Dosering Tirosint na switch

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Paulet
Berichten: 102
Lid geworden op: 10 feb 2017, 21:54

Dosering Tirosint na switch

Bericht door Paulet »

Aan alle gebruikers,
Mij is na lezing opgevallen dat veel gebruikers bij maar zeker na een medicijnswitch naar Tirosint minder van dit hormoon gaan gebruiken dan is voorgeschreven. Het voorschrift is (dacht ik) 1:1 overstappen, maar vrijwel iedereen slaat aan het hyperen. Ik lees dat sommigen op een gegeven moment wel met een derde minderen!

Is het daarom misschien een idee om hier je bevindingen kort en bondig, met name getalsmatig, te noteren?
Wie weet zijn mensen daarmee gebaat wat instellen betreft of wat gissen naar hypo of hyper betreft.
Ik weet wel dat het zeer persoonsgebonden is hoeveel je nodig hebt, maar wie weet zit er toch wel een lijn in. Misschien is het in dit kader ook een idee om lengte, leeftijd en gewicht toe te voegen. Wie weet is daar ook een lijn in te ontdekken. Of is dit nou echt een lekenopmerking?
In mijn geval zou dat dan zijn:
Van: Euthyrox (109 mcg) + Cytomel (6,25 mcg) naar Tirosint (100 mcg>88 mcg) + Cytomel (6,25 mcg).
Leeftijd: 50, Lengte: 1.76, Gewicht: 58
Wie volgt?
Wie weet is er dan in de nabije toekomst ook nog een vrijwilliger die alles samensmelt in een mooi grafiekje, daar ben ik niet handig in.

(Overigens slik ik al 2 dagen geen Tirosint en ben nog steeds aan het hyperen, slik sinds 3,5 week Tirosint)
Ik hoop op wat reacties....
Groetjes
Gast2

Re: Dosering Tirosint na switch

Bericht door Gast2 »

Goed idee van je! Ik volg graag.
Paulet
Berichten: 102
Lid geworden op: 10 feb 2017, 21:54

Re: Dosering Tirosint na switch

Bericht door Paulet »

Nou...kennelijk niet echt :lol:
Tja het idee leek me wel leuk, maar goed, hoeveel je nodig hebt zal wel net zo persoonlijk zijn als een vingerafdruk. Denk niet dat mensen er op zitten te wachten om zaken als gewicht, lengte en leeftijd hier door te geven. En dan heb je ook nog je levensstijl...hoe gezond eet je en hoe actief ben je? Ook van invloed.
Nou ja...het idee was leuk :)
Paulet
Berichten: 102
Lid geworden op: 10 feb 2017, 21:54

Re: Dosering Tirosint na switch

Bericht door Paulet »

Inmiddels verrek ik van de spierpijn...ik las ergens (Kiek?) dat je dan tegen hyper aanzit, maar bij mij is het altijd een teken dat ik hypo ben. Nou ja, de wisselende waarden die spierpijn geven (ook gelezen), dat klopt wel weer dan.
Na een gemiddelde van 77.8 Tirosint (100, niks en 88, uitgesmeerd over 28 dagen) voelde ik me licht hyper.
Ik ben toen elke dag 88 gaan slikken en had na 13 dagen kleine, pijnlijke ogen, een loopneus en niesaanvallen. Inmiddels weet ik dat ik dan ondergedoseerd ben.
Maar 100 (aanvangsdosis) bleek al snel teveel.
Dus nu slik ik sinds 4 dagen om en om, de ene dag 100, de andere dag 88. Op dag 2,3,4 (nu) spierpijn. Dus nog steeds ondergedoseerd.
Maar ik blijf om en om slikken, zodat de curve langzaam weer omhoog gaat. Even consequent blijven en tanden op elkaar, anders weet ik nooit wat mijn precieze dosis is.
Paulet
Berichten: 102
Lid geworden op: 10 feb 2017, 21:54

Re: Dosering Tirosint na switch

Bericht door Paulet »

Ik zit nu op 3 weken om en om slikken van Tirosint. Gisteren mijn waardes opgevraagd.
Toen ik goed was ingesteld met Euthyrox en Cytomel, waren die:
FT4: 19,2
TSH: 0,01
T3: 0,9

Mijn huidige waardes:
FT4: 15,3
TSH: 0,01
T3: 1,3

Net wat ik dacht, nog ondergedoseerd.

Ik gok dat ik met de Tirosint uitkom op 94 mcg, in ieder geval rond de 95 mcg.
Nog 3 weken om en om slikken en daarna weer prikken.
Kiek
Berichten: 6737
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Dosering Tirosint na switch

Bericht door Kiek »

Elders schreef je dat je 50 bent.
Daarom is het misschien tijd om je TSH zichtbaar te maken.
Want je wilt stevige botten houden, en een regelmatig hartritme.
Ook als je zestig bent, en zeventig, en tachtig, en negentig.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Dosering Tirosint na switch

Bericht door laura »

Paulet schreef: 28 mar 2017, 22:26 Net wat ik dacht, nog ondergedoseerd.
Ondergedoseerd?
Jouw tsh wijst op het tegenovergestelde.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Paulet
Berichten: 102
Lid geworden op: 10 feb 2017, 21:54

Re: Dosering Tirosint na switch

Bericht door Paulet »

Kiek en Laura,
Mijn TSH ligt al 5 jaar op de 0,01, ik kijk er al niet eens meer naar. Voor mij is de FT4 de graadmeter geworden. Ik kan heel goed ingesteld zijn, terwijl die TSH dan niet van zijn plaats komt.
Wellicht heeft dat te maken dat er bij mij een prolactinoompje is ontdekt (of een adenoom, dat weet de endocrinoloog niet, is niet te zien) middenin de hypofyse. Dat remt het hormoon o.i.d.
De endo vraagt wel elke keer of ik last heb van een onregelmatige hartslag, nou, nergens last van.
Hij zei ook dat botontkalking nu nog geen issue was.
Volgende maand moet ik weer een MRI, want het prolactinoompje is waarschijnlijk ietsje groter geworden. (is te zien aan het prolactinegehalte). Eventueel medicijnen slikken en in het uiterste geval opereren.
Maar ik maak me er nu nog geen zorgen over, ook geen idee hoelang dat dingetje er al zit.
Ik ga voor de 80 hoor Kiek, dat vind ik wel mooi :)
Groetjes
Kiek
Berichten: 6737
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Dosering Tirosint na switch

Bericht door Kiek »

Mijn TSH ligt al 5 jaar op de 0,01, ik kijk er al niet eens meer naar. Voor mij is de FT4 de graadmeter geworden. Ik kan heel goed ingesteld zijn, terwijl die TSH dan niet van zijn plaats komt.

Wat een pech!
Je hebt dus nooit een verhoogde TSH gehad.
Kan het deel van je 'TSH'-hypofyse ooit weer functioneren?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Paulet
Berichten: 102
Lid geworden op: 10 feb 2017, 21:54

Re: Dosering Tirosint na switch

Bericht door Paulet »

Hoi Kiek,
Jawel, in den beginne...
2005: TSH 25,43
2008: TSH 7,7
2010: TSH 5,9 (januari)
2010: TSH 18 (december)
2011: TSH 11 (januari)
En vanaf maart 2011 is ie nooit meer boven de 0,66 gekomen.
De laatste keer dat ie op 0,66 stond, was in januari 2012.
Daarna komen er steevast eerst twee nullen :(
Ik weet niet of ik dan kan concluderen dat dat prolactinoom/adenoom er vanaf toen is ontstaan (een mooie vraag voor mijn endocrinoloog).
Ik lees wel dat medicijnen erg goed aanslaan bij zo'n gezwelletje, dus dat stemt me wel gerust. Bovendien is het een micro-prolactinoom, geen macro.
Op je vraag kan ik geen antwoord geven, want ik weet niet precies wat je bedoelt, ik zit te weinig in de materie. Maar ik ben allang blij dat ik ondanks die obstructie in de hypofyse toch goed in te stellen ben!
Groetjes
Plaats reactie