Is Tirosint echt anders?

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door pga »

Kiek schreef:De liquid vorm zal sneller opgenomen worden dan een pilletje.
En een pilletje zal gelijkmatiger opgenomen worden, omdat het eerst moet oplossen voordat het opgenomen wordt.
Dus meer zoiets als een soort semi-slow release.

Dat maakt waarschijnlijk wel verschil uit voor mensen met maag- en darmziekten.
Misschien is het grootste deel van de liquid vorm al opgenomen voordat het de darmen bereikt.
Terwijl een pilletje meer tijd nodig heeft om te verpulveren.
En ook de darmen nog graag voorziet van T4.
Wat weer wat tegengesteld is aan mijn eigen ervaringen ,waarbij doorgesneden capsules (waarbij de inhoud dus al in de maag vrijkomt) toch wat minder sterk blijken te werken dan de gesloten capsules.

Er wordt trouwens gesproken over melkproducten die de resorptie vertragen.
Geldt dat voor alle melkproducten (kaas ed) of alleen voor vloeibaar(melk/karnemelk)?
Gast1

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door Gast1 »

laura schreef:
Hoe dat met Teva zit? Het staat nog steeds als goedgekeurd in de Geneesmiddelinformatiebank van het CBG.
Bij Farmanco staat dat dit om economische redenen uit het assortiment is gehaald.

https://farmanco.knmp.nl/tekortgeneesmi ... othyroxine
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door Kiek »

Die link naar dat gastric pH plaatje van Tirosint bevat maar liefst 14 referenties.
Niet gek, dacht ik.
http://www.tirosintpro.com/healthcare-i ... eferences/
Maar als je goed kijkt dan blijkt dat over die gel capsules alleen ref. 5 en 6 iets te zeggen hebben.
De rest is een herhaling van 'Data on file', en een paar maal de Clinical Practice Guidelines van 2012.
Ook een enkele referenties dat maag- en darmziekten bestaan.
En een artikel over het probleem van slechte opname van thyroxine bij maag-darmkwalen.

Dus nummer 5 en 6.
Helaas betreffen dat alleen abstracts.
Nummer 5 is een voordracht of poster op een endocrinologisch congres.
Nummer 6 heeft een aansprekende proef gedaan met 8 vrijwilligers: koffiedrinken of water bij gebruik van soft gel T4 gedurende een half jaar.
Na die zes maanden werden nog eens 2 mensen geladen met resp. 600 µg pil of 600 µg soft gel.
Het is een typisch Italiaans koffieprobleem.
Veel kan ik er niet van maken. Zoveel proefpersonen, zoveel waarden.
(Ik bedoel dat ieder mens op eigen wijze reageert op T4).

Bij nummer 6 nog iets vreemds: een van de gebruikte referenties heeft geen tekst.
Ik zoek me een ongeluk naar:
"Quantitation of a substantial reduction in levothyroxine (T4) absorption by food" van M.J. Lamson et al. Het verwijst naar het blad Thyroid van oktober 2004, bladzijde 876: waarschijnlijk is dat ooit een voordracht of poster geweest op een endocrinologisch congres, maar de tekst is niet meer beschikbaar.
En toch wordt zoiets maar liefst 25 keer geciteerd! Zonder woorden.
https://scholar.google.com/scholar_look ... _year=2004
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door Gast1 »

Kiek,

Deze heb je wel gezien denk ik zo: https://www.researchgate.net/publicatio ... rmulations

Dat onderzoek is door - jawel - IBSA gedaan (Salvatore Benvenga), zie "conflict of interest".

Dit is een van zijn eerdere presentaties: http://press.endocrine.org/doi/abs/10.1 ... .P9.P3-625


Cirkel-redeneringen en cirkel-verwijzingen kom je trouwens regelmatig tegen. Bijv bij de zogenaamde verklaring dat glutenvrij noodzakelijk is en mogelijk genezend bij Hashimoto's.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door Kiek »

Dank je, Marc,

Nee, die full text had ik niet gezien: geen account op researchgate.
Typisch zijn de verschillende TSH-ref.-waarden van de 8 deelnemers.
Het lijken data uit verschillende laboratoria.
Het lijkt me ingewikkeld om zo data uit het ene lab te vergelijken met data uit een ander lab.

Het aardige vind ik dat het onderwerp zo past in de Italiaanse koffiecultuur.
Benvenga is ook aanjager van hele interessante onderwerpen.
Maar die verwijzing naar niets vind ik zo eigenaardig.

Hallo pga,

Ik zoek nu naar argumenten om gel capsules te gebruiken.
Jij hebt in je privé-laboratorium geëxperimenteerd met hoopjes doorgesneden capsules, en misschien een weegschaaltje.
Waarom wordt in de bijsluiter van Tirosint meerdere keren benadrukt dat de capsules niet doorgesneden mogen worden?
Zou dat te maken hebben met de werking van de omhulsel van de capsules?
Of is het uitsluitend ingegeven door commerciële motieven?
Wat zijn jouw ideeën hierover?

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door pga »

Kiek schreef: Hallo pga,

Ik zoek nu naar argumenten om gel capsules te gebruiken.
Jij hebt in je privé-laboratorium geëxperimenteerd met hoopjes doorgesneden capsules, en misschien een weegschaaltje.
Waarom wordt in de bijsluiter van Tirosint meerdere keren benadrukt dat de capsules niet doorgesneden mogen worden?
Zou dat te maken hebben met de werking van de omhulsel van de capsules?
Of is het uitsluitend ingegeven door commerciële motieven?
Wat zijn jouw ideeën hierover?

Vriendelijke groet,
Kiek
Hallo Kiek, het niet aan pillen rommelen zal ook wel ingegeven zijn om meer omzet te genereren,om doosjes met andere doses af te kunnen zetten.Het niet mogen doorsnijden om reden van de werking van het omhulsel geeft natuurlijk ook het product wat exclusiviteit.

Maar mijn privélab met zeer statistisch significante uitslag ,want slechts 1 deelnemer...,geeft toch aan dat het omhulde gebeuren beter werkt.Het doorsnijden geeft dus wel verbetering ,dus handig om verhoging uit te proberen ,maar een deel van de totale werking lijkt toch verloren te zijn gegaan.
Moet er wel bij zeggen dat mijn medicatie standaard wordt gevolgd door een boterhammetje met kaas vlak voor middernacht.
Vandaar ook mijn vraag in eerdere post over zuivelproducten .Weet jij hier iets van,welke zuivelproducten precies worden bedoeld?
Wellicht dat die capsules het voedseleffect wat omzeilen?
En is op lege maag er geen effectverschil te bemerken met doorgesneden caps?Heeft mijn privé-laboratorium nog niet getest.
Gast1

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door Gast1 »

Probeer deze eens... http://sci-hub.cc
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door Kiek »

Iedere slikker een eigen labje.
Dan zou er een berg info loskomen!

Nee, ik weet niets over melk/kaasproducten.
Ook de termen levothyroxine en malabsorption geven op PubMed geen echte clue.
Daarom was ik zo benieuwd naar het helaas niet te vinden artikel (ook PubMed weet van niets) van Lamson in de Thyroid van okt. 2004, 876: Quantitation of a substantial reduction in levothyroxine (T4) absorption by food

Ik houd streng vast aan de beperkingen van mogelijke negatieve invloeden op de levothyroxine.

Als ik jou was dan ik precies dezelfde slik-en gebruiksmethode toepassen zoals je dat deed met de pillen.
Of je nu je broodje kaas met melk tijdens het slikken gebruikt, of een half uur later.
Dat levert na een paar weken vast een leuke vergelijking op!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Jeannette
Berichten: 277
Lid geworden op: 25 mei 2016, 10:28

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door Jeannette »

Omdat veel Tirosint-gebruikers behoefte hebben aan een lagere dosering dan 13 mcg hebben een aantal mensen contact opgenomen met de fabrikant IBSA. IBSA geeft aan af te raden de capsules door midden te snijden, omdat ze dan de gelijkmatige opname niet meer kunnen garanderen. Helaas geen verdere uitleg.

Voorts gaven ze ook aan geen plannen te hebben een lagere dosering (bijvoorbeeld 6,5 mcg) op de markt te brengen. Jammer!
Setpoint: TSH 1,85/FT4 17,6

Thyrax
04-12-2018: TSH 2,55/FT4 16 (->118,75 mcg)
02-01-2019: TSH 3,62/FT4 15,2 (->125 mcg)
26-02-2019: TSH 2,26/FT4 18,2 (ma/do/za 118,75 - di/woe/vrij/zon 125)
06-06-2019: TSH 0,9/FT4 17,2 (118,75 mcg)
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door pga »

Kiek schreef:Iedere slikker een eigen labje.
Dan zou er een berg info loskomen!

Nee, ik weet niets over melk/kaasproducten.
Ook de termen levothyroxine en malabsorption geven op PubMed geen echte clue.
Daarom was ik zo benieuwd naar het helaas niet te vinden artikel (ook PubMed weet van niets) van Lamson in de Thyroid van okt. 2004, 876: Quantitation of a substantial reduction in levothyroxine (T4) absorption by food
Je vindt idd alleen maar adviezen in algemenere artikelen ,geen onderzoeken.
http://www.livestrong.com/article/40936 ... ium-foods/
http://www.sastuncenter.com/2012/03/07/ ... eractions/


Het calciumsupplement ,daar is men het meest stellig over dat het niet kan in combinatie.

Over koffie lees je ook veel berichten ,maar ook wel weer eens eens artikel dat het niet uitmaakt.
http://www.tirosintpro.com/healthcare-p ... #section-3
Plaats reactie