Corry's overstap van thyrax naar euthyrox en nu levothyroxine.

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Corry
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 dec 2016, 18:50

Corry's overstap van thyrax naar euthyrox en nu levothyroxine.

Bericht door Corry »

Hallo ik ben Corry en ben 53 jr oud.
al heel wat jaartjes thyrax geslikt altijd goed gegaan.
Sinds kort ook de overstap op euthyrox..1 op 1 over 125 op 125.
Nu bijna 4 weken later zit ik sinds gisteren op de 75 heel veel klachten opvliegers erg warm hebben slecht slapen en vooral weer moe!

Tsh begin deze week 0,02 t4 15
Volgens mij nog lange weg te gaan.
In begin van de overstap Tsh van 0,01 en t4 van 19...

1 feb ga ik beginnen bij nieuwe werkgever en ik hoop dat ik me tegen die tijd wat beter voel :roll:
Laatst gewijzigd door Corry op 14 mei 2017, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Corry's overstap van thyrax naar euthyrox

Bericht door Kiek »

Welkom, Corry!

Wat jammer dat ook jij last hebt van de T4-wisseling.

Schildklierhormonen golven over de dag en nacht.
Daarom scheelt het nogal of je om 8 uur 's ochtends gaat of bijvoorbeeld om 2 uur 's middags.

Ook het al dan niet slikken van schildklierhormoon voordat je naar het lab gaat, heeft invloed op de waarden.
Het beste is om altijd naar hetzelfde lab te gaan, 's ochtends vroeg, nuchter, zonder schildklierhormoon.
Die neem je gewoon mee, om na het prikken te slikken.

Dan krijg je waarden die je met de volgende waarden kunt vergelijken.

Zou dat een rol bij jouw waarden kunnen spelen?

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Corry
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 dec 2016, 18:50

Re: Corry's overstap van thyrax naar euthyrox

Bericht door Corry »

Alle 2 de keren dat ik bloed ging prikken dezelfde tijd aangehouden, niet nuchter.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen Corry

Bericht door Kiek »

Je bedoelt dat je 's ochtends vroeg naar het lab gaat, met levothyroxine om je maag?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Corry
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 dec 2016, 18:50

Re: Corry's overstap van thyrax naar euthyrox

Bericht door Corry »

Ben iedere keer zo rond dezelfde tijd gaan prikken en ja ik mocht euthyrox innemen hoefde niet nuchter te gaan nog gevraagd zelfs maar was niet nodig.

Slik nu sinds woensdag 75 mgr ben met 125 begonnen.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Corry's overstap van thyrax naar euthyrox

Bericht door Kiek »

Hallo Corry,

Het maakt erg veel uit, of je je waarden altijd 's ochtends nuchter en zonder levothyroxine laat prikken, of in de loop van de dag, niet nuchter met levothyroxine.

Het doel is namelijk om de laatste waarden te vergelijken met je vorige waarden.
Daarom is het belangrijk om de omstandigheden zoveel mogelijk dezelfde te laten zijn.

Vanaf het moment dat je het pilletje in je mond stopt, worden deeltjes van dat pilletje al opgenomen in je bloed.
Gedurende een paar uur stijgen je waarden om na het maximum weer traag te dalen tot aan de volgende ochtend.

Het is niet verwonderlijk dat je huisarts dit niet weet. Ze moeten al zoooveel weten!
Er zijn gewoon niet veel huisartsen die ook weten dat deze opname zulke grote veranderingen in het bloed laat zien.

Wil je grip krijgen op je waarden, ga dan in het vervolg 's ochtends vroeg naar het lab: nuchter en zonder levothyroxine in je maag.

Misschien heb je je de vorige keer op een piekmoment van FT4 bloed laten prikken.
Als dat het geval is, dan kan een verlaging van 40% teveel zijn.

Succes met je speurtocht!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Corry
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 dec 2016, 18:50

Re: Corry's overstap van thyrax naar euthyrox

Bericht door Corry »

Het is nu bijn 1 februari en gisteren heb ik opnieuw weer bloed laten prikken euthyrox nu op 75 sinds eind december.
Ben nuchter wezen prikken op aanraden van jullie hoewel huisarts bij navraag dat echt niet nodig vond...
Waardes net doorgekregen Tsh nu 2.0 en t4 10
Ik moet zeggen ik voel me beter alleen ben ik nu na een jaar weer begonnen met menstrueren de vraag is komt dit door de medicatie/ schildklier die van slag is ?
Word vanmiddag hierover teruggebeld.
Maarre.... Waardes zijn goed volgens mij.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Corry's overstap van thyrax naar euthyrox

Bericht door Kiek »

Hallo Corry,

Vlak voordat je startte met Euthyrox, had je op Thyrax een TSH van 0.02 met een FT4 van 15 pmol/l.
Je TSH was toen al té laag. Daarmee was je FT4 van 15 pmol/l waarschijnlijk té hoog.
Dit had een waarschuwing moeten zijn voor je huisarts.

Je bent gaan hyperen omdat je huisarts je jammer genoeg dezelfde dosis Thyrax->Euthyrox voorschreef.
Dus was het niet verwonderlijk dat je 4 weken later een nog lagere TSH had, tesamen met een flink hogere FT4 van 19 pmol/l.
Je voelde je vast niet zo jofel met deze hyperwaarden.
Daarna werd je dosis gelukkig aangepast, en met 40% verminderd.

Nu, vier weken na de verlaging, heb je een TSH van 2 mU/l met een FT4 van 10 pmol/l.
Het is goed voor te stellen dat je je nu beter voelt dan een week of drie geleden, toen je nog niet verlost was van je hyperwaarden.
(Mocht je ooit weer eens hyperen: slik 1 à 2 dagen geen Euthyrox, dan verlaagt de hoeveelheid FT4 wat vlotter.)

Je chronische verlaging met 40% is niet gering.
Je laatste set waarden is het resultaat van 4 weken op je nieuwste dosis van 75 µg.
Heb je een gemiddelde reactie dan is het resultaat pas na 6 weken te zien.
Misschien ben je nu beter af met een tussentijdse aanpassing/verhoging van 12.50 µg tot 87.50 µg Euthyrox.

Je hebt al heel wat ervaring met schildklierhormonen.
Leer ook je waarden kennen die bij jou passen.
Ieder mens reageert anders op wijzigingen.
Jij wordt gedoseerd op jouw waarden.
Zorg dus dat deze waarden niet vervuild worden door het tijdstip, door een ander lab, door leefstijl, door het slikken voor het prikken.
Daarom is het best om 's ochtends vroeg, tussen 8 en 9 uur, je waarden te laten prikken, zonder de Euthyrox van die dag.
Doe het dus niet op een willekeurig moment overdag. Je huisarts kent het verschil niet. Jij nu wel.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Corry
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 dec 2016, 18:50

Re: Corry's overstap van thyrax naar euthyrox

Bericht door Corry »

Dankjewel!
Corry
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 dec 2016, 18:50

Endocrinoloog

Bericht door Corry »

Ik voel me niet goed ,slik nu 75 mcg euthyrox en ben hiermee vanmiddag naar de huisarts gegaan mijn waarden schommelen enorm ,ben erg moe watten in mijn hoofd sloom en depressief. Huisarts heeft me doorgestuurd naar endocrinoloog daar kan ik als maandag al terecht gelukkig huisarts gaf uiteindelijk
Ook toe dat het een ingewikkeld proces is die schildklier....
Ik hoop op betere tijden.
Plaats reactie