Graag jullie mening

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Plaats reactie
Bloem1979
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 jan 2017, 18:53

Graag jullie mening

Bericht door Bloem1979 »

Dag allemaal,

Ik ben nieuw hier. Ik slik al 12 jaren thyrax, 6 jaar bezig geweest in te regelen, maar alles ging goed. Mijn ideale waarden zijn tsh van 2,2 en t4 rond de 16. Daar voel ik me goed bij.

Sinds december over op levothyroxine, zelfde dosis als thyrax (137,5) tsh 2,2 en t4 15. Na vier weken hyperklachten. Geprikt: tsh 1.4 en t4 22. Kwart tablet afgebouwd, nog een keer kwart eraf. Vandaag nieuwe bloeduitslag gehad: tsh 0.6 en t4 22.9

Ik slik minder, maar ga toch hyperen met alle vervelende klachten van dien. Met huisarts overlegd om nogmaals 12,5 te minderen. Over zes weken weer prikken.

Graag hoor ik of iemand dit herkent en misschien hebben jullie tips. Heb net een nieuwe baan en daar veel aandacht en energie voor nodig.

Groet, Bloem
Jeannette
Berichten: 277
Lid geworden op: 25 mei 2016, 10:28

Re: Graag jullie mening

Bericht door Jeannette »

Hoi Bloem!

Welkom op het forum!

Heel veel mensen ondervinden hyperklachten na de overstap van Thyrax op een ander levothyroxine-preparaat, zeker degene die 1 op 1 zijn overgestapt. Bij een Thyrax dosering van 100 mcg of meer wordt aangeraden om lager in te stappen bij de overstap. Maar goed, daar heb je nu niets meer aan.

Tips zijn er denk ik niet echt, je pakt het goed aan samen met je huisarts. Blijf je waardes en je klachten monitoren en pas aan de hand daarvan je dosering aan. Hoeveel mcg slik je nu?

Het is niet te zeggen waar je straks op uit komt, de tijd zal het leren. Sommigen hoeven hun dosering niet aan te passen, terwijl er ook mensen zijn die wel meer dan 50% in dosering moeten zakken, en alles er tussenin.

Vervelend inderdaad dat je nu net de overstap hebt moeten maken i.c.m. een nieuwe baan. Dat is erg lastig weet ik uit ervaring, zat vorig jaar in hetzelfde schuitje.

Sterkte!
Setpoint: TSH 1,85/FT4 17,6

Thyrax
04-12-2018: TSH 2,55/FT4 16 (->118,75 mcg)
02-01-2019: TSH 3,62/FT4 15,2 (->125 mcg)
26-02-2019: TSH 2,26/FT4 18,2 (ma/do/za 118,75 - di/woe/vrij/zon 125)
06-06-2019: TSH 0,9/FT4 17,2 (118,75 mcg)
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Graag jullie mening

Bericht door Kiek »

Hallo Bloem,

Als je nog eens hypert, bevestigd door je TSH-FT4, dan ben je sneller op een beter niveau als je je dosis levothyroxine 1 of 2 dagen niet inneemt.

Je hebt een behoorlijke vooraad FT4 in je lijf, die varieert bij volwassenen ongeveer van 500 tot 2000 µg T4, gemiddeld 1150 µg.
Als je hypert heb je teveel voorraad.

Verminder je je dagelijkse dosis met 12.50 per dag, dan duurt het wel heel erg lang voordat je voorraad op beter niveau is beland.
Daarom is het beter om bij hyperen een dag of twee dagen niets in te nemen.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bloem1979
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 jan 2017, 18:53

Re: Graag jullie mening

Bericht door Bloem1979 »

Dankjewel voor jullie reacties! Ik slik nu drie weken 112,5 Mg en voel me wel beter. De tip om twee dagen even niks te nemen neem ik ter harte! Ik vind hyperen echt zo verschrikkelijk... over drie weken weer prikken. Ben erg benieuwd naar de waardes. Ander vraagje.... wie van jullie gaat straks terug naar de thyrax? Of blijven jullie op de levothyroxine?

Groet, Bloem!
Lind@
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 aug 2016, 22:41

Re: Graag jullie mening

Bericht door Lind@ »

[quote=Bloem1979 Ander vraagje.... wie van jullie gaat straks terug naar de thyrax? Of blijven jullie op de levothyroxine?

Ik slik sinds juli vorig jaar Tirosint, waar ik heel tevreden mee ben. Het was voor mij heel moeilijk om me goed in te stellen op de Thyrax, die voor mij niet sterk genoeg was. Als ik verder geen klachten ondervind blijf ik bij het huidige medicijn. Ik wens je veel sterkte met de levothyroxine.
Groetjes Lind@
Plaats reactie