Hashimoto overstap naar Euthyrox

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Moniqueje
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 feb 2017, 14:13

Hashimoto overstap naar Euthyrox

Bericht door Moniqueje »

Hallo Allemaal, ik ben Moniqueje, ik ben 41 en slik sinds mijn 19e thyrax.
Schildklier probleem os bij mij pas ontdekt toen ik zwanger wilde worden van mijn 1e. Ik woog 53 kg dus de internist maakte grote ogen toen hij de lab uitslagen zag. Op dat moment werkte hij traag. Hoe meer de jaren vorderde hoe slechter mn schildklier werkte B12 tekort, ijzer tekort, foliumzuur tekort. Toen de test of mijn lichaam geen antistoffen tegen mijn schildklier maakte.. Ja het antistoffen gehalte ging over de 1000 je hebt de ziekte van Hashimoto zei de internist toen. Slikte tot korte tijd 275 mcg tyrax maar na dat de voorraad 0,25 op raakte naar 250 mcg gegaan maar de moeheid speelde erg parte moet me zelf overal toe dwingen als of ik een automatische piloot ben. Vandaag maar naar de huisarts gegaan. En nu dus Euthyrox 250 mcg gekregen. B12 elke maand en ijzer en foliumzuur bij klachten. Ben benieuwd hoe ik ga reageren. Ik hoop dat ik meer energie ga krijgen.
Moniqueje
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 feb 2017, 14:13

Re: Hashimoto overstap naar Euthyrox

Bericht door Moniqueje »

Ik las net ook in de bijsluiter dat het innemen van de pil bij euthyrox voor een verminderde werking kan zorgen. Ik heb altijd mijn thyrax met de pil ingenomen :shock:
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hashimoto overstap naar Euthyrox

Bericht door Kiek »

Welkom Monique,

Als je al 'de pil' slikte, dan is je dosering aangepast aan het gebruik van 'de pil'.

Als je ooit stopt met 'de pil', dan is het best om na 6 weken TSH/FT4 te laten prikken.
De oestrogenen in de pil zorgen voor minder FT4.
Minder oestrogenen zal je FT4 laten stijgen.

Je slikt een meer dan gemiddelde hoeveelheid levothyroxine.
Heb je wel je TSH en FT4 laten bepalen voordat je overstapte naar een ander levothyroxine?
Weeg je nog steeds 53 kg?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Moniqueje
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 feb 2017, 14:13

Re: Hashimoto overstap naar Euthyrox

Bericht door Moniqueje »

Hoi Kiek, Ik heb in december nog bloed geprikt waarden lagen toen iets hoger. Ik weeg nu na 2 kids 65 kg in de zwangerschappen alleen veel aan gekomen 33 kg per keer!! Maar dat ging daarna er weer makkelijk af. Dit is de eerste keer dat ik omschakel naar een ander medicijn.

Groetjes Moniqueje
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hashimoto overstap naar Euthyrox

Bericht door Kiek »

Ojee ja, die zwangerschappen....

Toch is 275-250 µg best een pittige hoeveelheid levothyroxine.
Zou het oestrogeen zoveel schelen?
Wat bedoel je met 'hogere waarden'?
Ik bedoel, welke waarden van TSH en FT4 passen bij jou?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Moniqueje
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 feb 2017, 14:13

Re: Hashimoto overstap naar Euthyrox

Bericht door Moniqueje »

Dokter zei dat ik iets verhoogde warden had nu maar ik ben er niet zo mee bezig geweest om deze op te schrijven en uitgebreid te vragen wat t precies is. Dus ik zou ook echt niet weten welke waarden precies bij mij passen🤔zal eens beter gaan registreren. Misschien vanaf nu ook verstandig om de femodeen (pil) savonds te gaan in nemen??
Moniqueje
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 feb 2017, 14:13

Re: Hashimoto overstap naar Euthyrox

Bericht door Moniqueje »

O ja nog een dingetje, heb ook bij het minste geringste inspanning last van spierpijn weet jij of dit ook een symptoom is wat bij hypo hoort?? Bv als ik 200 meter met een niet overdreven zware tas loop dan heb ik de volgene dag al spierpijn. Vind dit niet normaal. Over 6 weken laat ik mijn bloed testen op enzymafbraak
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hashimoto overstap naar Euthyrox

Bericht door Kiek »

Welnee, je hoeveelheid levothyroxine is afgestemd op je oestrogeenslikkerij.
Gewoon zo laten.
Of je zou een experiment kunnen doen, en inderdaad 's avonds je Femodeen innemen, en na 6 weken TSH/FT4 prikken.
Misschien scheelt dat toch.

Wisselende waarden/hoeveelheden in bloed, op het randje van hyperwaarden, kunnen spierpijn geven.
Althans, dat is mijn ervaring.

Leer je waarden kennen, zodat je meer grip krijgt op je schildklierhormonen!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Moniqueje
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 feb 2017, 14:13

Re: Hashimoto overstap naar Euthyrox

Bericht door Moniqueje »

Oké super bedankt kiek zal snel weer een update plaatsen. Fijn om lotgenoten te leren kennen.
Moniqueje
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 feb 2017, 14:13

Re: Hashimoto overstap naar Euthyrox

Bericht door Moniqueje »

Zo nu 4 dagen aan de Euthyrox maar nu dikke vingers gekregen en mijn stem merk ik dat krakeriger is dan normaal ?? :?
Plaats reactie