Corry's overstap van thyrax naar euthyrox en nu levothyroxine.

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Corry's overstap van thyrax naar euthyrox en nu levothyroxine.

Bericht door Knoffie »

Hoi Laura,

Ik ontbeet 10 jaar lang met yoghurt met muesli. Toen ik in 2016 in het AMC kwam
adviseerde de endocrinoloog mij om de medicatie s'avonds in te gaan nemen omdat ik s'morgens altijd yoghurt met muesli eet en kalkhoudende producten zorgen ervoor dat de medicatie niet goed opgenomen wordt. Ik had hier nog nooit van gehoord maar ben het later wel tegen gekomen, ook op dit forum. De bijsluiters melden dit inderdaad niet.
Inmiddels neem ik de medicatie wel weer s'morgens in maar ontbijt zonder kalkhoudende producten.

Ik kwam toen zelfs nog een oud bericht van Kiek tegen (2009) op een oud hypoforum over de relatie van koffie en schildkliermedicatie, dat het beter was om zeker een uur hiermee te wachten.

Groetjes Knoffie
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Corry's overstap van thyrax naar euthyrox en nu levothyroxine.

Bericht door Knoffie »

Hallo,

Ik kwam het onderstaande ook nog tegen op de site van SON.

Innameadvies medicatie en voeding

Neem levothyroxine niet gelijk met uw voeding, maar op een nuchtere maag. Dit betekent dat u de medicatie inneemt met alleen water dertig minuten voor het ontbijt of twee uur na het avondeten. Onder ‘voeding’ worden ook dranken gerekend.
Diverse medicijnen kunnen ook invloed hebben op de opname van de levothyroxine. Bijvoorbeeld maagtabletten, door de verandering van het maagzuur.
Diverse supplementen en multivitaminen bevatten mineralen. Bij deze voedingsmiddelen moet er minimaal vier uur zitten tussen inname van schildkliermedicatie en deze middelen.
Lees meer over het goed innemen van je levothyroxine in het artikel WWWHH.

Invloed van dranken:

Onderzoek heeft aangetoond dat koffie de opname van het schildklierhormoon (levothyroxine) remt. Zelfs als u enkele uren na inname van uw schildkliermedicijn koffie drinkt, kan dat nog invloed hebben. Bent u ingesteld op schildkliermedicatie in een periode dat u koffie dronk, dan is er geen reden iets aan uw koffiegebruik te veranderen. Een verandering in uw koffiegebruik kan de TSH flink beïnvloeden. Het is nog onduidelijk welke stof in de koffie de opname remt. Als dit cafeïne zou zijn, zouden thee, cacao en cola’s in minder mate ook een remmende werking moeten hebben. Over dat laatste is nog te weinig onderzoek gedaan om uitsluitsel te geven.
Het is beter de tabletten niet tegelijkertijd met melk of yoghurt in te nemen, in verband met de remmende werking van calcium in deze producten. Wel blijkt dat een lage eiwitinname de stofwisseling verlaagt waardoor het lichaam niet goed reageert op schildklierhormoon. Elke dag een kwart liter melk drinken helpt al om de eiwitopname te verhogen. Eiwitten zitten ook in andere voedingsmiddelen, zoals eieren, vlees, vis en kaas.
Grapefruitsap heeft invloed op de opname van medicijnen. Het beste is om uw medicijnen met water in te nemen. Andere citrusvruchten lijken geen invloed te hebben.

Groetjes Knoffie
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Corry's overstap van thyrax naar euthyrox en nu levothyroxine.

Bericht door laura »

hallo Knoffie,

Inmiddels denkt Kiek daar anders over, zoek met melk op dit forum.
En de American Thyroid Association denkt er veel soepeler over dan SON.
Kijk hier eens: https://schildkliertje.blogspot.nl/2012 ... rgeet.html

Je kunt T4-hormoon slikken met elke vloeistof, hoewel een bekertje water de voorkeur heeft. Koffie, grapefruitsap en sojamelk worden afgeraden. Waarschijnlijk is koemelk geen probleem. Slik je pil liever niet zonder vloeistof. Je pil lost dan op in je mond of keel; wat mogelijk zorgt voor minder opname van hormoon in je bloed.

Over het algemeen zijn bijsluiters het strengst.
En deze bron over die koffie gaat wel over een heel mager onderzoek: https://schildkliertje.blogspot.nl/2012 ... -geen.html

Kortom denk ik: doe consequent en doe waar je je prettig bij voelt.
Bij mij is dat met ontbijt met havermoutpap en twee mokken koffie verkeerd.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Corry's overstap van thyrax naar euthyrox en nu levothyroxine.

Bericht door Knoffie »

Laura, bedankt.

Afijn, ik eet havermoutpap (met water) ben hier inmiddels al zo aan gewend en ruim een uur later drink ik mijn koffie zonder melk.
Ik ben hier inmiddels al zo aan gewend dus dat zal ik niet snel veranderen.
Wel verwarrend allemaal die tegenstrijdige berichten. Wie weet hoe de aanbevelingen over een tijd weer zullen zijn.

Groetjes Knoffie
Corry
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 dec 2016, 18:50

Re: Corry's overstap van thyrax naar euthyrox en nu levothyroxine.

Bericht door Corry »

Ondertussen lig ik in het ziekenhuis, ben vanmorgen flauwgevallen, was in Z-H voor mijn man, dus was op de goede plek, heb flinke hoofdwond die geplakt is en moet een nachtje ter observatie blijven, bloeddruk zeer laag, ga nu na overleg met internist weer over op thyrax duotab,nu gelijk....en moet dan 18 dec naar de internist weer terug hoe dat gaat.

Nou maar een nachtje ziekenhuis, heb flinke smak gemaakt volgens mijn man.

Groetjes.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Corry's overstap van thyrax naar euthyrox en nu levothyroxine.

Bericht door Kiek »

Tjonge, Corry, wat een toestand!
Hopelijk ben je snel weer goed ter been.
Beterschap!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Corry's overstap van thyrax naar euthyrox en nu levothyroxine.

Bericht door Knoffie »

Corry heel veel beterschap, wat zal jij geschrokken zijn.
Hoop voor je dat de overstap naar de Thyrax je zal helpen.

Groet Knoffie
Corry
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 dec 2016, 18:50

Re: Corry's overstap van thyrax naar euthyrox en nu levothyroxine.

Bericht door Corry »

Dankjullie wel, inmiddels heb ik eerste thyrax tabl weer op
Corry
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 dec 2016, 18:50

Re: Corry's overstap van thyrax naar euthyrox en nu levothyroxine.

Bericht door Corry »

Hallo allemaal,

Ondertussen zijn we weer een paar maanden verder, ben van 88 thyrax naar 100 thyrax gegaan deze dosering slik ik nu sinds 18 dec vorig jaar.
Afgelopen week tel consult internist na bloedprikken ,nuchter geprikt, Tsh 0,41 ft4 13. Voel me over het algemeen beter lichaam is nog aan het resetten na alle ellende van eind vorig jaar met de levothyroxine .

Korte lontje is weg, depressieve nare gevoel is ook weg, ben enorm veel vocht kwijtgeraakt en ben nu weer op mijn oude gewicht. Hartkloppingen weg..
Bloeddruk is ook weer onder controle, deze was eind vorig jaar ook veeeeel te hoog, nu losartan /kalium en een hydrochloortiazide tabl erbij.

Heb in mei weer een tel consult , veilig gevoel, heeft tijd nodig...maar gaat de goeie kant weer op, dit wilde ik even met jullie delen.

Groetjes.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Corry's overstap van thyrax naar euthyrox en nu levothyroxine.

Bericht door Teun »

Fijn Corry dit soort berichten. Hou dit vast.
Plaats reactie