Wel of geen Cytomel, moeilijke keuze

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Plaats reactie
Treeske
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 dec 2016, 13:47

Wel of geen Cytomel, moeilijke keuze

Bericht door Treeske »

Ik heb sinds 2006 medicatie voor de schildklier. Door de regel heb ik een te lage TSH en een FT4 in het midden. Alhoewel wel iets opgeknapt door de medicatie, heb ik me nooit meer goed gevoeld. Ik hield allerlei klachten die horen bij een te trage schildklier, zoals een hartslag <60 en het snel koud hebben. Ik trek rustig nog een vestje aan bij 25° omdat ik het fris vind. Ook ben ik altijd moe.

Omdat ik me de laatste tijd echt slecht voel ben ik naar de huisarts gegaan. Deze heeft een heel scala aan bloedonderzoek gedaan.
Alle waarden waren goed. Behalve de TSH, deze was te laag.

TSH 0,15
FT4 17,8 (11-23)
T3 1,6 (1-2,8)

Omdat mijn klachten de huisarts ook aan de schildklier deden denken, hebben we gesproken over de eventuele mogelijkheid van een proefbehandeling met Cytomel.

Ik heb geprobeerd om informatie te vinden over de behandeling met Cytomel. Wat ik gevonden heb zijn ervaringen van mensen die zeggen dat ze zich zoveel beter voelen tot mensen die er niets aan gehad hebben. Ook heb ik gelezen dat je er alles mee kunt ontregelen.

Het klinkt voor mij erg aantrekkelijk om minder mist in mijn hoofd te hebben en van het loodzware gevoel af te zijn. Van de andere kant ben ik bang om alles te ontregelen. Ik vind het een moeilijke keuze.

Misschien is er iemand die met me mee wil denken?

Groetjes,
Treeske
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wel of geen Cytomel, moeilijke keuze

Bericht door Kiek »

Welkom, Treeske!

Afhankelijk van je leeftijd zou je een tikje T3 kunnen proberen.
Als je wat ouder bent, moet je het niet doen.
Slordig botopbouw en hartritmestoornissen liggen dan op de loer.

Ook moet je weten dat Cytomel in je lijf het natuurlijke FT4-marktevenwicht totaal uit balans brengt.
Verder heeft je lichaam een maand of zes tot negen nodig om zich aan te passen aan deze veranderde marktsituatie.
Ervaring leert, dat een verondersteld voordeel na zo'n periode ook verdwenen is.

Cytomel mag pertinent niet geslikt worden tijdens een zwangerschap.
Theoretisch kan het de hypothalamus-hypofyse-schildklieras van de vrucht in wording ernstig verstoren.
Daarnaast verlaagt Cytomel de FT4, terwijl dat hormoon nu juist belangrijk is voor de vrucht.

Eigenlijk is het dus een zinloze en potentieel schadelijke uitvoering.

Maar als je desondanks toch besluit om Cytomel te proberen, lees dan de experimentele richtlijn goed door.
Deze is te vinden op
https://www.karger.com/Article/Pdf/339444

Een vriendelijke groet,
Kiek

PS: Ik heb een jaar of 6 Cytomel bij m'n levothyroxine geslikt.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Treeske
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 dec 2016, 13:47

Re: Wel of geen Cytomel, moeilijke keuze

Bericht door Treeske »

Hallo Kiek,

Bedankt voor je reactie.

Ik denk dat ik wel in de categorie "al wat ouder" val.
Zoals het er nu uit ziet, krijg ik over ruim 6 jaar al AOW ;)
Dus dan zou het al helemaal onverstandig zijn om een start met Cytomel te overwegen?
Eigenlijk is het dus een zinloze en potentieel schadelijke uitvoering.
Maar eigenlijk zeg je dat je vindt dat er alleen maar nadelen zijn?

Heb ik toch nog wat vragen. Wat ik ervan begrijp raakt het FT4-marktevenwicht uit balans doordat T3 piekt en het lijf daarom T4 loost. Kan dit afgezwakt worden door maar een klein beetje Cytomel te nemen? Bijvoorbeeld 2 of 3 keer per dag een kwart van 5mcg. Dus niet alle T3 die een gezonde schildklier aanmaakt vervangen, maar een klein beetje? Of is er helemaal geen conversie van T4 naar T3 meer als je Cytomel gebruikt?

Groetjes,
Treeske
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wel of geen Cytomel, moeilijke keuze

Bericht door Kiek »

Je schrijft:
"..is er helemaal geen conversie van T4 naar T3 meer als je Cytomel gebruikt?"

Jawel, maar afhankelijk van de hoeveelheid T3-pillen zal er in mindere mate FT4->T3-omzetting plaatsvinden.
En op momenten dat de T3 weer daalt, zal de deiodinase van FT4 vast weer toenemen.
Hier en daar zullen je cellen dus best blijven snoepen van je FT4, hoewel de gratis FT3 ongevraagd door heel wat celstrotten wordt geduwd.
Cytomel komt immers binnen als kant-en-klaar-FT3.

Gewone conversie wordt besteld door díe cellen op díe momenten die zíj noodzakelijk achten. Per cel.
Bij gebruik van Cytomel is daar geen sprake meer van.

Natuurlijk ben je op zoek naar beter.
Als je geen vervelende hartkwalen hebt, of zwakke botten, dan probeer je het waarschijnlijk zoals je je het voorstelt.
Je bent goed geïnformeerd.

Die pillen van 25 of 12.50 µg zijn inderdaad niks.
Met stukjes daarvan redde ik het toentertijd wel.
Of verpulveren tussen 2 groentelepels, en met een creditcard in hoopjes verdelen.

Ik wens je een geslaagd experiment toe!

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie