overslag hart bij euthyrox

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Re: overslag hart bij euthyrox

Bericht door Pip »

Ben ik alweer! maandag voelde ik me echt slecht. Ik heb zo'n enorme overslag van mijn hart.
Dinsdag geen medicijnen ingenomen en vandaag, woensdag 50 mcg euthyrox. Gisteren ontspande ik me enigszins. Hartoverslag was er nog wel maar veel minder intensief. Vandaag later op de dag weer meer.
Help! Kan er iemand puur op deze gegevens inschatten of ik nu juist meer of minder euthyrox nodig heb?

Vanmiddag bij de HA geweest en voelde me in ieder geval begrepen. Bloeddruk oké en hartslag 60 per minuut. Voorstel is om op 75 mcg schildklierhormoon te blijven maar met de apotheker een ander merk te bespreken.
Ook dit inmiddels gedaan en zij stelde voor Eltroxin te proberen? iemand ervaring hiermee? het is van dezelfde fabrikant als Thyrax. Zou het werkelijk aan het merk kunnen liggen dat ik die overslag zo erg heb.

Zelf heb ik gevoelsmatig dat ik nog wel iets lager wil proberen met euthyrox. Ik hoop een beetje dat mijn eigen Schildklier het misschien wel aan het overnemen is en dat ik daarom deze klachten heb. Volgende week ga ik op vakantie, vind ik best spannend omdat ik mezelf absoluut niet prettig voel. Als de overslag er dan nog is dan heb ik de afspraak met de HA dat mijn hartactiviteit 24 geregistreerd wordt. Zowel de HA als ook ik denken dat de oorzaak bij het hart ligt.

Mocht iemand me iets op weg kunnen helpen met een advies of herkenning heel graag!

groeten Pip
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: overslag hart bij euthyrox

Bericht door Kiek »

Hallo Pip,

Je had al last van hartbonzen op Thyrax 100 µg.
Je verminderde naar 87.50 µg.
Slikte je met 100 µg Thyrax ook al Cytomel?

Na de switch gebruikte je 88 µg Euthyrox met 2 x 2.5 µg Cytomel.
Weer hartoverslagen.
Als je al gevoelig bent dan kan ik me wel voorstellen dat deze switch onrust gaf.
Je verminderde naar 75 µg en de Cytomel zette je weg.

Gelukkig is bij de huisarts alles goed.
Heb je al een 24-uurs check gehad?
En nu weer een switch naar Eltroxin...
Zou ik nooit doen.
Levothyroxine is levothyroxine is levothyroxine.
Je vindt heus wel een keer opnieuw je schildklierhormoon-evenwicht.

Prettige vakantie!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Re: overslag hart bij euthyrox

Bericht door Pip »

Hallo Allen,

Ik schrijf een fout in mijn reactie voordat Kiek reageert.
Ik schrijf daar "Zowel de huisarts als ook ik denken dat de oorzaak bij het hart ligt", heel essentieel, ik vergeet het woordje 'niet' we denken dus beide dat de oorzaak van mijn hartoverslag niet bij het hart zelf ligt. Sorry :oops:

Vervolgens reageer ik op de reactie van Kiek,
Ik slikte ten tijde van Thyrax volgens mij 6,25 mcg Cytomel.
De overstap naar Euthyrox is eerst naar 88 mcg gegaan een later naar de ene dag 100 en de andere dag 88 mcg met 2x daags 2,5 Cytomel. ( dit was omdat TSH was gestegen naar 2,4 en internist richting 1 wilde komen) ik was toen al niet energiek.
Deze verhoging heeft de hartoverslag veroorzaakt.

Daarna 2 dagen geen SK hormoon en toen verder gegaan op 75 mcg en al vrij snel naar 1,25 mcg Cytomel. (TSH 4,9)
Dit is een korte tijd beter geweest maar nu dus weer geruime tijd een hartoverslag de hele dag door en neemt toe bij inspanning waarbij mijn hartslag omhoog gaat.

Vanaf 17 februari geen Cytomel meer gebruikt echter de hart overslag bleef en ik verwacht dat het bij Cytomel snel te merken is als je het niet gebruikt.
Innderdaad is bij de huisarts alles goed betrefft mijn hart. De 24 uurs check ga ik doen als er geen oplossing komt en de overslag blijft.
De switch naar Eltroxin ga ik niet doen, fijn Kiek dat jij dit ook aangeeft.
Ik verwacht daar ook geen wonderen van en geeft volgens mij heel veel verwarring.
Meest lastige vind ik om uit te zoeken of ik nu iets meer of juist minder euthyrox nodig heb.
Dinsdag 21 februari heb ik weer geen Eythyrox gebruikt om te resetten en dat voelde beter.
Woensdag volgens mij later op de dag iets euthyrox ingenomen en donderdag en vandaag 5o mcg euthyrox.
Het voelt beter, minder overslagen wel iets wat duizelig.
Het lijkt mij het beste om nu om de dag 50 en 75 euthyrox in te nemen.
Hiermee kan ik in ieder geval mijn reactie van mijn hart in de gaten houden en later de uitslagen TSH.
Ik ben dan met 1 actie aan het uitvogelen hoe het gaat.

Dit te typen lijkt het een geduldige zoektocht maar het gaat echt wel met een hoop ellende gepaard.

Kiek, bedankt voor je reactie, helpt me om mijn pad te vervolgen en hopelijk anderen hiermee te helpen in herkenning.

groeten Pip
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: overslag hart bij euthyrox

Bericht door pga »

Zelf ongeveer 125 mcg Euthyrox nodig gehad om mijn TSH onder de 4,5 te krijgen .Maar bleef op gegeven moment maar overslagen houden en andere malheur.Uiteindelijk pas vrij van deze klachten na sterk afgebouwd te hebben naar 50-75 mcg ,waardoor weer een forse hypo optrad.Geen oplossing dus voor mij .Over op Tirosint ,nauwelijks klachten op dit gebied.
Mireille_5
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 jan 2017, 22:07

Re: overslag hart bij euthyrox

Bericht door Mireille_5 »

@pga: hoe lang heb je Tirosint nu en hoe bevalt het jou?
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: overslag hart bij euthyrox

Bericht door pga »

Mireille_5 schreef: 25 feb 2017, 14:40 @pga: hoe lang heb je Tirosint nu en hoe bevalt het jou?
Sinds oktober.Bevalt beter dan Euthyrox.Geen rare band meer om het hoofd.Hartklopping heb ik soms ,maar dan tenminste bij een wat normalere TSH .Bij de Euthyrox trad het al op als mijn TSH nog niet normaal was.
Mireille_5
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 jan 2017, 22:07

Re: overslag hart bij euthyrox

Bericht door Mireille_5 »

Ik ben vanaf half januari overgestapt op Tirosint. Veel minder klachten, buiten de schildklier zelf dan. Mijn huisarts en apotheker kende het geen van beiden, dus ben even nieuwsgierig hoe jij ervan hoorde? Als ik vragen mag...
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: overslag hart bij euthyrox

Bericht door pga »

Mireille_5 schreef: 25 feb 2017, 16:47 Ik ben vanaf half januari overgestapt op Tirosint. Veel minder klachten, buiten de schildklier zelf dan. Mijn huisarts en apotheker kende het geen van beiden, dus ben even nieuwsgierig hoe jij ervan hoorde? Als ik vragen mag...
Van mijn ha moest ik het ook niet hebben.
Gelukkig was er deze site....,alwaar uitgebreid verslag gedaan werd in diverse topics.
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Re: overslag hart bij euthyrox

Bericht door Pip »

Hoe de zoektocht verder verloopt met deze hartoverslagen.
Interessant om te lezen bij pga dat de hartoverslagen bij tirosint verdwenen zonder met een hypo te maken te krijgen.

Zelf gebruik ik nu een week dagelijks 50 mcg euthyrox. (om de dag 50 en 75mcg gaf ook nog een overslag)
Ik voel me heel veel beter, al 5 dagen geen hartoverslag meer :P en ik kan inspanning leveren.
Gisteren een flinke wandeling gemaakt, ik kan zo waarderen dat dit weer lukt.
Wel ben ik wat duizelig, wazig in mijn hoofd en hoop niet naar een hypo te gaan.
We zullen zien!
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Re: overslag hart bij euthyrox

Bericht door Pip »

hai!

vervolg van mijn ervaringen:
Op 24 april bij de internist geweest, uitslag TSH 4,7 (was in februari 4,9) Ft4 niet geprikt ;)
Ik ben toen steeds meer af gaan bouwen met de Euthyrox omdat ik steeds na een verlaging een hartoverslag had en niet af en toe maar bij de hele dag door en bij inspanning heel flink.
Vooral dit was de reden om steeds te minderen, verder voelde ik me best goed en was ik helder.
De internist vertelde mij dat de Euthyrox niet de reden kan zijn van deze hartoverslag en adviseerde om naar een cardioloog te gaan. Uitleg was dat als ik mijn systeem, 'stofwisseling' steeds meer vertraag ik inderdaad een rustiger hart krijg maar dat er een andere oorzaak aan ten grondslag moet liggen. Daar schrok ik van, afgesproken dat ik 2 maanden geen medicijnen zou gebruiken en bij hartoverslag een 24 uurs registratie zou doen via de HA.

Na deze afspraak en dus het stoppen met Euthyrox heb ik nauwelijks nog hartoverslagen gehad. Wel regelmatig druk op mijn borst m.n. 's avonds. Verder ben ik best fors in gewicht aangekomen zo rond de 5 a 7 kilo. Bij ons in huis is het veel rustiger geworden, er is balans tussen activiteit en rust. Werk gaat goed, weer ruimte en beweging voor een pup waar ik heel blij mee ben. 's Avonds onderneem ik niet veel actief. En voel me hier best goed bij. Ik wil aangeven dat wanneer er veel meer van mij gevraagd word ik wel mijn grenzen zijn die misschien niet helemaal bij mijn leeftijd horen.

Nu was ik gisteren weer bij de internist, 19-juni-'17 dus.
Ik vertel dat ik tevreden ben en me prettig voel bij de aanpassingen maar nu is mijn TSH in 2 maanden gestegen van 4,7 naar 15,6 FT 4 is niet geprikt.
Dit was zo'n enorme tegenvaller voor mij. En dit roept zoveel vragen op, ik had dit helemaal niet verwacht.
We hebben nu afgesproken dat ik nog een keer 2 maanden geen medicijnen gebruik, dat de TSH, mijn gewicht en algemene klachten bekeken worden hoe we verder gaan.

Mijn gevoel zegt dat ik vooral hartproblemen opnieuw uit moet sluiten want mogelijk is dit de oorzaak dat ik de Euthyrox niet kon verdragen. En natuurlijk wil ik best wat energieker zijn dan een leven in balans en maar rustig aan.

Eind augustus ga ik weer naar de internist, dan wordt TSH en FT4 geprikt.
Ik heb dan weer een duidelijk beeld van mijn waardes zonder medicijnen.

Heeft iemand herkenning of advies, heel graag!
groeten Pip
Plaats reactie