overslag hart bij euthyrox

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Re: overslag hart bij euthyrox

Bericht door Pip »

Hoi Teun,

Juist jouw reacties hebben me echt gesteund vertrouwen te houden.
Hopelijk helpt mijn verhaal en jouw reacties anderen die in een vergelijkbare situatie komen.

Ook heb ik nog een vraag aangaande mijn eigen waardes.
Is het raadzaam om met een TSH van 4,7 en een T4 van 11,5 nog op te hogen.
Ik weet dat er meestal gestreefd wordt naar andere waardes, lager TSH en hoger T4.
M.a.w. kan het zijn dat je met bovenstaande waardes optimaal ingesteld bent.

groeten en dank aan iedereen,
Pip
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: overslag hart bij euthyrox

Bericht door Teun »

Persoonlijk zou ik zeggen nog wat ophogen. Maar doe dit dan met kleine stapjes van bijvoorbeeld 12,5 mcg. Je tsh zit nu nog boven de normaalwaardes van een gezonde schildklier en je ft4 is aan de lage kant. Daarnaast heb je toch ook nog wel typische hypo klachten.

Maar misschien is het een optie om door Kiek je setpoint te laten berekeken, dan komt er aan de hand van je waardes welke je nu hebt uit wat je streefwaardes zouden moeten zijn. Ik vond dat wel handig.
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: overslag hart bij euthyrox

Bericht door Patricia31 »

Fijn Pip dat je jezelf wat beter voelt.
Sluit mij helemaal aan bij wat Teun zegt........tkkie erbij!
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Re: overslag hart bij euthyrox

Bericht door Pip »

Het vervolg...
Bij waardes van TSH van 4,7 en T4 van 11,5 bij 75 mcg Thyrax probeer ik nu nog wat op te hogen.
Echter, 87,5 geeft weer hartoverslagen. En dat vind ik dan toch weer vreemd.
Dit kan toch nog geen hyper overslag zijn lijkt mij, daar zijn de waardes toch helemaal niet naar.
Ik probeer nu super langzaam op te hogen en te wennen, ene dag 87,5 mcg en andere dag 81,25 mcg.
En toch voelt dit in mijn hartstreek niet lekker. 75 mcg was goed te doen maar daarbij heb ik wel flinke spierklachten en dat is ook niet prettig om energiek de dag door te komen. Iets oprapen en door mijn benen zakken en dan vooral het weer opstaan is een enorme klus.
Ik weet het echt niet...

Hoeveel waardes zijn er nodig om een set point te berekenen?
19-6-'17 TSH 15,6 T4 niet gemeten (zonder Thyrax)
25-8-'17 TSH 4,7 T4 11,5 bij 75 mcg Thyrax

Graag weer jullie advies.
groeten Pip
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: overslag hart bij euthyrox

Bericht door Patricia31 »

Dag Pip, voor een setpoint zijn 2 uitslagen denk ik te weinig maar dat laten we maar aan Kiek over.
De een reageert feller op het verhogen dan de ander.
Dat het hart overslaat kan bij jou goed door het ophogen komen maar probeer er jezelf niet teveel op te fixeren.
Dat gekke hartje van ons kan door spanning alleen al deze klachten geven.
Je wil niet weten hoeveel patienten ik op de CCU heb gehad die alleen al door de veiligheid van een ziekenhuisopname, geen enkele overslag meer lieten zien.
Gewoon door het feit dat er niets raars gevonden werd en ze gerust gesteld waren.
Daarmee wil ik echt niet zeggen dat het bij jou door de spanning komt maar het kan het wel in stand houden of verergeren.

Ja en die spierklachten.......ik ken het.
Afgelopen week kon ik de trap bijna niet op en vandaag merkte ik dat het weer beter ging.
De eerste weken na een verhoging moet alles echt weer wennen en verandert er veel!
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: overslag hart bij euthyrox

Bericht door Teun »

Pip misschien moet je nog langzamer gaan door de ene dag 87,5 en de andere dag 75, als dat goed voelt kun je de 75 per tablet eventueel omzetten naar 87,5 of eerst weer laten prikken, misschien is om en om al voldoende om je goed te voelen en goede waardes te krijgen.
Dat hart, zo bekend en zo vervelend. Volgens mij heb ik het al eerder gezegd, maar bij mij duurde het tot ik goed ingesteld was. (Nu om de een of andere reden nog wel af en toe, maar dat kan ik wel aan.)
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Re: overslag hart bij euthyrox

Bericht door Pip »

Dank je wel voor jullie reactie.
Het stelt mij zeker gerust en ik voel me ook best goed zoals ik al eerder schreef.
Wel heb ik het idee dat ik nog wat omhoog moet, het is waarschijnlijk de zure appel en de lange adem.
Ook is het fijn te lezen dat veranderingen een langere periode nodig hebben om een juist gevoel te geven.
Teun, ik ga je advies opvolgen en eind oktober ga ik weer prikken. Ik ga gewoon heel langzaam met bijna te verwaarlozen verhogingen in de dosis. Ik hoop dan echt meer vat te krijgen en inzicht in mijn eigen lichaam en reacties hierop.

Nogmaals Dank!
Pip
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: overslag hart bij euthyrox

Bericht door Kiek »

De opbrengst van je waarden is te schraal om de set point app te voeden, Pip.

Vroeger was het in heel Nederland standaard om de FT4 te bepalen, als de TSH afweek van normaal.
Zonder aanvraag.
Je mag toch stellen dat je afwijkende TSH's hebt (gehad).

Misschien is het een idee om het lab bellen met de vraag of er toch meer FT4's beschikbaar zijn?
Of misschien heeft de assistente van je huisarts ook de mogelijkheid je waarden in te zien?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Re: overslag hart bij euthyrox

Bericht door Pip »

Hallo Kiek,

Er zijn zeker veel meer waardes bekend maar ik probeer nu zo duidelijk en zuiver mogelijke waardes bij te houden om een duidelijk beeld te krijgen.
Mijn eerdere waardes (al sinds 2011afwijkend TSH) weet ik niet goed meer en kan ik wel opvragen.
Echter, ik heb zo gerommeld met de dosis SK hormoon dat ik niet goed meer weet wat ik werkelijk innam bij de waardes.
Ik ben zo zoekende geweest, tot ik helemaal gestopt was maar een TSH van 15,6 overhield en dus ook geen oplossing.
Concreet: Kiek, heb jij iets aan waardes waarbij ik niet de hoeveelheid/dosis SK hormoon bij kan vermelden?
Als dat zo is dan vraag ik deze op en zou je de app wel kunnen voeden. Als dit een scheef beeld geeft dan moet ik wachten totdat ik voldoende waardes bij elkaar heb.
Bedankt tot zover! Pip
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: overslag hart bij euthyrox

Bericht door Kiek »

Vanwege de lange halfwaardetijd van levothyroxine/T4 is het belangrijk te weten dat schildklierwaarden pas na een week of 5 à 6 uitgezwierd zijn, nà een dosiswisseling.
Na deze 5 à 6 weken heb je het evenwicht bereikt met dezelfde, minstens 5 à 6 weken gebruikte, dosis.

Dus als je een week of een dag voor het prikken een inhaalslag maakte door bijvoorbeeld 2 of 3 x de normale dosis te slikken, dan geven de waarden gedurende 5 à 6 weken geen juist beeld van de algemene schildklierhormoonsituatie in je lijf.

Alle andere waarden van FT4 met de daarbij behorende (niet onderdrukte) TSH zijn in principe te gebruiken.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie