Is Tirosint echt anders?

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Bibi
Berichten: 61
Lid geworden op: 27 jul 2014, 20:47

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door Bibi »

Mark:
Wat is het toch dat mensen altijd maar die hulpstoffen de schuld geven?

Fiat: wist je dat er in Thyrax de meeste hulp/vulstoffen van alle levothyroxine producten zitten? Bizar toch dat je dáár dan geen last van had.
Is dat Echt? De thyraxtabletjes waren piepklein en de levo van Teva is veel en veel groter.
Bibi
Berichten: 61
Lid geworden op: 27 jul 2014, 20:47

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door Bibi »

Volgens mijn apotheek is Tirosint hier niet te krijgen. Als ik wil overstappen is er alleen nog Euthyrox.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door laura »

Uit de richtlijn - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4267409/ - over allergie en intolerantie bij het gebruik van levothyroxine met een weak recommendation en low-quality evidence.

5a. What is the appropriate management of perceived allergy to the constituents of levothyroxine or intolerance to levothyroxine?

■ Recommendation

Perceived allergy or intolerance to levothyroxine can be managed by changing the dose or product, including consideration of gel capsules, and possibly by treating concomitant iron-deficiency anemia. In selected cases, a consultation with an allergist may be appropriate.

Weak recommendation. Low-quality evidence.

Discussion of the clinical literature

The vast majority of patients taking LT4 tolerate the medication without adverse effects.

Since LT4 is identical to the molecule produced by the body, it is difficult to understand how patients can be “allergic” to the medication, but occasional patients perceive adverse reactions from the medication, including headaches, palpitations, anxiety, and other nonspecific symptoms even when their thyroid hormone levels are still low and serum TSH levels are elevated. A reasonable approach in such instances would be to reduce the LT4 dose and advance it slowly.

One report of symptoms with institution of LT4 therapy documented resolution of the symptoms when concomitant iron deficiency was corrected (240), highlighting that the correct attribution of the cause of symptoms is not always easy. Allergy to the dye in the tablet may rarely occur (241) and can be managed using 50 μg tablets, which are colorant-free. A recent report of an allergy in the form of a rash that developed in a patient taking an LT4 preparation manufactured in Korea and containing tartrazine yellow no. 4 and red no. 3, was circumvented by treating the patient with a different levothyroxine product (242). Purported intolerance to other excipients in LT4 tablets (e.g., lactose, acacia, or even gluten) is anecdotal. However, some brands of LT4 contain lactose and/or acacia, and others do not, so trying an alternate product, including gel capsules, to see if allergic symptoms resolve is a reasonable strategy.

If problems persist, a referral to an allergist may be helpful to rule out other allergens in food or in the home, reactions to which may have been attributed to the patient's thyroid medication.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Mireille_5
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 jan 2017, 22:07

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door Mireille_5 »

Bibi schreef: 17 feb 2017, 08:31 Volgens mijn apotheek is Tirosint hier niet te krijgen. Als ik wil overstappen is er alleen nog Euthyrox.
Wat is 'hier'? In het oosten van Nederland is het te verkrijgen, alleen wel bij de groothandel. Zowel de apotheek in Gelderland als die in Noord-Brabant moeten het bestellen, maar het is er dus wel. Met wat zoeken :D
Annabel
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 okt 2017, 23:49

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door Annabel »

Ik denk dat Tirosint beter wordt opgenomen door t lichaam . En de reden daarvan zou kunnen zijn dat t
een harde capsule is die dus later wordt opgelost in t lichaam . Anders dus dan n tabletje.
Ik ben overgestapt van Euthyrox naar Tirosint. De grote verrassing was dat de volgende dag al mijn
kuitspierproblemen weg waren. Kon eerst niet meer fietsen en traplopen zowat door de pijn.
Voor mij t bewijs dat de opname van Tirosint beter is.
Valt me trouwens op hier op t forum als ik t zo doorlees dat er ontzettend veel mensen nog problemen
ondervinden , en die naar mijn idee te vaak gelinkt worden met de waardes , maar ik zou eerder aanbevelen om naar n ander merk over te stappen , ook al wordt er gezegd dat de werkzame stof t zelfde zou zijn. Maar waarom voel ik me dan zo veel beter op een ander merk?
Dus er is wel degelijk verschil!
Gast1

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door Gast1 »

Als het beter wordt opgenomen, neem je van Euthyrox (of een ander merk) iets(je) meer?

Je vult aan wat nodig is, dus of je nou 100 of 112mcg neemt, dat maakt verder weinig verschil.

De crux zit bijna altijd in het zoeken en vinden van de voor jou juiste, optimale dosering. En dat kost tijd.
Soms ben je er bijna en is de overstap bij toeval de laatste stap richting optimum.
Of juist niet. Dat valt niet te voorspellen, helaas.

Ik denk, weet bijna zeker, dat iedere overstap voor een nieuwe hormonale onbalans zorgt. En dat het tijd, soms veel tijd kost om die balans te herstellen.

Ik zie dat aan m'n eigen schildklierwaardes. Die zijn anders vóór ik enkele maanden T3 erbij geslikt heb. Voorheen zat TSH rond de 2, nu zit TSH rond de 1. Bij vrijwel gelijk, maar nog niet optimaal gevoel.

Met T3 erbij verandert ook de hormonale balans, daalt T4, etc.
Annabel
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 okt 2017, 23:49

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door Annabel »

Nee , toch niet want heb dat uiteraard in die jaren geprobeerd met Euthyrox.
Wat mij betreft en dat is uiteraard persoonlijk is dat Euthyrox troep is! En niet zo'n beetje ook !
Ik vind dat ik dit mag zeggen omdat ik 8 jaar lang dit heb geslikt en heel veel restklachten had .
Ben zelfs veel minder gaan werken en was een wrak. Nu zijn alle , ja alle klachten weg!
Gast1

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door Gast1 »

Net als dat mijn kinderen niet mogen zeggen dat spruitjes smerig zijn, is Euthyrox geen troep.

Waarom je bij het ene merk wel en bij een ander merk geen restklachten zou hebben, kan ik ook niet verklaren. Dat het aan de hulpstoffen ligt is bijna uitgesloten.
Maar misschien was je E zo zat, dat je je bij ieder ander merk beter had gevoeld.

Helaas is het ook ondoenlijk om langere tijd meerdere merken uit te proberen om te zien welk merk nou precies bij je past.

Jarenlang klaagde niemand over Thyrax, opeens was het troep vol vulstoffen. Net als allerlei andere merken. Stapten velen over op Tirosint en nu zie je ze vaak toch weer terug gaan. En roepen sommigen na 3 dagen al dat ze zich als nieuw voelen.
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door elizabeth27 »

Je mag best zeggen dat iets troep is! Laten we elkaars mening respecteren.

Ik ben net als anna een grote tirosintfan. Het maakt mij niet uit of iets wetenschappelijk bewezen is m.b.t. vulstoffen etc. Ik zelf en mijn lijf zijn voor mij de bevestiging dat t werkt. ( in mindere mate ook de bloeduitslagen die vrij gelijkmatig blijven )

Waar t omgaat is dat iemand zich beter voelt en dat kan met tirosint zijn ( in mijn geval ) en iemand anders kan dat met een van de andere levothyroxines hebben.

Het is goed om als je veel klachten hebt en blijft houden eens te kijken of middel b misschien beter werkt en soms moet je dan uitwijken naar c of d.
*anna*
Berichten: 332
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Is Tirosint echt anders?

Bericht door *anna* »

Annabel: "Wat mij betreft en dat is uiteraard persoonlijk is dat Euthyrox troep is! En niet zo'n beetje ook !"
Elizabeth, in antwoord op een volkomen terechte opmerking van Marc: "Je mag best zeggen dat iets troep is! Laten we elkaars mening respecteren."

Iedereen heeft recht op zijn mening. Maar dit betekent niet dat je ook het recht hebt om serieus genomen te worden.
De praktijk wijst uit dat de een gebaat is met Euthyrox, de ander met Thyrax, Tirosint of een generieke levo.
En ik functioneer heel goed op die 'Euthyroxtroep' :lol: :lol:.
Plaats reactie