Wanneer Strumazol en wanneer PTU?

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Plaats reactie
Ariane
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 okt 2013, 21:38

Wanneer Strumazol en wanneer PTU?

Bericht door Ariane »

Ik las net op een site van schildkliertje het volgende;

Meestal schrijft de arts thiamazol of methimazol (= Strumazol®) voor. De arts kan ook carbimazol (Basolest®) of propylthiouracil (PTU) voorschrijven.

Wanneer wordt er overgegaan van Strumazol naar PTU of andersom, weet iemand dat, of wat ongeveer het verschil is?
Afbeelding
Graves
Gebruikersavatar
Nathalie46
Berichten: 99
Lid geworden op: 11 sep 2013, 16:12

Re: Wanneer Strumazol en wanneer PTU?

Bericht door Nathalie46 »

Hoi,
Ze doen allebei hetzelfde de schildklier afremmen, meestal wordt Strumazol voorgeschreven omdat je dan maar 1 tabletje per dag moet slikken en met PTU kan je bij volledige dosis 3 xdaags tabletten moeten slikken. Heel veel mensen krijgen extreme jeuk van Strumazol en schakelen dan over op PTU.
Ik heb zelf ook Graves en ben met strumazol begonnen maar kreeg toen veel jeuk en ben toen overgestapt op PTU, maar dan ben je wel de hele dag bezig met op tijd je pillen innemen omdat het 3 daags op hetzelfde tijdstip moet.
In sept 2012 Graves geconstateerd binnen een paar dagen na bezoek aan huisarts. Behandeling titreren omdat ik extreem reageerde op schildklierhormoon. PTU afgebouwd tot 2x daags 25mg. In okt 13 waardes TSH 1,57 en T4 14,6. Jan 14 1,18 en 15,3.
Ariane
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 okt 2013, 21:38

Re: Wanneer Strumazol en wanneer PTU?

Bericht door Ariane »

Bedankt Nathalie!
Afbeelding
Graves
MarjaR
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 okt 2013, 14:34

Re: Wanneer Strumazol en wanneer PTU?

Bericht door MarjaR »

Hoi,

Ik heb de afgelopen jaren regelmatig strumazol geslikt. Dit was ook beide keren toen ik zwanger raakte van mijn kinderen. Omdat strumazol slechter is bij een zwangerschap, ben ik beide keren zo snel mogelijk overgegaan naar PTU. Tegen het derde trimester van mijn zwangerschappen werkte beide keren mijn schildklier weer normaal zonder medicijnen. Helaas is de Graves wel iedere keer weer terug gekomen.

Groetjes,
Marja
Plaats reactie