. J Pharm Pharm
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26670370
Gast1

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door Gast1 »

Deze studie gaat toch over gezonde mensen, die een mega-dosis levothyroxine (600mcg) nemen"?

En het intravenous esomeprazole zorgt voor afwijkend maagzuur en dan wordt aangetoond dat capsules beter zijn dan tabletten. Zou best kunnen. Of niet. Is de gewijzigde maagzuur PH "normaal"? Gebruikelijk? Veelvoorkomend? Relevant?

Maar nog meer:
Niemand neemt éénmalig 600mcg levothyroxine.

Mis ik iets?

Op pubmed straat trouwens dat ze 600mg kregen...

Het feit dat IBSA dit betaalt helpt natuurlijk ook niet in mijn beeldvorming.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door Kiek »

Dit verhaal maakt inderdaad niemand wijzer.
Je kunt niet vergelijken op basis van statistiek die uitgevoerd is op verschillende mensen, die onderling geen relatie hebben.
Zoiets als dat jij niet op je buurvrouw lijkt, en evenmin op mijn buurman.
Het maagzuur van mijn buurman doet andere dingen dan het maagzuur van mijn buurvrouw.
En toch worden al die gegevens op een hoop gegooid en eventje uitgemiddeld.
Dan blijft er dus niets meer over.
Zonde van de moeite.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door Gast1 »

Maar de toch wel gerespecteerde prof Wolffenbuttel lijkt het verhaal wel te geloven, of vergis ik me?

http://www.ephor.nl/media/1353/levothyr ... 5-2016.pdf

Zie literatuur 15.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door Kiek »

Als dit de enige literatuur is, dan moet je misschien wel....?
Een farmacoloog heeft een ander perspectief dan een endocrinoloog?
In die tak van sport misschien vaker gebruikmakend van gemiddelden?
Ik weet het niet.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door Gast1 »

Ik heb natuurlijk nog niet alle andere referenties nageplozen.

Laura plaatste elders dit artikel ook, ik vraag het daar ook eens.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door laura »

Eigenlijk was ik daar niet zo met gel of vloeibaar bezig.
Ik was meer bezig met die Handleiding Geneesmiddelensubstitutie en de FDA.
Ook met dat onderzoek naar l-thyroxine in België.

Het een en ander heb ik ooit aangekaart op Schildkliertje.
Hier vind je over die handleiding en FDA: http://schildkliertje.blogspot.nl/2012/ ... e-wel.html

Ook kun je zoeken en vinden met Yue en met Hennesey.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie