Is Tirosint echt anders?

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Fiat
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 jun 2014, 08:31

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door Fiat »

Mooi dat dit draadje er is en dat ik het even kon doorlezen.
Ik ga deze week overstappen van euthyrox naar tirosint, omdat ik nogal gevoelig reageer op de euthyrox.
De overstap naar tirosint werd mij door Wolffenbuttel geadviseerd, gemotiveerd door het feit dat er geen hulpstoffen in zitten. Ik ben bij Wolffenbuttel terecht gekomen na een second opinion. Hij is inderdaad erg toegankelijk en reageert over het algemeen inhoudelijk.

Als ik dit draadje lees, krijg ik dankzij sommige reactie weer een beetje hoop dat de situatie met tirosint gaat verbeteren. Omdat ik van de overgang van potje → blister bij thyrax amper last had gehad, ben ik lang optimistisch gebleven t.a.v. overstap op euthyrox. Inmiddels kan ik me wel herkennen in de aanduiding "die rotzooi"... :?
*anna*
Berichten: 332
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door *anna* »

Fiat schreef:
Inmiddels kan ik me wel herkennen in de aanduiding "die rotzooi"... :?
Fiat,
Het merendeel - waaronder ik - van de geschatte 500.000 schildklierlijders doet het uitstekend op Euthyrox.
Het komt mij voor dat jij op sterven na dood moet zijn geweest nu je Euthyrox 'die rotzooi' noemt :roll: .
Ik hoop voor je dat Tirosint dat proces tot stand brengt...

Sorry, maar ik reageer (zonder hulpstoffen) nogal gevoelig op dergelijke uitlatingen.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door laura »

hallo Fiat,

In jouw geval is cytomel de rotzooi.

Lees: viewtopic.php?f=7&t=2098
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gast1

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door Gast1 »

Wat is het toch dat mensen altijd maar die hulpstoffen de schuld geven?

Fiat: wist je dat er in Thyrax de meeste hulp/vulstoffen van alle levothyroxine producten zitten? Bizar toch dat je dáár dan geen last van had.


En ik vind dat we Wolffenbuttel dan maar eens moeten uitdagen aan te tonen dat "minder hulpstoffen" werkelijk beter zou kunnen zijn.
Fiat
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 jun 2014, 08:31

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door Fiat »

Tja, "mensen" is in dit geval dan dus de behandelend internist die mij in 2013 inderdaad uit een situatie van mentaal op sterven na dood haalde met een combi thyrax+cytomel. Ik herhaalde hier enkel letterlijk wat hij me gezegd heeft over die hulpstoffen. Wellicht is het praktijkervaring, ik weet het niet en heb hem dit ook niet gevraagd.

Anna, mooi dat euthyrox voor jou goed werkt. Maar voor mij heeft het iets overhoop gehaald, terwijl ik bij de combi thyrax + cytomel 0,0 problemen had. Met als gevolg langzame terugkeer naar de situatie waar ik in 2012 in zat en waar ik echt niet meer naar terug wil. Dat is míjn gevoeligheid.
Mijn aanduiding van euthyrox in de woorden van mensen op een fb-forum (zie vorige reacties op dit topic, ik zou zelf niet zo'n term hebben verzonnen) is gebaseerd op het feit dat er in mijn medicatie slechts 1 fundamentele wijziging is geweest, nl. thyrax -> euthyrox. Hoe ik het ook wend of keer, ik kan er niet blij mee zijn.

Tijd zal leren of het met tirosint anders gaat. Ik hoop het tot in mijn tenen.
Gast1

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door Gast1 »

De verandering Thyrax -> merkXYZ is in alle gevallen een grotere verandering dan het lijkt.

Want de dosering verandert, omdat 100mcg Thyrax niet gelijk is aan 100mcg merkXYZ.
Daarnaast wordt mogelijk ook een iets ander percentage opgenomen omdat de hulp/vulstoffen anders zijn.

Daarbij maakt het niet uit of het Teva, Euthyrox, Nycomed, Eltroxin, of Tirosint is.

Dát is de grootste reden dat overstappen altijd lastig is en daarom ook wordt afgeraden; behalve als het moet natuurlijk.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door pga »

Fiat schreef: 12 feb 2017, 13:50 Mooi dat dit draadje er is en dat ik het even kon doorlezen.
Ik ga deze week overstappen van euthyrox naar tirosint, omdat ik nogal gevoelig reageer op de euthyrox.
De overstap naar tirosint werd mij door Wolffenbuttel geadviseerd, gemotiveerd door het feit dat er geen hulpstoffen in zitten. Ik ben bij Wolffenbuttel terecht gekomen na een second opinion. Hij is inderdaad erg toegankelijk en reageert over het algemeen inhoudelijk.

Als ik dit draadje lees, krijg ik dankzij sommige reactie weer een beetje hoop dat de situatie met tirosint gaat verbeteren. Omdat ik van de overgang van potje → blister bij thyrax amper last had gehad, ben ik lang optimistisch gebleven t.a.v. overstap op euthyrox. Inmiddels kan ik me wel herkennen in de aanduiding "die rotzooi"... :?
Sprak mijn apotheker vandaag.
Zei dat hij bij Tirosint zijn bedenkingen had gehad ,weer ''een nieuwe hype''.
Hij zei nu om te zijn door praktijkervaringen.
Teveel mensen gezien die het op alle andere pillen niet goed deden en nu helemaal opknapten van Tirosint.Toch iets met de inhoud van die pillen blijkbaar zei hij.Het potje/blisterverhaal waar je het over hebt ,had hij ook al verschillende keren voorbij zien komen in zijn praktijk.

Ben zelf al een tijdje aan het knutselen met Tirosint met wisselende doseringen ,neig nogal snel naar hyperklachten bij hypowaarden.Mijn huisarts adviseerde me nu eens een paar weken strak aan een wat lagere dosering van 100 mcg te blijven ,met die wisselingen voelde je je ook niet goed volgens haar.
Mijn labwaarden zouden volgens haar nauwelijks af gaan wijken was haar idee.
Voel me op zich niet verkeerd de laatste tijd ,dus daar had ze wel gelijk.Maar mijn lab is wel veranderd ,FT4 nu 14,4 en TSH van 6,2 .Raar toch dat ik me met een TSH van 4-5 altijd nog het beste heb gevoeld.
Wat me ook nu weer opvalt en ik hier al eerder vermeldde,ook nu weer een relatief goede TSH bij een matige FT4 op Tirosint.
Op Euthyrox FT4 16 TSH 10,7 Op Tirosint FT4 15,4 TSH 4,6 en FT4 15,8 TSH 3,6

Op Euthyrox FT4 14,6 TSH 10,1 Op Tirosint FT4 14,4 TSH 6,2

Er zit maar een afwijkende tussen bij de Euthyrox:FT4 18,TSH 4,4

Verder haal ik bij dezelfde FT4 op Tirosint de helft of zelfs minder aan TSH.Heel vreemd.
Zag bij iemand anders hier op de site iets vergelijkbaars na overstappen.
Laatst gewijzigd door pga op 06 sep 2018, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gast1

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door Gast1 »

Potje->blister verhaal snap ik tenminste nog, al moet je er ook niet té lang over na gaan denken. Eerlijk gezegd begrijp ik sowieso 0,niks ervan dat Thyrax zo dominant was. Maar 3 sterktes, dus heel veel mensen moesten combineren en breken om de juiste dosering te vinden; en pillen in een potje die kennelijk langzaam in sterkte afnemen: dus hordes mensen krijgen begin van de maand meer levothyroxine binnen dan aan het einde?

Voor wat betreft Tirosint, ik heb deze week een uitgebreide mail met 3 vragen aan Wolffenbuttel gestuurd. Vragen over verschil in (dagelijkse) absorptie, meer/minder voor allergie/intoleranties bij SK-patienten en specifiek bij vul/hulpstoffen.

Ook mijn internist erkende dat meerdere patiënten het kennelijk goed doen op Tirosint.

Ik ben wel beducht voor een vorm van placebo-effect: als je ergens sterk in geloofd, dan werkt het vaak ook (gisteren ook gehoord in een uitzending van Galileo, over cupping, hijama).

Even wat gechargeerd:
Als je boos bent omdat je toch moet overstappen, het met merkXYZ niet meteen lukt en je leest allerlei positieve verhalen over Tirosint (incl. stories over opeeens wel afvallen etc.), dan wil je dat óók en misschien wel zo graag...
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door laura »

Voor de duidelijkheid maar even in dit onderwerp ...

FDA Approves Liquid Formulation of Levothyroxine

The Food and Drug Administration (FDA) has approved Tirosint-SOL (levothyroxine sodium oral solution; IBSA), for the treatment of hypothyroidism and thyroid stimulating hormone suppression in the management of some thyroid cancers.

Tirosint-SOL is a liquid form of levothyroxine; a synthetic form of the thyroid hormone thyroxine. The liquid form provides an alternative to patients who cannot swallow, who are fed by tube, or for children with hypothyroidism.

Levothyroxine absorption can be affected by gastritis, celiac disease, lactose intolerance and the intake of certain foods and medications. Clinical trials of Tirosint-SOL showed that medications such as antacids and proton pump inhibitors do not appear to interfere with absorption. In addition, the requirement of waiting one hour before eating may be avoided.

“The development of a preparation, which allows these restrictions to be overcome and enables the achievement of the target (TSH) within the established limits, has long been the IBSA's target,” said Arturo Licenziati, president of IBSA.

IBSA is aiming to have Tirosint-SOL available within 6 months.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door pga »

Mark,

Blijkbaar is er ook nog meer aan de hand lijkt het,zoals ik hierboven al aanhaalde
Verder haal ik bij dezelfde FT4 op Tirosint de helft of zelfs minder aan TSH.Heel vreemd.
Misschien weet de prof in Groningen hier ook van?
Plaats reactie