Zijn de bloedwaardes nu nog betrouwbaar? Graag advies

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Plaats reactie
Mireille_5
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 jan 2017, 22:07

Zijn de bloedwaardes nu nog betrouwbaar? Graag advies

Bericht door Mireille_5 »

Ik heb inmiddels donderdag de 9e laten prikken en morgen heb ik afspraak met de huisarts. Belafspraak dan, want geen vervoer onverwachts.
Nu zag ik gisteren echter opeens dat de seline-en-zink tabletten van de kruidvat een 'gunstige invloed op de schildklierwerking' hebben. Ik schrok hiervan, durf ook niet met de zink-seline te stoppen. Heb namelijk 2 snip-verkouden ouders tijdelijk als huisgenoten (logeer hier omdat ik me zo ziek voel) en de zink tabletten zijn de enige hulpmiddelen die ik nog heb om te proberen niet ziek te worden (en dan zorgt astma vaak voor bronchitis) :(
Is het testen dan beïnvloed? Ik zal het wel bij de huisarts noemen, maar dat mens biedt nu al geen ondersteuning dus daar verwacht ik niets van.

Oh en met het bloedprikken ging het mis. Meestal prik ik rond 9u. Dit keer was ik later: door ongeluk op de snelweg kwam ik in de file en bij deze prikpost, bij logeeradres, moest ik ook lang wachten. Het werd 9u45. Aan de andere kant sliep ik ook erg laat (uur of 1:30 dankzij de slapeloosheid). Wel nuchter en zonder enige medicatie, alleen mond gespoeld

Kloppen de bloedwaarden nu wel, met die zink-seline tabletten en 3/4u later prikken?
*anna*
Berichten: 335
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Zijn de bloedwaardes nu nog betrouwbaar? Graag advies

Bericht door *anna* »

Mireille,
Selenium zou bij schildklierpatiënten helpen bij het verlagen van TPO-antistoffen. Maar onderzoeken naar effecten van het gebruik zijn niet eensluidend en je moet selenium in overleg met je arts en niet te lang gebruiken, zegt dr. Google.
De productinformatie van je tabletten zegt:
Kruidvat Selenium Zink Tabletten bevatten belangrijke anti-oxidanten en dragen bij aan de conditie van haren en nagels. Selenium ondersteunt een normale schildklierwerking (die normale werking heb je dus niet :D ) en zink is belangrijk voor de normale hormoonhuishouding.

Maak je niet druk over de tijd van prikken - zó precies komt dat ook weer niet - en onbetrouwbare bloedwaardes. Maar ik zou wel stoppen met nutteloze supplementen. Als je normaal eet krijg je genoeg selenium en zink binnen.

Een pilletje dat bepaalde lichaamsfuncties zegt te ondersteunen is voor mij persoonlijk alleen daarom al onzin. En of het je beschermt tegen verkoudheid durf ik ook te betwijfelen, maar ik hoop wel dat het je bespaard blijft. Lijkt me dat je er nu niet al te veel bij moet krijgen!
Sterkte.
Mireille_5
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 jan 2017, 22:07

Re: Zijn de bloedwaardes nu nog betrouwbaar? Graag advies

Bericht door Mireille_5 »

Bedankt voor je reactie. Klopt wel, een 'normale' schildklierfunctie hebben we niet. ;)

Je schreef ook "Als je normaal eet krijg je genoeg selenium en zink binnen" Door PDS en voedselovergevoeligheden en dergelijke heb ik echter geen normaal eetpatroon en ook meerdere tekorten. Zink (waar de selenium bij zit) neem ik in de griepperiode. Het heeft me al zeker 3x van een verkoudheid gered, 2x was het korter en werd het geen bronchitis. Het kan natuurlijk toch het idee zijn, maar ik stop pas als mijn omgeving beter genoeg is :D

Straks word ik gebeld door de huisarts met de eerste bloedwaarden, zo benieuwd!
Plaats reactie