Is Tirosint echt anders?

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Gast1

Is Tirosint echt anders?

Bericht door Gast1 »

Gezien alle verhalen rondom Tirosint, heb ik mijn internist in het UMC Utrecht maar eens gevraagd of hij het kende en of er een verklaarbaar positief effect te verwachten kan zijn.

TL, DR: Tirosint is niet speciaal.

Mijn vraag:
"
Tirosint. Een andere vorm van levothyroxine-medicatie. Geen tabletje, maar een capsule. Grote voordeel: geen hulp/vulstoffen (Gelatine Glycerol Gedemineraliseerd water).

--> Is het mogelijk dat levothyroxine hierdoor dagelijks gelijkmatiger wordt opgenomen, minder verschillen in dosering van dag tot dag?

Dat zou voor mensen die lastig in te stellen zijn of snel last hebben van kleine doseringswisselingen een betere optie zijn.
"

Zijn antwoord (UMC Utrecht):
"
Dat Tirosint gelijkmatiger bloedspiegels geeft is m.i. onvoldoende aangetoond; ik heb wel enkele patiënten die het gebruiken en het prettiger vinden.
"

En eerlijk gezegd: als ik bijsluiter van Tirosint lees, dan geeft de fabrikant dat zelf ook wel aan. De opname kan nog altijd door soja beïnvloed worden.

Ook bij Tirosint is opname maximaal 80%.
De opname vindt plaats in de dunne darm. Die is mijnsinziens ook 's morgens (laat staan 's avonds) niet "leeg". Dus dat kleine beetje hulp/vulstoffen zal het verschil dan ook niet maken.
En de ene dag zal er waarschijnlijk ietsje meer, de ander dag ietsje minder opgenomen worden.

Ik zie eerlijk gezegd niet dat het dus echt positief-functioneel verschilt van andere varianten (behalve als je echt bekend bent met specifieke allergieën etc.).

Voor mij dus zeker geen reden om over te stappen (ondanks dat ik goed ingesteld ben en specifieke klachten houdt). Ik neem gewoon nog maar meer rust, op zoek naar nog betere balans (in alles) en hou het bij Euthyrox.


http://db.cbg-meb.nl/IB-teksten/h106854.pdf
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door pga »

Kon me eigenlijk ook niet echt voorstellen dat er verschillen zijn ,maar toch lijkt het beter opgenomen te worden.
Bij een relatief lagere T4 heb ik met dit spul al snel een lagere TSH,ik reageer er ook veel sneller op met mijn labwaarden dan met Euthyrox.En ik eet er ook nog bij bij de Tirosint en gebruik minder mcg 's dan voorheen.
Verklaren kan ik het niet.
Gast1

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door Gast1 »

Ik begrijp het eerlijk gezegd ook niet. Vandaar dat ik er wat meer in gedoken ben.

En dat je er bij eet, tja... wat is dan nog het voordeel van een middel zonder vul/hulpstoffen? Want die in bijvoobeeld Euthyrox zijn echt veelvoorkomend, normaal en veilig (staan ook niet op waarschuwingslijsten E-nummers zoals deze: http://www.ahealthylife.nl/lijst-van-e-nummers/

Verder is het, net als bij de andere middelen, medicatie, gewoon erg persoonlijk.
mathilde
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:42

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door mathilde »

Ik was goed ingesteld met de thyrax uit het potje. Daarna euthyrox en eltroxine gehad, en voelde me belabberd, er kwam niets uit mijn handen, terwijl de waarden "goed" waren, bijna dan.
en nu dan tirosint, nou mij bevalt het net zo goed als des tijd de thyrax uit het potje.
Ook zijn mijn waarden verbeterd Ft4 hetzelfde, mijn Ft3 voor het eerst weer normaal en mijn TSH is van 0.02 verhoogd naar 0.6..
Maar.. wat ik belangrijk vind, hoe voel jij je ? nou ik voel mij uitstekend
groetjes Mathilde
Schildklierweefsel achter het borstbeen. 2e operatie 2009 totale verwijdering. Toen een TSH van 49en Ft4 7, ingesteld met thyrax, 01-03-14… TSH 0.06 Ft 4 17
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door laura »

Wat is dat toch?
Mensen die allergisch reageren op Thyrax, Euthyrox en levothyroxine.
Want allergisch voor lactose of een van de andere hulpstoffen.
Niets wordt onderzocht.

Wat komt voorbij? Hartklachten, eczeem en uitslag.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door pga »

Mark:
Ik begrijp het eerlijk gezegd ook niet. Vandaar dat ik er wat meer in gedoken ben.

En dat je er bij eet, tja... wat is dan nog het voordeel van een middel zonder vul/hulpstoffen? Want die in bijvoobeeld Euthyrox zijn echt veelvoorkomend, normaal en veilig (staan ook niet op waarschuwingslijsten E-nummers zoals deze: http://www.ahealthylife.nl/lijst-van-e-nummers/

Verder is het, net als bij de andere middelen, medicatie, gewoon erg persoonlijk.
Wat me ook opvalt is de discrepantie tussen werking en dosis.
Las laatst op forum van een opmerking van een apotheker die zei dat Euthyrox 3% minder thyroxine bleek te bevatten dan Thyrax.
Toch gaat bij bijna iedereen die overstapt hier van Thyrax op Euthyrox de dosis van de Euthyrox omlaag om dezelfde waarden te krijgen bij het lab.
Je zou als je die apotheker mag geloven dus eerder het omgekeerde mogen verwachten..
Laatst gewijzigd door pga op 13 dec 2016, 18:40, 2 keer totaal gewijzigd.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door pga »

Ah,link gevonden:
''Ook overstappen op een ander middel vraagt vaak hulp. Het lijkt eenvoudig om de dosis van het nieuwe middel af te stemmen. ‘Maar er zijn veel invloeden op de fractie die binnenkomt in het lichaam’, legt ziekenhuisapotheker Tessa Leenders van het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis in Tilburg uit. Een bekend alternatief van Thyrax is Euthyrox. Dat bevat 3% minder van het schildklierhormoon levothyroxine, dat soms bovendien anders wordt verwerkt door het lichaam door een verschil in vulmiddelen. Generieke varianten van Euthyrox verschillen daar weer van, en daarvoor is bepaald dat ze maximaal een afwijking in de bloedwaarde door de dag heen mogen geven van zo’n 10% ten opzichte van Euthyrox. ‘Vandaar dat overstappen op een ander merk wordt gezien als ongewenst’, zegt Leenders.
http://schildkliertje.blogspot.nl/2016/ ... -nauw.html

Het ontbreken van een hoop vulmiddelen is misschien ook de reden dat Tirosint vaak blijkbaar nog lager gedoseerd kan worden dan Euthyrox bij overstappen?Hoogste doses lijken nodig bij Thyrax ,dan Euthyrox en dan pas Tirosint,althans uitgaande van wat ik hier alzo voorbij zie komen.
Gast1

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door Gast1 »

De hoeveel levothyroxine is nooit exact hetzelfde. Ieder merk, fabriek, proces is anders.

Daarbij komen dus nog verschuilen door hulp/Vul stoffen, en persoonlijke verschillen, die misschien zelfs met je voeding te maken hebben.

Dus of het verschil bij Tirosint door ontbreken vulstoffen komt of door verschil in hoeveelheid in pil/capsule?
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door pga »

Ja het blijft een puzzel,echt een lijn zit er niet in.
Waar ik wel eens aan denk,is dat er kleine chemische verschillen in de T4's zelf van de diverse fabrikanten zitten,die het verschil in werking verklaren.
De Thyraxfabrikant lukt het nog steeds niet om normaal de productie van dit stokoude medicijn opnieuw op de rails te krijgen,dus het bereiden zal wel iets complexer zijn dan het bakken van pannenkoeken :geek:
mathilde
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:42

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door mathilde »

Waar het aan ligt?? ik weet wel dat ik mij met de tirosint net zo voel als bij de thyrax uit het potje.
En dan de nieuwe thyrax, die exact het zelfde is als de thyrax uit het potje?? Nou dat blijkt toch niet, als de "oude" thyrax nog steeds niet op de markt verschijnt. Maar al verschijnt het, ik blijf tirosint slikken
Schildklierweefsel achter het borstbeen. 2e operatie 2009 totale verwijdering. Toen een TSH van 49en Ft4 7, ingesteld met thyrax, 01-03-14… TSH 0.06 Ft 4 17
Plaats reactie