wat gebeurt er als ik stop met cytomel?

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Plaats reactie
zeepaardje
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 dec 2016, 11:05

wat gebeurt er als ik stop met cytomel?

Bericht door zeepaardje »

Hallo allen, graag jullie advies (en met name van Kiek :oops: ). Ik ben 45 jaar en heb een Graves-verleden vanaf mijn 23e ofzo. Ik zal jullie mijn hele levensloop besparen maar al jaren schommelend en wisselende sterktes van Thyrax gehad. Nu ben ik een grote (nu te zware) vrouw van 1,85 met (voorheen) een zwaar lichamelijk beroep. Mijn dosering was dus altijd hoog en voor mijn spierpijnen destijds begonnen met Cytomel.

In 2010 raj gehad wat alleen maar negatief heeft uitgepakt: myxoedeem, Graves-ogen, 25 kg erbij en nog veeeel meer spierpijn. Inmiddels ben ik sinds 2014 voor mijn beroep afgekeurd door blijvende spierschade.

Afgelopen zomer overgestapt van thyrax naar euthyrox. Heb eigenlijk geen verschil, behalve de waarden die omhoog gaan. Maar ik ben ook van 275 thyrax naar 275 euthyrox moeten gaan (was gelijk zei de apotheek).

Nu mijn vraag: mijn waardes waren vorige week te hoog. Ft4 van 28 en Ft3 van 9,3. Inmiddels ben ik niet meer bij internist maar bij huisarts en die adviseerde ten eerste te stoppen met cytomel. Ik heb dat ook gedaan, ook om mijn eigen gevoel. Omdat ik dit al jaren gebruik (25 verdeeld over de dag) bedenk ik mij nu: is het erg om ineens te stoppen? En Kiek kun jij nog eens uitleggen wat er dan met je Ft4 gebeurt? Ik heb dat ergens gelezen, maar waar :roll: ?
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: wat gebeurt er als ik stop met cytomel?

Bericht door Kiek »

Hallo Zeepaardje,

Neen, het is niet erg om de Cytomel te stoppen.
Als je stopt met de Cytomel en je levothyroxinedosis blijft onveranderd, dan stijgt de FT4.
Hoe gek dat ook klinkt.

Realiseer je wel, dat je momenteel ook flink hypert.
Ik vind dat je dapper bent met je Graves-geschiedenis.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
zeepaardje
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 dec 2016, 11:05

Re: wat gebeurt er als ik stop met cytomel?

Bericht door zeepaardje »

Hoi Kiek,
Dank voor je reactie. De huisarts stelde ook voor om én de euthyrox te verlagen én de cytomel te stoppen. Maar omdat dit wsch teveel van het goede zou zijn maar één voor één. Maar als ik jou begrijp kan ik beter de euthyrox ook meteen mee verlagen?
Enne dapper :lol: , valt mee. Ik heb ook mijn *** momenten maar ben er wel altijd nuchter onder gebleven (de klier heeft m'n psyche niet niet pakken zegmaar).

En net als ik van jou lees heb ik ook een zoon met gedoe met z'n schildklier. Alleen komt het bij hem door de aansturing vanuit de hypofyse. Das nog even weer andere koek helaas.
zeepaardje
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 dec 2016, 11:05

Re: wat gebeurt er als ik stop met cytomel?

Bericht door zeepaardje »

Update: inmiddels ben ik 3 weken gestopt met cytomel en mijn waarden gezakt. Ft4 van 28 naar 25,3 en Ft3 van 9.3 naar 6.0. Ben er eigenlijk beste tevreden over. Ga nu 12,5 met euthyrox naar beneden om te kijken wat er gebeurt.
De verwachte stijging van Ft4 door te stoppen met cytomel is uitgebleven. Iemand daar een verklaring voor?
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: wat gebeurt er als ik stop met cytomel?

Bericht door Kiek »

Dat is anders dan verwacht.
Waren je waarden al 6 weken 'uitgedenderd' op een vaste dosering tijdens je voorlaatste excursie naar het lab?
Of zou het misschien een verschil maken dat je een Graves-achtergrond hebt?
Of misschien met de meer dan gemiddelde dosering?

Een meer algemene ervaring is dat de FT4 zakt als er Cytomel bijgevoegd wordt, en de levothyroxinedosis niet wijzigt.
Andersom geldt dat in omgekeerde volgorde eveneens: stoppen met Cytomel zonder dosiswijziging van levothyroxine geeft verhoging van de FT4.

Maar het belangrijkste is hoe je je voelt zonder Cytomel.
Toen ik toentertijd eindelijk stopte met de Cytomel (en de levothyroxine iets opvoerde) merkte ik geen verschil.
Terwijl ik me de start met Cytomel nog heel goed kan herinneren!
Heb jij een soortgelijke ervaring?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
zeepaardje
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 dec 2016, 11:05

Re: wat gebeurt er als ik stop met cytomel?

Bericht door zeepaardje »

Destijds cytomel erbij werkte voor mij super, vooral voor de spieren en een "fris" hoofd. Tussentijds 2x gestopt geweest i.v.m. zwangerschappen. Na de slok in 2010 altijd gebruikt. Ik vond het eng om te stoppen maar had toch ook een onderbuikgevoel van "doe maar es minder en kijken wat het oplevert". En ik voel me eigenlijk prima zonder!! Maar ik durf nog niet te hopen dat het zo blijft. Maar ik zou er blij mee zijn dat het niet (weer) Graves is maar toch de hoge dosering die dit veroorzaakt. Dan zou het rustig dalen te verklaren zijn. Ik hou jullie op de hoogte.

O ja, alle antistoffen waren nog niet binnen.
Plaats reactie