Situatie voorleggen en voorstellen

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Situatie voorleggen en voorstellen

Bericht door laura »

Inmiddels is die Cushing 'over' verklaard ...
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: Situatie voorleggen en voorstellen

Bericht door Bella »

Dat veronderstelt dat zij nu geen inhalers ('pufjes') meer gebruikt die corticosteroïden bevatten, en dat haar cortisol-spiegel gedaald is naar normale waarden.

Meen (al wat jaartjes terug) gelezen te hebben dat het effect van langdurig corticosteroïdengebruik op het TSH (lager) na stoppen met deze middelen nog lang kan aanhouden, tot wel een jaar. Zal eens kijken of ik dat terug kan vinden.

Groet,
Bella
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Mireille_5
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 jan 2017, 22:07

Re: Situatie voorleggen en voorstellen

Bericht door Mireille_5 »

Bella schreef: 05 jul 2017, 12:38 Dat veronderstelt dat zij nu geen inhalers ('pufjes') meer gebruikt die corticosteroïden bevatten, en dat haar cortisol-spiegel gedaald is naar normale waarden.
Hoi Bella,
Ja en nee: ik zou weer normale waarden hebben na verandering van de inhalers. Maar ik gebruik nog steeds Alvesco (Ciclesonide) wat volgens Internet een corticosteroïd is.
Kan dat dan invloed hebben?
Groetjes, Mireille
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Situatie voorleggen en voorstellen

Bericht door laura »

hallo Mireille,

Volgens https://www.farmacotherapeutischkompas. ... iclesonide is het een inhalatiecorticosteroïd.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Mireille_5
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 jan 2017, 22:07

Re: Situatie voorleggen en voorstellen

Bericht door Mireille_5 »

laura schreef: 05 jul 2017, 13:13Volgens https://www.farmacotherapeutischkompas. ... iclesonide is het een inhalatiecorticosteroïd.
Klopt, dank je, dat zag ik ook op apotheek.nl maar de vraag is dat als de longarts volhoudt dat het lokaal is, of het dan toch invloed uitoefent op de TSH/FT4?
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: Situatie voorleggen en voorstellen

Bericht door Bella »

Hoi Mireille,

Dat weet ik niet, of het alleen lokaal speelt. Maar je hebt die inhaler gewoon nodig (puffers met corticosteroïden zijn nog steeds de beste middelen om longproblemen in toom te houden), dus daar zou ik me verder niet druk over maken. De vraag die hier voorligt, is of je instelling op schildklierhormoon (afwisselend 250 en 263 mcg Tirosint) nu goed is. Ik zou het nog wat tijd geven. Noemde je ook referentiewaarden bij je bloeduitslagen?

Groet,
Bella
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Mireille_5
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 jan 2017, 22:07

Re: Situatie voorleggen en voorstellen

Bericht door Mireille_5 »

Dank voor je reactie, Bella
Bella schreef: 05 jul 2017, 13:56 De vraag die hier voorligt, is of je instelling op schildklierhormoon (afwisselend 250 en 263 mcg Tirosint) nu goed is. Ik zou het nog wat tijd geven. Noemde je ook referentiewaarden bij je bloeduitslagen?
Ik ben sinds vrijdag bezig, duurt nog even *zucht* Ik wil niet naar 250 omdat ik die hypo klachten zo erg vond. Kan 1x per 3 dagen ook of is dat onzin?
Wat bedoel je met "referentiewaarden bij bloeduitslagen"? Ik heb geen referentiewaarden gehoord van het CWZ lab of de huisarts, moet ik daarnaar vragen? Denk niet dat de huisarts het weet overigens.
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: Situatie voorleggen en voorstellen

Bericht door Bella »

Hoi Mireille,

Ja hoor, bij bloeduitslagen worden altijd de referentiewaarden van het betreffende lab vermeld. Je kunt die gewoon opvragen bij je huisarts. Omdat alle labs verschillende referentiewaarden gebruiken, zegt 'n enkele waarde niet zoveel. Zo kan je met een FT4 van 20 in het ene lab (ref 9 - 16) hartstikke hyper zijn, terwijl je in het andere (ref 12 - 25) een brave middenmoter bent...

Groet,
Bella
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Mireille_5
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 jan 2017, 22:07

Re: Situatie voorleggen en voorstellen

Bericht door Mireille_5 »

Hoi,
Goede uitleg. Had ik niet aan gedacht :oops:
Gelijk gebeld: de CWZ referentiewaarden zijn
TSH 0.27-4.2
FT4 10-23

(mijn waarden nu 0.07 en 20.7, vorige keer 0.29 en 21,3 maar toen voelde ik me beter dan nu).
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: Situatie voorleggen en voorstellen

Bericht door Bella »

Hoi Mireille,

Inderdaad reageert je TSH anders dan verwacht: je verlaagt de dosis van 263 naar om en om 250-263 en toch duikt het TSH omlaag... Ik vind het moeilijk. Je zou zeggen, ga terug naar 263 mcg - de dosis waarop je je goed voelde - en kijk of je TSH weer stabiliseert vlak boven de ondergrens van de referentiewaarden. Anderzijds heb je die verlaging nog maar kort ingezet. Dus toch maar de zes weken met veranderde dosis uitzingen?

Groet,
Bella
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Plaats reactie