Situatie voorleggen en voorstellen

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Situatie voorleggen en voorstellen

Bericht door Kiek »

TSH-moleculen zijn goed te detecteren door de meetmachines.
Maar de telnauwkeurigheid wordt dramatisch minder beneden de 0.1 mU/l.

Dit is ruim beneden de laagste normgrens van ca. 0.4 mU/l.
Zorg dat je je binnen deze grens van 0.4 mU/l blijft, Mireille.

Want onder die grens betekent dat je dosis te hoog.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Mireille_5
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 jan 2017, 22:07

Re: Situatie voorleggen en voorstellen

Bericht door Mireille_5 »

Bedankt voor je reactie.
Kiek schreef: 03 jul 2017, 09:37 TSH-moleculen zijn goed te detecteren door de meetmachines. Zorg dat je je binnen deze grens van 0.4 mU/l blijft, Mireille.
Want onder die grens betekent dat je dosis te hoog is
Goed om te weten. Ik heb inderdaad nu de laatste dagen om en om 263 en 250mcg genomen. Maar waarom beweegt de ft4 dan anders en hoe weet ik of die te hoog of te laag zit?
Mireille_5
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 jan 2017, 22:07

Re: Situatie voorleggen en voorstellen

Bericht door Mireille_5 »

Je geeft aan blijf binnen de grens van 0,4. Dat zit ik dus niet. Ik vertelde het iemand en die schrok 'dan moet je meteen naar de huisarts'.
Ik kan nu toch niet anders dan dosering aanpassen? Kan het kwaad dat het zo laag is?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Situatie voorleggen en voorstellen

Bericht door Kiek »

Hierboven schreef ik:

Want onder die grens betekent dat je dosis te hoog.

Je doet er goed aan je dosis te verlagen.
Want je hebt teveel FT4 in je lijf.
Dat laat je onderdrukte lage TSH zien.
Teveel FT4 is niet goed voor hart, botten, en geest.

Als dit vroege ochtendwaarden zijn, dan wijken je waarden overdag nog ernstiger af.
Verlaag je levothyroxine iets, en vraag over 6 weken weer een TSH/FT4.
Zelfde tijd, zelfde omstandigheden.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Mireille_5
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 jan 2017, 22:07

Re: Situatie voorleggen en voorstellen

Bericht door Mireille_5 »

Kiek schreef: 04 jul 2017, 12:09 Want je hebt teveel FT4 in je lijf.
Dat laat je onderdrukte lage TSH zien.
Teveel FT4 is niet goed voor hart, botten, en geest.

Als dit vroege ochtendwaarden zijn, dan (...)
Dit zijn waarden van 9u15, iedere keer zelfde tijd en zelfde plek. Ik sta er speciaal vroeger voor op en ga nuchter.

Ik vraag me af
1. Waarom gaat de ft4 waarde dan niet mee? Die moet dan toch corresponderend hoog zijn? Of zit daar een vertraging in?
2. Waarom heb ik minder 'last' van deze bijwerkingen dan eerder?
3. Ik ben er heel erg tegen om weer met de hypo klachten te gaan zitten. Kan het wel zijn dat het na de 6 weken nog meer stabilisatie plaats vindt?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Situatie voorleggen en voorstellen

Bericht door Kiek »

Ik weet niet hoe dat komt.
Ik zie slechts je opgegeven TSH/FT4-waarden, en hoe het beloop zich ontwikkelt.

Je hebt een bijzondere dosering.
En een bijzondere curve, en een bijzonder verloop van je waarden.

Het is algemeen bekend dat TSH-waarden onder de referentie zich in het gebied van een hyperthyreoïdie begeven.
Zonder verder iets van je te weten, denk ik dat je er goed aan doet uit dit te lage gebied te komen.
Want dit is ongezond.
Curve of geen curve.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: Situatie voorleggen en voorstellen

Bericht door Bella »

Een verlaagd TSH naast een FT4 binnen de referentiewaarden wordt subklinische hyperthyreoïdie genoemd. Dit betekent niet per definitie dat er teveel schildklierhormoon wordt gebruikt. Er kan een andere reden zijn waarom de directe relatie tussen TSH en FT4 is verbroken.

Bij Mireille (astma-medicatie, Cushing) speelt mogelijk andere medicatie een rol: van corticosteroïden is bekend dat die het TSH verlagen.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articl ... po=7.89474

Groet,
Bella
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Situatie voorleggen en voorstellen

Bericht door Kiek »

Bella, onbehandelde mensen met Cushing (en dus torenhoge cortisol) hebben TSH's die gemiddeld binnen de TSH-normaalwaarde in het gebied tussen de 0.5 en de 1 mU/l liggen.
Gezonde mensen scoren gemiddeld tussen de 1 en de 2 mU/l.
En behandelde Cushing hebben gemiddeld TSH-waarden tussen de 1.5 en 3 mU/l.

Aanvulling:
Deze waarden haalde ik uit een plaatje in een artikel van Roelfsema c.s. LUMC.
Ja, verlaging van TSH door hoge cortisol.
Nee, chronisch onderdrukt als de Cushing behandeld is.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19687167
Hydrocortiso. effect.op.TSH.Roelf-LUMC.jpg
Hydrocortiso. effect.op.TSH.Roelf-LUMC.jpg (42.33 KiB) 711 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Kiek op 05 jul 2017, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Mireille_5
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 jan 2017, 22:07

Re: Situatie voorleggen en voorstellen

Bericht door Mireille_5 »

Toch reageert het vreemd met elkaar en nog erger sinds de Cushing (ook al is die 'over') verklaard. Daarbij heb ik dan nu wel andere pufjes maar in vrij hoge dosering (zegt longarts zelf).
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: Situatie voorleggen en voorstellen

Bericht door Bella »

Dank voor deze informatie. Maar hier gaat het om iets anders, namelijk om het effect van (dagelijks) corticticosteroïdengebruik op het TSH (wordt lager).

Mireille meldt in haar ziektegeschiedenis exogene Cushing, dat wil zeggen veroorzaakt door corticosteroïden-gebruik, in haar geval astma-medicatie. Daarin ligt dus een mogelijke verklaring voor haar 'bijzondere curve' en haar lage TSH's.

Groet,
Bella
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Plaats reactie