Half jaar euthyrox en voel me belabberd

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Henny
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 nov 2015, 17:50

Half jaar euthyrox en voel me belabberd

Bericht door Henny »

Hallo,
Sinds juni overstap naar euthyrox. Slikte thyrax 87,5 en slik nu 75 euthyrox. Veel klachte zoals extreem moe, onrust van binnen, slecht slapen. Enz.
Waardes eind juni : tsh 1,8 ( 0,3 - 4,5)
T4 19,3 (12-22)
22 augustus. Tsh 2,03 (0,3-5,6)
T4 15,2 (7-16)
16 september. Tsh 2,29 (0,3-5,6)
T4 16 (7-16)
7 oktober. Tsh 2,71 (0,3-5,6)
Ft4 15 (7-16)
17 november. Tsh 2,55(0,3-5,6)
Ft4 14 (7-16)

Zat met thyrax meestal rond de 1 (0,83 of 0,75) heb dat tegen de huisarts gezegd maar hij zegt dat het nu goed is, je zit mooi in het midden dus is goed, maar ik voel me niet goed. Wat kan ik nu nog doen?
Loop ondertussen bij het ggz, ben ik naar doorgestuurd, want klachten kunnen niet van de schildklier komen, zit tussen mijn oren. Krijg nu een stempel van depressief. Heeft iemand tips voor mij want weet het even niet meer. Groetjes henny
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Half jaar euthyrox en voel me nig steeds belabberd.

Bericht door Teun »

Weer terug naar de huisarts zou ik zeggen en de waardes die je had met thyrax als uitgangspunt nemen, als jij je toen goed voelde met lagere tsh moet daar nu ook weer naar gestreefd worden zou ik zeggen. Jij moet je goed voelen. Ik zou als ik jou was rustig met de huisarts terug kijken naar je waardes van voor de overstap en je toen wel goed voelen.
Je ft4 is vanaf juni ook een heel eind gedaald.
Tuurlijk zit je ergens in het midden en dat is misschien voor iemand anders goed, voor jou dus niet.
Succes
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Half jaar euthyrox en voel me belabberd

Bericht door rosan »

Wat teun zegt. Je kan altijd zeggen dat je het graag wilt proberen, omdat je je beduidend beter voelde.
Uberhaupt heb ik begrepen van mijn internisten dat ze met medicijnen meestal streven naar een tsh van rond de 1.. tenzij, een patient aangeeft zich beter te voelen bij andere waardes.

Ik voel me bijvoorbeeld gejaagd bij een tsh van 1.. de ander juist heel goed. Gewoon aangeven en proberen!
Henny
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 nov 2015, 17:50

Re: Half jaar euthyrox en voel me belabberd

Bericht door Henny »

Hallo.
Net huisdokter weer gesproken, dat ik me zo onrustig en opgejaagd voel.
Hij stelde voor om de euthyrox te verlagen naar 50, omdat de Ft4 aan hoge kant was
de laatste keren. Zit ook met een burn-out thuis dus slik daar ook medicijnen voor. Weet niet of
dat invloed heeft op de schildkliermedicatie. Slik nu 75 euthyrox.
Dokter wil dan over 4 weken weer bloedprikken. Wat vinden jullie hiervan? Voel me echt beroerd nu.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Half jaar euthyrox en voel me belabberd

Bericht door Teun »

Verlagen? Ik zou eerder denken erbij, ophogen naar 88 mcg. Je ft4 is al eens hoger geweest. Maar je tsh is nu in vergelijk met voorheen wel hoog.
Wel lastig dat er ineens met andere normaalwaardes wordt gemeten, dan is het moeilijk om terug te blikken op je normaalwaardes van voor de overstap.

Gelijktijdig snap ik ook wel weer de verlaging als jij je zo onrustig en gejaagd voelt, geeft mogelijk wat rust in je lijf. Maar ik ben bang dat dat je waardes niet ten goede komen en je meer hypo gaat worden, zodat je straks weer omhoog moet en het langer duurt voor je weer op je eigen niveau zit.
Dus tja wat is wijsheid?

Het kan heel goed zijn dat je andere medicatie invloed heeft op je schildklierwaardes. Maar heb je echt een burnout of heb je soortgelijke klachten doordat je schildklierwaardes niet goed zijn?
Henny
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 nov 2015, 17:50

Re: Half jaar euthyrox en voel me belabberd

Bericht door Henny »

Hoi Teun,
Ja zit al vanaf juli thuis burn-out/overspannen. Loop ook bij een psycholoog en slik medicatie.
Maar als ik terugkijk zijn al mijn klachten begonnen in april na de overstap eerst op teva en in juli op euthyrox. Extreem moe, slecht slapen, haaruitval etc, daarbij gebeurde er privé diverse nare dingen en op een gegeven moment liep de emmer over. Hartkloppingen, hyperventilatie etc. Dan weet je niet meer waar die onrust, opgejaagd gevoel vandaan komt. Van de overspannenheid of van de schildklier.
Weet wel dat ik me nog nooit zo belabberd heb gevoeld. Vandaar dokter gebeld en die stelde voor 50 i.p.v 75 te nemen. Ja wat is wijsheid, ik weet het even niet meer. Alvast bedankt voor je reactie.
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Re: Half jaar euthyrox en voel me belabberd

Bericht door Pip »

Ik ben een leek maar heb wel een soortgelijke ervaring. Belabberd, moe en je wordt er wel burn out van, je bent ook echt opgebrand omdat het niet klopt. Ook mijn TSH steeg. Toch hyperde ik. ben 2 dagen helemaal gestopt met euthyrox en merkte meteen dat ik fitter werd. Is dit misschien iets voor je om uit te proberen of je juist te hoog zit of niet. Dan hoef je niet weer dagen, zo niet weken te wachten of je op het juiste spoor zit. Ik heb 1 en 2 januari geen medicijnen ingenomen en 2 januari was is echt al veel fitter dan de periode daarvoor. Nu is het 17 januari en ik voel dat ik op het juiste spoor zit en ben zo dankbaar blij en energiek. Ik hoop je hiermee te kunnen helpen. Mocht mijn info niet kloppen dan reageer gerust. Dit is in ieder geval mijn ervaring en volgens mij een verantwoord advies.

groeten Pip
Henny
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 nov 2015, 17:50

Re: Half jaar euthyrox en voel me belabberd

Bericht door Henny »

Hoi Pip, bedankt voor je reactie. Ik snap nog zo weinig van de schildklier . Ik had het ook op fb gevraagd en daar werd gezegd dat ik juist moest ophogen om de tsh richting de 1 te krijgen. Pff zo lastig en wordt er ook zo onzeker van. Maar jij bent dus 2 dagen gestopt en daarna gewoon weer in gaan nemen?hoeveel slik je en wat zijn je waardes? Alvast bedankt voor je reactie.
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Re: Half jaar euthyrox en voel me belabberd

Bericht door Pip »

Hallo Henny,

Ik ben niet helemaal bekend met mijn waardes, dit komt omdat ik vooral mijn gevoel wide volgen maar realiseer me nu dat het wel verstandig en ook handig is dat deze waardes bekend zijn. Mijn situatie vanaf nov '16 ( daarvoor laat ik even is nu niet van belang) van thyrax 87,5 op euthyrox 88 overgegaan. Na 3 weken werd ik meer vermoeid, afspraak met internist stond al gepland en stelde voor om op te hogen naar de ene dag 88 mcg en de andere dag 100 mcg. Heel voorzichtig omdat ik heel snel gejaagd, onrustig vermoeid gevoel heb, moeite om te focussen, slechte concentratie. TSH was toen 2,4 en voor de internist reden om iets op te hogen.
Dit ophogen resulteerde na ongeveer een week in kortademigheid en een onrustig hart, steeds een overslag, druk op m'n borst. Ik was te vermoeid om met iemand te spreken. Door deze verhoging werd mij (met informatie van dit forum) duidelijk dat ik hyperde. Dat was dus ook al met mijn vermoeidheid en een TSH van 2,4. Maar die hartonrust maakte het echt duidelijk, vermoeidheid kan bij hypo en hyper horen en daar ben ik uiteindelijk super blij mee. Het heeft mij op het spoor gezet dat ik moest minderen, dat ondanks mijn TSH van 2,4. Ik heb hierover met de internist contact gehad, 2 dagen geen euthyrox is prima om te resetten, je voelt je dan heel snel beter als dit de oorzaak is. Dan is het zoeken wat voor jou wel de juiste dosering is. Voor mij is dat nu 75 mcg euthyrox, ik ben nog wat voorzichtig, ben nog maar 17 dagen verder maar ik heb al zoveel ondernomen in vergelijking met de tijd hiervoor. Ik hoop dan ook echt dat je hier iets aan hebt en met jou heel veel anderen die dit lezen. Op deze manier heb ik ook inzicht in mijn situatie gekregen. (Rest me nog te zeggen dat ik ook Cytomel gebruik maar is in reactie naar jou niet van toepassing. Voor de volledigheid probeer ik van de Cytomel af te komen en gebruik nu nog maar 1,25 mcg 's avonds en als ik echt een typische herkenbare vermoeidheid voel dan neem ik eerder op de dag 1,25 mcg omdat dit snel aanvult en werkt.)
Henny
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 nov 2015, 17:50

Re: Half jaar euthyrox en voel me belabberd

Bericht door Henny »

Heb jammer genoeg toch naar de huisarts geluisterd en van 75 euthyrox naar 5o gegeten voor die onrusr en gejaagd gevoel van binnen. Moest al 18'januari beginnen maar was toch huiverig en ben pas 13 februari begonnen met minderen. -02 maart nuchter geprikt zonder medicijnen en ja hoor uitslag was
Tsh 5,71?3!! Ft4 12 t3 was laagnormaalmzeimhij 1.3. Ja de huisarts heeft ervoor geleerd dus moet je zijn advies opvolgen, nou moet ik weer gaana ophogen. Zal ik dstin kleine stapje doen 12,5 en na hoeveel,weken weer 12,4 denken jullie pff duurt weer een tijdje voor je op je ouwe nivo zit zo niet blij Teun had het al,voorspeld hier boven.ga in het vervolg hier al mijn klachten bepreken, want dokter hebben er nig weinig kaas van gegeten, wil daarna nog iets hoger gaan om me beterbte gaan voelen,minder vermoeid,beter slapend en meer energie graag Groetjes Henny
Plaats reactie