overslag hart bij euthyrox

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: overslag hart bij euthyrox

Bericht door Teun »

Hoi Pip,
Lijkt alsof je echt weer hypo bent hoor, wel vreemd dat de ft4 niet is bepaald.
Ik heb tijdens het instellen ook voortdurend last gehad van hartkloppingen, bonken en onregelmatige hartslag. Nu ik zo goed als goed ben ingesteld geen last meer van.

Omdat ik het beslist niet vertrouwde en echt bang werd doorgestuurd naar de cardioloog. Uitgebreid onderzoek gehad waarbij op de 24 uurs ecg de stoornissen goed te zien waren. Maar daar mijn hart verder in orde was raadde de cardioloog me aan af te wachten tot ik goed ingesteld was voordat hij met medicijnen zou beginnen. Als ik had gewild had ik een betablokker gekregen.
Dat er met mijn hart niets mis was en hij ervaring had met deze verschijnselen tijdens het instellen was voor mij een hele geruststelling. Ik ben er dan ook voor gegaan en heb doorgezet.
Eindelijk na bijna 2 jaar was de grootste ellende voorbij. Nu nog af en toe bonken en onregelmatigheid, maar dat is pinuts.
Ik hoop voor jou dat het ook zo gaat.
Vraag me wel af waarom deze 2 maanden zonder medicatie genimen worden, de tsh is toch echt heel duidelijk. Misschien nog een keer ft4 laten bepalen ter bevestiging?
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Re: overslag hart bij euthyrox

Bericht door Pip »

Hallo Teun,

Heel fijn deze reactie. Het geeft mij toch een geruststelling dat de hartklachten er vaak bij horen.
De 2 maanden nog wachten zijn een beetje ontstaan omdat ik oprecht teleurgesteld was. Ik had een TSH van zo tussen de 4 en 6 verwacht waarbij je jezelf afvraagt ga ik wel of geen medicijnen gebruiken. Dat is nu inderdaad een ander verhaal en duidelijk hypo. Maar SK medicijnen met bestaande hartklachten hartfalen is ook niet ideaal. Daarom ga ik nu maar actief hartklachten uitsluiten (voor zover dat kan) heb daar overigens wel heel veel weerstand tegen in al dit gedoe.
Maar wel met die insteek die jij ook aangeeft dan ga ik er ook voor om de SK medicijnen weer te gebruiken met een beter resultaat. Hartklachten is ook de reden dat ik steeds minder ging gebruiken.
Nogmaals heel fijn dat je hebt gereageerd, ik heb hier heel veel aan!
Dank je wel, Pip
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: overslag hart bij euthyrox

Bericht door pga »

Pip schreef: 20 jun 2017, 08:58 hai!

vervolg van mijn ervaringen:
Op 24 april bij de internist geweest, uitslag TSH 4,7 (was in februari 4,9) Ft4 niet geprikt ;)
Ik ben toen steeds meer af gaan bouwen met de Euthyrox omdat ik steeds na een verlaging een hartoverslag had en niet af en toe maar bij de hele dag door en bij inspanning heel flink.
Vooral dit was de reden om steeds te minderen, verder voelde ik me best goed en was ik helder.
De internist vertelde mij dat de Euthyrox niet de reden kan zijn van deze hartoverslag en adviseerde om naar een cardioloog te gaan. Uitleg was dat als ik mijn systeem, 'stofwisseling' steeds meer vertraag ik inderdaad een rustiger hart krijg maar dat er een andere oorzaak aan ten grondslag moet liggen. Daar schrok ik van, afgesproken dat ik 2 maanden geen medicijnen zou gebruiken en bij hartoverslag een 24 uurs registratie zou doen via de HA.

Na deze afspraak en dus het stoppen met Euthyrox heb ik nauwelijks nog hartoverslagen gehad. Wel regelmatig druk op mijn borst m.n. 's avonds. Verder ben ik best fors in gewicht aangekomen zo rond de 5 a 7 kilo. Bij ons in huis is het veel rustiger geworden, er is balans tussen activiteit en rust. Werk gaat goed, weer ruimte en beweging voor een pup waar ik heel blij mee ben. 's Avonds onderneem ik niet veel actief. En voel me hier best goed bij. Ik wil aangeven dat wanneer er veel meer van mij gevraagd word ik wel mijn grenzen zijn die misschien niet helemaal bij mijn leeftijd horen.

Heeft iemand herkenning of advies, heel graag!
groeten Pip
Lijkt wel erg op mijn Euthyroxervaringen..
viewtopic.php?f=10&t=1356&start=40

viewtopic.php?t=1356&start=70

Op die malle lage dosering ging het maanden goed tot de zomer omsloeg in de herfst ,toen moest er energie worden bijgestookt blijkbaar ,toen stortte ik in .Ook bij jou komt dat moment wellicht een keer.
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Re: overslag hart bij euthyrox

Bericht door Pip »

we gaan verder:
Ik ben bij de HA geweest en ben doorgestuurd naar een cardioloog.
HA vermoed dat er een hartritmestoornis is die niet aan het licht zou komen als ik geen SK probleem had.
Nu is het de bedoeling om de ritmestoornis op te sporen en als het mogelijk is te behandelen.
Hierna zou de internist ruimte hebben om de Schildklier te behandelen met medicijnen.

Volgens onze HA kan een TSH van 15,6 niet onbehandeld blijven. Is dat zo? Wil ik graag weten.
Ik voel me nu namelijk veel beter dan met de medicijnen en dat zou verklaarbaar zijn omdat ik met medicijnen m.n. last krijg van hartoverslagen.
Vervolgens kom ik wel regelmatig mijn grens tegen maar dit heb ik een beetje geaccepteerd en mijn leven aangepast.
Ik ben dus best tevreden maar wordt ook wel nieuwsgierig of het werkelijk toch weer veel beter kan worden als ik wel SK hormoon kan gebruiken zonder hartoverslag.

Tot zover, wordt vervolgd...... Pip
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: overslag hart bij euthyrox

Bericht door Teun »

Hoi Pip, een goed idee om de cardioloog te consulteren, laat je echter niet gek maken doordat de huisarts dit zo gezegd heeft. Het kan dus gewoon heel goed zijn dat de ritmestoornissen die je nu hebt van de schildklier of instellen komt zoals ik al eerder heb geschreven. Ik hoop het voor jou. Soms wordt er ook dan een (tijdelijk) een betablokker gegeven.

Een tsh van 15,6 is echt te hoog, is ook nu de ft4 niet bepaald? Ik zou daar toch ook eens naar vragen want de combinatie van beiden zeggen meer als alleen de tsh, ook al zegt deze dat je schildklier toch echt te traag is. (Bij een gezonde schildklier is de tsh gemiddeld tussen 0,4 en 4.) Bij Iemand die schildklierhormoon gebruikt streeft men naar een tsh rond de 1, daar voelen de meesten zich het beste bij.
Dus ja je zult schildklierhormoon moeten innnemen.
En nee je tsh wordt niet behandeld, maar zal zakken doordat je nu het schildklierhormoon slikt, dus uiteindelijk voldoende aanwezig is in je bloed, hierdoor zal de hypofyse niet meer tsh aanmaken om de schildklier te pushen tot het produceren van de ft4, deze neem je namelijk in.
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Re: overslag hart bij euthyrox

Bericht door Pip »

Hallo Teun,

Jouw eigen ervaring heeft me inderdaad doen inzien dat er werkelijk ritmestoornissen waargenomen worden terwijl het hart gezond is of kan zijn. Ook ik heb hier vertrouwen in maar het is in deze situatie wel zaak om hartproblemen uit te sluiten. Ik ben dan ook tevreden met de stappen die nu gezet worden en voel me gehoord en er wordt meegedacht. Dat is heel fijn! V.w.b. ft4, ik heb nu niet opnieuw bloed geprikt, dit gebeurd rond 25 augustus weer. Als alles blijft zoals het nu is heb ik een consult bij de cardioloog en start in augustus weer met SK medicijnen.

groeten Pip
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Re: overslag hart bij euthyrox

Bericht door Pip »

(dit bericht heb ik ook geplaatst bij mijn ander onderwerp nl. moeilijk slikken en keelpijn, maar het hoort veel meer hierbij vandaar een dubbel bericht van mij)

Een week geleden ben ik gestart met 25 mcg Thyrax. Ik ervaar dat ik levenslustiger word, heb meer zin om iets te ondernemen. Tegelijkertijd komt ook de overslag weer terug, ik noem het nu overslagjes, alsof een luchtbel naar de oppervlakte komt. Zo voelt het. Toch weer aan het zoeken gegaan en nu kom ik door te googlen op een onderwerp in dit forum nl. Hartkloppingen, echt heel erg! In haar verhaal lees hier zo sterk mijn verhaal. Het is geplaatst door SarahRoos in de periode vanaf april 2016. Ik ben zo benieuwd hoe het verder met haar is gegaan. Ik hoop dan ook dat ik op 'de één of andere manier met haar in contact kan komen.
Kan iemand mij hiermee helpen? Kan SarahRoos een bericht ontvangen via schildklierforum met dit verzoek?

Alvast dank! Groeten Pip
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: overslag hart bij euthyrox

Bericht door Teun »

Misschien een prive berichtje sturen?
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Re: overslag hart bij euthyrox

Bericht door Pip »

Hallo,

Inmiddels weer een paar maanden verder.
in juni ,17 een TSH van 15,6 zonder medicijnen. Inmiddels naar 75 mcg Thyrax gegaan.
De hartklachten zijn er niet terug gekomen met deze dosering Thyrax, ik ben best wel eens flink vermoeid, die typische vermoeidheid maar niet in mijn hoofd. Deze Pip is levenslustig en wat is dat fijn! Goede berichten dus van mijn kant. Wel heb ik nog spierklachten, echt van die verzuring. Dit is al na een flinke wandeling in het bos, wat ik toch dagelijks onderneem. Het lijkt niet alsof ik conditie opbouw op spiergebied. Zojuist bij de internist/endocrinoloog geweest. TSH 4,7 en T4 11,5 bij 75 mcg Thyrax. Ik ga nu 2 maanden ophogen naar 87,5, heel voorzichtig dus m.n. gericht op de spierklachten. Vervolgens mijn hart in de gaten houden. Wat een verschil dus voor mij Thyrax of een ander merk. Ben heel blij met hoe het nu gaat. Hartelijke groeten Pip!
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: overslag hart bij euthyrox

Bericht door Teun »

Fijn Pip dat het je beter gaat. Rustig aan volhouden.
Plaats reactie