Is Tirosint echt anders?

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door laura »

Las net in een facebook-groep dat euthyrox 'die rotzooi' genoemd wordt ...
Tirosint schijnt daar hét wondermiddel te zijn.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gast1

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door Gast1 »

Een vaker genoemd voordeel van Tirsint zou zijn, gelijkmatiger opname; ook in de dag-tot-dag opname.

Wat die betere opname betreft: je wordt ingesteld op de spiegel van T4 die in je bloed ontstaat na 4-6 weken. En wisseling in dagelijkse opname verandert daar niets aan.
Hooguit dat je iets met minder levothyroxine toe zou (!) Kunnen. Maar of dat nou zo veel voordeel geeft?

Dus waarom zou - al dan niet door ontbreken van hulpstoffen - een gelijkmatiger opname überhaupt een voordeel zijn?

Dat suggereert dan toch dat de dagelijks opgenomen hoeveelheid - en dus feitelijk de dosering - van inactief T4 wél van invloed is op de gebruikte hoeveelheid T4 (en misschien wel T3).
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door pga »

Mark:
Een vaker genoemd voordeel van Tirsint zou zijn, gelijkmatiger opname; ook in de dag-tot-dag opname.

Wat die betere opname betreft: je wordt ingesteld op de spiegel van T4 die in je bloed ontstaat na 4-6 weken. En wisseling in dagelijkse opname verandert daar niets aan.
Hooguit dat je iets met minder levothyroxine toe zou (!) Kunnen. Maar of dat nou zo veel voordeel geeft?

Dus waarom zou - al dan niet door ontbreken van hulpstoffen - een gelijkmatiger opname überhaupt een voordeel zijn?

Dat suggereert dan toch dat de dagelijks opgenomen hoeveelheid - en dus feitelijk de dosering - van inactief T4 wél van invloed is op de gebruikte hoeveelheid T4 (en misschien wel T3).
Het rare feit doet zich bij mij wel voor dat een lagere serum T4 bij Tirosint leidt tot ,voor het eerst, een TSH ruim onder de 4,5.Bij T4 van 15,8 had al ik een TSH van 3,6.
Bij Euthyrox had ik bij een T4 van 16 een TSH van 10,bij een FT4 van 17,8 een TSH van 4,4.
Gast1

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door Gast1 »

pga schreef: Het rare feit doet zich bij mij wel voor dat een lagere serum T4 bij Tirosint leidt tot ,voor het eerst, een TSH ruim onder de 4,5.Bij T4 van 15,8 had al ik een TSH van 3,6.
Bij Euthyrox had ik bij een T4 van 16 een TSH van 10,bij een FT4 van 17,8 een TSH van 4,4.
Zie een andere discussie die ik gestart was: viewtopic.php?p=12200#p12200

Ook daar zie je - bij gebruik van hetzelfde middel - bijzondere schommelingen in waardes.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door pga »

Normaal gesproken zou je bij een lage FT4 b.v. een FT4 van 11 pmol/l, een TSH van ongeveer 9 pmol/l kunnen hebben.
Het probleem hier is dat het niet alleen puur vrije T4-tjes zijn, maar er zitten ook wat gebonden T4-stofjes in.
De ernst van deze vervuiling lijkt nu afhankelijk van het soort apparatuur.

Zo zou je een FT4 van 15 pmol/l binnen kunnen krijgen met een TSH van 8 mU/l.
Terwijl de FT4 in werkelijkheid bijvoorbeeld 11 pmol/l bedraagt. De rest is gebonden vervuiling.
Dit soort gekke dingen lijken steeds meer voor te komen.
Hoe moderner/nieuwer de apparatuur hoe slordiger de meting.
Zo is het voor te stellen dat behandelaars geneigd zijn om levothyroxine-gebruikers af te stemmen op alleen TSH.
Dit is natuurlijk niet acceptabel.
Schreef Kiek eerder
http://www.schildklier-forum.nl/viewtop ... =10#p12133

Bovenstaande ging over vergelijken van verschillende laboratoria.
Vraag me wel eens af of die gebonden vervuiling bij 1 lab bij ,in mijn geval Euthyrox, een grotere afwijking in de FT4 naar boven geeft dan Tirosint.Alsof de samenstelling qua T4 schoner is bij Tirosint?
Je meet dus meer vervuiling bij Euthyrox ,of en dat kan natuurlijk ook, de Tirosint T4 wordt beter omgezet ,waardoor minder nodig/eerder hyperklachten?
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door Kiek »

De liquid vorm zal sneller opgenomen worden dan een pilletje.
En een pilletje zal gelijkmatiger opgenomen worden, omdat het eerst moet oplossen voordat het opgenomen wordt.
Dus meer zoiets als een soort semi-slow release.

Dat maakt waarschijnlijk wel verschil uit voor mensen met maag- en darmziekten.
Misschien is het grootste deel van de liquid vorm al opgenomen voordat het de darmen bereikt.
Terwijl een pilletje meer tijd nodig heeft om te verpulveren.
En ook de darmen nog graag voorziet van T4.

Liquid zou beter kunnen zijn voor mensen met maag- en darmziekten.

Beide levothyroxine-vormen worden opgenomen als vrije T4, FT4.
Vrij!
Pas in het bloed wordt als de donder het merendeel gebonden, onafhankelijk van het soort.
Want T4 is T4.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door Gast1 »

Volgens mij was nou juist de stelling van Tirosint dat het minder (geen) last van maagPH heeft en daardoor completer (dus meer/beter/gelijkmatiger) opgenomen wordt.

Lijkt me er op de duiden dat de capsule niet in de maag uiteenvalt, maar pas later; in de dunne darm. En ook in de tirosint-buisluiter staat genoemd dat het maar tot 80% wordt opgenomen.

http://www.tirosintpro.com/healthcare-p ... nsistency/
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door laura »

In alle bijsluiters staat hetzelfde: http://schildkliertje.blogspot.nl/p/medicijnen.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door pga »

Mark: Volgens mij was nou juist de stelling van Tirosint dat het minder (geen) last van maagPH heeft en daardoor completer (dus meer/beter/gelijkmatiger) opgenomen wordt.

Lijkt me er op de duiden dat de capsule niet in de maag uiteenvalt, maar pas later; in de dunne darm. En ook in de tirosint-buisluiter staat genoemd dat het maar tot 80% wordt opgenomen.

http://www.tirosintpro.com/healthcare-p ... nsistency/
Daar zou je wel eens een punt kunnen hebben.
Ik heb elders wel eens geschreven dat ik experimenteerde met Tirosint caps.
Om bijv 112 mcg te proberen nam ik uit mijn beperkte voorraad een halve doorgesneden caps van 75 plus een hele.Voor 125 mcg nam ik uit wat restjes een halve van 75 en een halve van 25 plus een hele van 75 mcg .De inhoud van de capsules heeft nl een min of meer vaste constitentie.Het werkte allemaal goed.Mijn TSH knalde naar beneden.
Maar wat me ook opviel :als ik de combinatie later uit hele caps samenstelde (bijv 75 plus 25 plus 25),dan voelde ik duidelijk een nog sterkere werking ,tot zelfs wat hartkloppingen aan toe,bijv nu heb ik 112 en 13 mcg gekregen van de ha om een beetje mee te spelen,zo rond de 125 mcg ,en ik voel toch duidelijk een sterkere werking dan bij die samengeknutselde halve vormen.
Ik dacht altijd dat T4 maagzuurresistent was ,daar de Euthyrox ook bijna meteen uiteenviel in water,dus zeker in je maag.Maar dat is blijkbaar toch niet zo.
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door Kiek »

'k Heb een paar referenties gelezen en full texten opgezocht.
'k Kwam zelfs een ref. tegen die niet eens bestond!

De bijsluiters hebben het over de liquid vorm.
En dat is een groot verschil met de gel capsules.
Want deze laatsten zijn te vergelijken met de gewone pillen.

Is de liquid vorm in NL niet te krijgen?

- T4 is super stabiel.
Het maakt niet veel uit of je T4 oplost in 20 grC of in 40 grC. De hoeveelheid blijft gelijk.
Dus lichaamstemperatuur heeft geen effect. Of een lauw glaasje water.
lit.: Influence of formulation and processing factors on stability of levothyroxine sodium pentahydrate
Jarrod W. Collier et al, AAPS PharmSciTech, Vol. 11, No 2, June 2010

- De liquid vorm wordt al opgenomen in bloed via slijmvlies en slokdarm, nog voordat het de maag bereikt.
De interacties met voedingsmiddelen is bij liquid dus afwezig tot zeer gering.
Een citaat uit:
Liquid levothyroxine and its potential use Formeti et al, Hormones 2015

"...Yue et al have shown that L-T4 in liquid formulation peaks in blood faster than the tablet or the soft gel capsule (faster at maximum concentration (ng/mL) by an average of 30 min.). The levothyroxine rate and the extent of exposure are similar in the three types of formulations (tablets, soft gel capsule and liquid form), but the solution appears to reach the systemic circulation faster as dissolution is not needed before absorption starts"

Wordt die gel in NL als liquid T4 verkocht?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie