Situatie voorleggen en voorstellen

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Situatie voorleggen en voorstellen

Bericht door Kiek »

Ja, het kan best dat je na een week of vier, vijf, zes nog steeds verbetering/verslechtering van je waarden ervaart of werkelijk aanwezig is. Soms zelfs na 12 weken nog.
Dit geldt zeker voor mensen met een langere halfwaardetijd.

Misschien ben je gewend geraakt aan je hoge dosis?
Misschien moet je wennen aan een lagere dosis.
Zorg ook dat je een goed leefritme oppakt.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Mireille_5
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 jan 2017, 22:07

Re: Situatie voorleggen en voorstellen

Bericht door Mireille_5 »

In slaap komen is moeilijk, voor de rest hou ik een redelijke structuur aan.
Dit geldt zeker voor mensen met een langere halfwaardetijd.
Ik begrijp deze opmerking niet, sorry.
Ik heb het gevoel dat ik binnen een week na verandering klachten heb. De vorige keer ook en na 2 weken trok de het rot voelen wat bij. Is het dan niet juist een kortere halfwaardetijd?
Misschien ben je gewend geraakt aan je hoge dosis? Misschien moet je wennen aan een lagere dosis.
Dat kan natuurlijk ook, had ik niet aan gedacht.

Er is niets wat ik kan doen om me beter te voelen hè, niets dan afwachten?

Als ik je goed begrijp moet ik dus wel gewoon de 6 weken afwachten en niet al na 4,5 a 5 weken prikken?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Situatie voorleggen en voorstellen

Bericht door Kiek »

Jawel, natuurlijk kan je wel wat doen.
Let op je leefwijze.
Sinds ik levothyroxine slik, let ik op m'n voeding, op beweging, en op regelmaat.
Dat is het allerbelangrijkste.

Verder gaat dit gaat over halfwaardetijd.

De halfwaardetijd heeft te maken met de tijd die nodig is om de helft van een stof, hier T4, te verwerken.
Of uit je lijf te laten verdwijnen.
Van T4 is de halfwaardetijd ongeveer 7 dagen: na 7 dagen is de helft van de oorspronkelijke stof verwerkt, verdwenen, uitgezweet, uitgepiest, enz.
Die halfwaardetijd heeft ook te maken met de snelheid van T4-opbouw in je lijf.
Kijk maar eens op het plaatje dat ook op Schildkliertje staat.
De linker kant toont de opbouw van T4, de rechter kant laat zien wat er gebeurt met de levothyroxine als je er pardoes mee stopt, bij een halfwaardetijd van exact 7 dagen.
Opbouw en afname.jpg
Opbouw en afname.jpg (21.79 KiB) 778 keer bekeken
Een aspirientje heeft een halfwaardetijd van 2 à 3 uur. Om de zoveel uur neem je dan weer een aspirientje om het niveau van pijnstilling een beetje gelijk te houden. En als je de pijnstilling afbouwt dan is dat vlot voor elkaar. Een nachtje slapen en de aspirine is uit je lijf.

Vergelijk zo'n aspirientje met een 1/2-life van 2 à 3 uur eens met die gemiddelde 1/2-life van T4 van ca. 7 dagen!
Men houdt eigenlijk alleen rekening met de halfwaardetijd van T4 van 7 dagen. Nu blijkt dat niet voor iedereen precies 7 dagen is. Onderzoek van een kleine groep hypoërs toont aan dat die halfwaardetijd nogal héél erg varieert van grofweg 3.5 dag voor de een tot zelfs 14 dagen voor een ander, onafhankelijk of je hypert of hypoot. Het is dus individueel bepaald.

Een korte halfwaardetijd betekent dat je al na een week of drie naar het lab kunt gaan om het eindresultaat te zien van die drie weken met die ene dosis.
Een lange halfwaardetijd betekent dat je pas na een week of twaalf het eindresultaat ziet van die 12 weken op die ene dosis.

Ik zal eens vragen of men dat plaatje op Schildkliertje kan aanvullen met deze nieuwerwetse kennis.
En als het je duizelt, kijk ook eens op Wiki.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Situatie voorleggen en voorstellen

Bericht door Tim »

Kiek schreef: 28 feb 2017, 14:32 Onderzoek van een kleine groep hypoërs toont aan dat die halfwaardetijd nogal héél erg varieert van grofweg 3.5 dag voor de een tot zelfs 14 dagen voor een ander, onafhankelijk of je hypert of hypoot.
Hallo Kiek, Kan ik dat onderzoek ergens nalezen?
Heb al gestruind met termen als half-life period + Thyroxine + LT4 etc.
(en onder je handtekening gekeken).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Situatie voorleggen en voorstellen

Bericht door Kiek »

Dat hoorde ik in de koffiekamer, Tim.
Hopelijk is het over niet al te lange tijd online te lezen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Situatie voorleggen en voorstellen

Bericht door Tim »

Haha.
We wachten het af.
Mireille_5
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 jan 2017, 22:07

Re: Situatie voorleggen en voorstellen

Bericht door Mireille_5 »

Ben ook benieuwd. :D

Bedankt voor de uitleg, heel duidelijk.
Hoe weet ik wat mijn individuele halfwaardetijd is? Klachten verloop, bloedprikken?
En als het je duizelt, kijk ook eens op Wiki
Ik kijk er waarschijnlijk overheen, maar waar staat die Wiki?

Vriendelijke groetjes, Mireille
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Situatie voorleggen en voorstellen

Bericht door Kiek »

Google op wiki halfwaardetijd.

Het is de bedoeling om alle zogenoemde vaste behandel-stokpaardjes kritisch tegen het licht te houden.
De vraag is nu wat een dosering levothyroxine doet bij de TSH/FT4-waarden van jou, van mij, van alle levothyroxine-gebruikers.
De halfwaardetijd heeft consequenties voor de tijd van TSH/FT4-prikken en dus ook voor de behandeling.
Je weet wel, altijd minstens 5 à 6 weken wachten voordat je weer je TSH/FT4 laat bepalen.
En daarop wordt je dosering al dan niet aangepast.

Men neemt aan dat iedereen ongeveer dezelfde halfwaardetijd heeft.
Daarom moet iedereen 5 à 6 weken wachten.
Daar kun je vraagtekens bijzetten.
Want misschien is deze 5 à 6 weken wachten niet voldoende voor een bepaalde groep mensen.
Misschien moeten zij wel 12 weken wachten.

Aan de andere kant is er ook een groep mensen die na 3 weken al het ultieme resultaat hebben van de dosering die zij slechts 3 weken slikken.
Zolang dit niet bekend is, kan het geen kwaad om 12 weken te wachten.
Dit is wel lang, maar de zekerheid is groter.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Mireille_5
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 jan 2017, 22:07

Re: Situatie voorleggen en voorstellen

Bericht door Mireille_5 »

Kiek schreef: 02 mar 2017, 12:04 Google op wiki halfwaardetijd.
Aha, Wikipedia. Ik was aan het zoeken op dit forum :lol:
Het is de bedoeling om alle zogenoemde vaste behandel-stokpaardjes kritisch tegen het licht te houden.
De vraag is nu wat een dosering levothyroxine doet bij de TSH/FT4-waarden van jou, van mij, van alle levothyroxine-gebruikers.
[...]
Zolang dit niet bekend is, kan het geen kwaad om 12 weken te wachten.
Dit is wel lang, maar de zekerheid is groter.
Ik snap wat je bedoelt en het is zeker de moeite waard om met de huisarts af te spreken. Maar door de klachten die nu al erg zijn aan de ene kant en het stil liggen van werk en leven aan de andere kant, heb ik nu niet de tijd om 12 weken te testen. Mocht ik 'goed' zitten de volgende keer, dan ga ik zeker na 6 weken (= 12 weken na de aanpassing) nogmaals prikken.
Dank nogmaals!
Mireille_5
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 jan 2017, 22:07

Re: Situatie voorleggen en voorstellen

Bericht door Mireille_5 »

Hoi,

Het gaat nog steeds niet goed hier. De klachten werden eerst minder, dus vorige keer met prikken niet veranderd, en de laatste 3 weken was het weer mis. Ik dacht eerst door het weer, daarna had ik keelontsteking. Ik weet niet of verhoging en ontsteking invloed hebben op de waarden?

Hier het complete overzicht:

Code: Selecteer alles

Datum	TSH	FT4	Dosis
12 04 '16	1,1	19,6	350 ug
07 07 '16	0,4	19,6	350 ug
02 12 '16	0,78	20,8	350 ug
02 01 '17	Begin Teva	 350, dag later 300 ug
12 01 '17    Erg hyper 300 > 275 ug en Tirosint ipv Teva
09 02 '17	0,14	19,9	275ug  en 14 02  275ug > 250ug
27 03 '17	0,32	19,1	250 > 263
15 05 '17	0,29	21,3	263 ug
27 06 '17	0,07	20,7	263-250 om en om
250ug was echt te laag, erge hypoklachten, dus daarom ben ik op 31 mrt er 13ug bij gaan slikken. 15-5 niet veranderd.

Nu is de vraag wat te doen. 250ug vond ik vreselijk, 275ug was duidelijk te hyper.
263ug is minder hyper maar nog wel te. Nu ben ik overgegaan op het om en om slikken van de 13ug (dus 250 de ene dag en 263 de andere dag. Ik snap alleen de FT4 niet.

Wat kan ik nog meer doen? Ik wil niet terug naar de hypo klachten, maar het is zo naar en daarbij niet te weten wat ik dan nu nog aan mogelijkheden heb. Enig advies? En hoe werkt de FT4? Kijk ik meer daarnaar of naar de afnemende TSH?

Groetjes,
Mireille
Plaats reactie