overslag hart bij euthyrox

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

overslag hart bij euthyrox

Bericht door Pip »

Hoi, ik ben Pip en gebruikte al een hele tijd Thyrax. Sinds januari '16 over gegaan op levo..
hierbij kreeg ik druk op mijn borst, een overslag van mijn hart en mijn energie ging sterk achteruit.
In augustus een fietstest gedaan om een hartprobleem op te sporen of uit te sluiten dit was allemaal prima.

Toen terug naar Thyrax gegaan door 100 mcg de ene dag te gebruiken en de andere dag deze tablet te breken naar 75 mcg zo had ik 87,5 per dag en 2 x dgs 2,5 mcg cytomel. Ging weer prima.

Totdat ik in november te horen kreeg dat ook de 100 mcg Thyrax niet meer te krijgen is.
Toen overgegaan op 88 mcg euthyrox.
Dit ging goed tot 3 weken na gebruik hiervan.
Vierde week was ik vermoeid maar had ook veel gedaan.
Vijfde week euthyrox was het bekende verhaal, vermoeid en dan ook niet een beetje, moeite met concentreren.

Toevallig deze week een afspraak met de internist.
Euthyrox gaan we iets verhogen naar de ene dag 88 mcg de andere dag 100 mcg en 2 x dgs 2,5 mcg cytomel.
Heel weinig dus. En nu heb ik alweer 4 dagen een fladderend gevoel bij mijn hart en een overslag.
M.n. bij inspanning, dus ik loop nu heel langzaam, gisteren fietste ik tegen de wind in en dat gaat echt niet.

Ik herken het precies met mijn situatie in augustus.
Thyrax was toen de oplossing maar die is er nu niet.
nu heb ik vanmorgen geen euthyrox ingenomen en wil dit naar de avond zetten, hopelijk kan ik er dan beter tegen.
Maar iedere tip, advies of herkenning is zo welkom.

Mijn TSH bij de internist vorige week was 2,4. De internist vind mijn gevoel hierbij het belangrijkste maar streeft naar TSH 1

groeten Pip
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: overslag hart bij euthyrox

Bericht door laura »

hallo Pip,

Mijn idee zou zijn om het even aan te kijken met 88 mcg euthyrox per dag.
Die tsh van +/- 1 is niet heilig.
Zeker niet om je daar blind op te staren.

Weet je de waarde van de fT4?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: overslag hart bij euthyrox

Bericht door Bella »

Hoi Pip,

Zou nooit twee dingen tegelijk veranderen, dus of 88-100 mcg Euthyrox afwisselend, of op 88 mcg blijven en Cytomel toevoegen. Hartfladder wordt vaak sterker met T3 (Cytomel)...

Sterkte,
Bella
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Re: overslag hart bij euthyrox

Bericht door Pip »

Allereerst wat ontzettend fijn dat ik en velen met mij zoveel nuttigs kunnen lezen op dit forum.

Ik ga de adviezen die jullie aangeven meteen uitvoeren en gewoon terug naar 88 euthyrox.
Met Thyrax had ik 87,5 mcg en hier voelde ik me prima bij.
Vaak lees ik dat je dan met euthyrox iets lager moet gaan zitten, klopt dit?
Dan ga ik ook terug naar de ochtend zodat ik nuchter de medicatie in kan nemen.

Mijn TSH is nu 2,4, de T4 weet ik niet maar ga dit in het vervolg ook bijhouden.

Dank jullie wel!
groeten Pip
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Re: overslag hart bij euthyrox

Bericht door Pip »

Hoi Allen,
Mijn hartklachten werden steeds maar erger, ik kon niet meer rustig lopen maar moest slenteren. Toen ben ik verder gaan zoeken op dit SK forum en kwam ik terecht bij de Topic: over ervaringen van overstappers levothyroxine. Dit heeft bij mij het inzicht gebracht dat ik aan het hyperen was. Ik voelde me al niet goed toen ik bij de internist kwam, zij adviseerde mij om iets op te hogen omdat mijn TSH 2,4 was. Een week na deze ophoging begonnen mijn hartklachten, dus vooral een onrustig hart, fladderen en een overslag van m'n hart bij de minste inspanning. Via het Topic ervaringen overstappers levo... las ik de ervaringen van Kiek, 2 dagen stoppen en daarna met 50 mcg starten. Ik heb inmiddels contact gehad met de internist en was het met me eens dat ik 2 dagen niets innam daarna verder gaan op 75 mcg. Wat mij opviel is dat ik een, zo goed als, 1 op 1 overstap heb gemaakt dus 87,5 thyrax naar 88 euthyrox en dat gaf bij mij mijn eerste klachten. De 1:1 overstap is volgens mij bij veel mensen een reden tot hyperen. Daarnaast heeft daar bovenop de verhoging van euthyrox het hartfladderen en overslag veroorzaakt. Het gaat nu hartstikke goed en wat is dat fijn om dit te vermelden. Door het SK forum heb ik vat gekregen op mijn situatie. Daarom vind ik het ook belangrijk om mijn ervaring hier nu te melden. de internist gaf wel nog aan dat mijn TSH tegenstrijdig is aan hyperen wat bij mij de vraag oproept, zou mijn schildklier dan toch weer meer zelf aan het doen zijn. Ik heb SK klachten gekregen in een hele drukke stressvolle werkperiode, nu ben ik veel meer relaxed, als iemand mij dat zou kunnen vertellen zou super zijn. Hoe zie je dat je SK weer actief of actiever wordt? Heel veel succes voor iedereen! Wat is een schildklier toch belangrijk en invloedrijk! groeten Pip xxx
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Re: overslag hart bij euthyrox

Bericht door Pip »

Hoi Allen,
Mijn hartklachten werden steeds maar erger, ik kon niet meer rustig lopen maar moest slenteren. Toen ben ik verder gaan zoeken op dit SK forum en kwam ik terecht bij de Topic: over ervaringen van overstappers levothyroxine. Dit heeft bij mij het inzicht gebracht dat ik aan het hyperen was. Ik voelde me al niet goed toen ik bij de internist kwam, zij adviseerde mij om iets op te hogen omdat mijn TSH 2,4 was. Een week na deze ophoging begonnen mijn hartklachten, dus vooral een onrustig hart, fladderen en een overslag van m'n hart bij de minste inspanning. Via het Topic ervaringen overstappers levo... las ik de ervaringen van Kiek, 2 dagen stoppen en daarna met 50 mcg starten. Ik heb inmiddels contact gehad met de internist en was het met me eens dat ik 2 dagen niets innam daarna verder gaan op 75 mcg. Wat mij opviel is dat ik een, zo goed als, 1 op 1 overstap heb gemaakt dus 87,5 thyrax naar 88 euthyrox en dat gaf bij mij mijn eerste klachten. De 1:1 overstap is volgens mij bij veel mensen een reden tot hyperen. Daarnaast heeft daar bovenop de verhoging van euthyrox het hartfladderen en overslag veroorzaakt. Het gaat nu hartstikke goed en wat is dat fijn om dit te vermelden. Door het SK forum heb ik vat gekregen op mijn situatie. Daarom vind ik het ook belangrijk om mijn ervaring hier nu te melden. de internist gaf wel nog aan dat mijn TSH tegenstrijdig is aan hyperen wat bij mij de vraag oproept, zou mijn schildklier dan toch weer meer zelf aan het doen zijn. Ik heb SK klachten gekregen in een hele drukke stressvolle werkperiode, nu ben ik veel meer relaxed, als iemand mij dat zou kunnen vertellen zou super zijn. Hoe zie je dat je SK weer actief of actiever wordt? Heel veel succes voor iedereen! Wat is een schildklier toch belangrijk en invloedrijk! groeten Pip xxx
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: overslag hart bij euthyrox

Bericht door Kiek »

Hallo Pip,

Wat zul je je onrustig gevoeld hebben met dat gefladder!

Zou je zwierige TSH kunnen komen door je Cytomelgebruik?
Immers, de FT4 is de maatstaf voor je TSH.
Je FT4 zorgt in de 'hotspot' van je hypofyse voor een enorme omzetting en concentratie van T3.
Die T3-hoogte bereikt je lijf nergens.
Het is de regelkamer van de TSH.

Als je Cytomel erbij neemt, komt er minder FT4 in die hotspot om zich om te zetten in T3.
Mogelijk heeft dat tot gevolg dat de TSH minder stabiel is.

De focus op een TSH van ca. 1 mU/l lijkt dan ook niet zo te passen bij een combi levothyroxine met Cytomel.

Succes met het speuren naar beter!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Re: overslag hart bij euthyrox

Bericht door Pip »

Hoi!

Ik ben een leek op schildkliergebied en probeer het allemaal te begrijpen.
Heel belangrijk en fijn om te melden is dat ik me weer steeds beter voel en vandaag waardeer ik de hele dag dat ik me goed ben blijven voelen. Ik kan weer een normaal lekker tempo lopen met de hond, heb zin om het één en ander te ondernemen.
De 1:1 overstap van Thyrax naar Euthyrox was teveel en de verhoging daar bovenop heeft me gelukkig het inzicht gegeven via dit forum dat ik ging hyperen.
Als ik het bericht van Kiek goed begrijp is het misschien wel het beste om te proberen de Cytomel zo laag mogelijk en misschien zelfs weg te krijgen om op die manier een optimale omzetting te krijgen van T4 naar T3.
Op dit moment gebruik ik 75 mcg Euthyrox en 2,5 mcg Cytomel. De Cytomel had is gisteren nodig omdat ik het gevoel had echt tekort te komen. Vandaag was dat niet het geval en ging het de hele dag goed. Toch 2,5 Cytomel ingenomen om een beetje een stabiele situatie te krijgen.
Mijn verhaal, mijn ervaring, tips welkom en wie weet heeft iemand die dit leest hier weer iets aan om verder te komen.
Groeten Pip!
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Re: overslag hart bij euthyrox

Bericht door Pip »

Help! Ook ik krijg geen grip.
Nu de vijfde week 75mcg euthyrox en 's avonds 1,25 cytomel.
Tot 4 weken goed gegaan daarna kon ik me moeilijk concentreren.
M.n. moeilijk lezen, een verslag schrijven en dan ben ik daarna duizelig alsof ik een hersenschudding heb.
Het lijkt erop wanneer ik cognitief mezelf inspan ik steeds weer grenzen overschrijd, piano spelen is ook zo'n ding.
Ik kan eigenlijk bepaalde werkzaamheden op mijn werk niet meer doen, fysiek bezig zijn gaat wel.
Vermoeidheid vind ik meevallen.
Afgelopen weekend weer wat geëxperimenteerd (verhoogd) met Cytomel maar sinds eergisteren weer een lichte overslag van mijn hart.
Duidelijk voelbaar, de hele dag door maar niet zo intensief als voorheen.
Nu dus weer 75 mcg Euthyrox en 1,25 Cytomel.
Wie heeft er advies n.a.v. mijn verhaal, ik wil deze week deze dosering in blijven nemen en maandag bloed prikken voor de waardes.
Alvast dank en beterschap voor iedereen in deze zoektocht!
Pip
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Re: overslag hart bij euthyrox

Bericht door Pip »

Hoi Allen,

Weer een bericht van mij, weer met het hartgefladder.
Ben er zelf helemaal niet meer gerust op omdat ik amper inspanning kan leveren terwijl ik juist altijd in beweging ben.
Zou het dan echt door mijn eigen stress kunnen komen, terwijl ik werkelijk mezelf niet gestrest voel, buiten dit gefladder om.
Afgelopen woensdag weer bloed geprikt. Heb nu ongeveer 6 weken nog maar 75mcg euthyrox gebruikt en 1,25 cytomel.
In december was mijn TSH 2,4 en nu 4,9.
Wat mijn t4 of FT4 is weet ik niet.
Stom had het moeten vragen maar ik ben zo stil gevallen bij het telefoongesprek met de internist.
Uitslagen vond zij goed. en het hartgefladder kon geen kwaad. Cytomel ga ik stoppen want 1,25 mcg is te verwaarlozen.
Hier ben ik het mee eens, soms nam ik nog wat extra cytomel als ik erg het gevoel had energie tekort te komen terwijl ik over het algemeen probeer mezelf aan mijn dosering te houden.
Nu kreeg ik gisteren de nieuwe lab formulieren thuis en staat er alleen nog het prikken op TSH op.
Ik lees hier heel duidelijk dat ook de FT4 of F4 waardes belangrijk zijn om een beetje grip te krijgen.
Ik heb zo het gevoel niet serieus genomen te worden terwijl dat juist nu zo belangrijk is want ik voel me echt niet goed.
Ik zie re als een berg tegenop om hier weer mee naar de HA te gaan en weet eigenlijk niet wat ik moet doen.
Wat is heel dit gebeuren toch een onbegrepen gebied als ik veel ervaringen lees.
Ik hoop oprecht dat ik middels dit schildklierforum wijzer wordt en grip krijg om mezelf fitter te worden.

O ja, is het een idee om bij wijze van check weer eens 2 dagen geen euthyrox in te nemen om uit te proberen of het gefladder minder wordt.
Buiten het gefladder van mijn hart heb ik momenteel weinig klachten, voel me zelfs vrij helder.
Wel voel ik door de dag heen af en toe een bijna verkrampte vermoeidheid.

groeten Pip
Plaats reactie