Kort na overstop toch weer terug

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Gast2

Kort na overstop toch weer terug

Bericht door Gast2 »

Hoi, heeft er iemand ervaring met een overstap van ene naar andere medicijn (thyrax op tirosint, euthyrox op teva...) en dat je na 1 week of 2 weken terug bent gegaan op je oude medicijn?

Stel je gaat terug naar "vertrouwde" dosering en merk, ging dat dan snel weer goed?
Laatst gewijzigd door Gast2 op 12 apr 2018, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Kort na overstop toch weer terug

Bericht door Kiek »

Ja, dat heb ik gedaan, om de Thyrax op te maken.
'k Heb verschillende varianten geprobeerd: week Euthyrox nieuwe dosering- week Thyrax oude dosering.
En ook wekelijks: dag 1-2-3 nieuw met nieuwe dosering en dag 4-5-6-7 oud met oude dosering.
Maandenlang. Het is prima gegaan. TSH-FT4 bleven super stabiel.

Maar.....ik was dus wél goed ingesteld op Euthyrox.
Dat maakt een belangrijk verschil.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast2

Re: Kort na overstop toch weer terug

Bericht door Gast2 »

Oh, dat zou helemaal fijn zijn als dat zou kunnen. Dankjewel Kiek voor je antwoord.
Laatst gewijzigd door Gast2 op 12 apr 2018, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Kort na overstop toch weer terug

Bericht door Kiek »

In theorie, stel tirosint is te hoog, dan zou het hyper effect toch wat minder heftig worden als ik ook een week thyrax gebruik om en om? En dan kan ik gelijkmatiger die dosering wat aanpassen.
Of geeft dat alleen maar meer problemen omdat ik teveel aanrommel (al doe ik het dan wel op basis van bloedwaarden / klachten natuurlijk).
Natuurlijk wordt dit experiment niet aangeraden.
Men verklaarde mij ook voor gek...
Toch ik kan me voorstellen dat je een mogelijkheid ziet om op deze manier wat rustiger naar de juiste Tirosint-dosis te zoeken. Of de dosis van een ander soort levothyroxine.
Mits je daarvoor al jarenlang stabiel bent geweest op een vaste Thyrax-dosis.

In ieder geval is het mij op die om-en-om wijze gelukt om de Thyrax op te krijgen.
Zonder problemen.

Overigens, als je op dit moment het idee hebt nog steeds te hyperen, dan doe je er misschien beter aan een dag of twee niets in te nemen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast2

Re: Kort na overstop toch weer terug

Bericht door Gast2 »

Klopt, ik ben jarenlang al stabiel. Nou ja, plusminus.


Het is natuurlijk al fijn, om gewoon een week nieuw te proberen met in mijn achterhoofd de mogelijkheid om terug te vallen op oude vertrouwde.
Laatst gewijzigd door Gast2 op 12 apr 2018, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Kort na overstop toch weer terug

Bericht door Kiek »

Het is natuurlijk al fijn, om gewoon een week nieuw te proberen met in mijn achterhoofd de mogelijkheid om terug te vallen op oude vertrouwde.

Ja, herkenbaar!
Euthyrox was nu mijn veilige thuishaven geworden.
Maar daar lagen al die doosjes Thyrax.
Daarom per week, en niet helemaal chronisch terug naar Thyrax tot de laatste pil.
Want stel je voor.
Het heeft goed uitgepakt.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Re: Kort na overstop toch weer terug

Bericht door Pip »

Wat is in de reactie hiervoor niet begrijp.
Daar lagen al die doosjes met Thyrax, terwijl er zoveel mensen zijn die graag iets milder een overstap hadden willen maken en plotseling bij het ophalen van hun medicijn over moesten stappen.
Overigens wel heel goed en fijn dat het kan dat je op deze manier een milde overstap kunt maken en dat je de overige medicatie opmaakt.
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Kort na overstop toch weer terug

Bericht door Kiek »

Welke overstap er ook noodzakelijk is, Pip, iedere ex-Thyraxgebruiker werd geconfronteerd met een verandering.

Het tijdstip van overschakeling blijkt willekeurig.
Want veel mensen kozen om direct in het diepe te springen.
Een andere groep wachtte op de ervaringen van de eerste groep.
Een volgende groep probeerde zo lang mogelijk Thyrax te behouden. Tot de laatste kruim.

Ik heb een gunstig tijdstip afgewacht, en ben nieuwsgierig in het diepe gesprongen.
Daarnaast ben ik in de 'gelukkige' omstandigheid dat veel van mijn familieleden afhankelijk zijn van levothyroxine.
Het verzamelen van de familiedoosjes leverde best veel op.

De gedwongen overstap was vervelend genoeg voor iedere ex-Thyrax-gebruiker.
Niemand uitgezonderd.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast2

Re: Kort na overstop toch weer terug

Bericht door Gast2 »

Even nog een kleine vraag: ik moet dus een dosering "uitproberen", en stel deze dosering tirosint is ietsje te hoog.
ik ga de ene week thyrax (juiste dosering), de andere week tirosint (onjuiste dosering, ietsje te hoog) gebruiken. Heb ik het goed dat dit dan twee kanten op kan gaan, of is er in theorie een van deze opties meest voor de hand liggend?

A) ik zal maar klein beetje hyper worden, en het duurt allemaal langer voordat ik goed ben ingesteld op tirosint, maar de juiste thyrax week zorgt voor milde verhoging
B) omdat ik de ene week meer binnen krijg dan de andere week, zorgen deze schommelingen juist voor extra problemen

Ik weet het echt nog niet...
Paulet
Berichten: 102
Lid geworden op: 10 feb 2017, 21:54

Re: Kort na overstop toch weer terug

Bericht door Paulet »

Goh, het lijkt me nogal wat...ik ben zeer benieuwd naar je ervaringen!
Op zich wel een slim idee, ik heb er bij mijn switch niet aan gedacht. Maar het lijkt mij dat je er inderdaad langer over doet om stabiel te worden en als ik naar mezelf kijk...dan vermoed ik dat ik er behoorlijk beroerd van zou worden...steeds van medicijn wisselen...maar ja ik spreek voor mezelf...ben volgens mij hypergevoelig..enfin..ben nu ook beroerd van alleen Tirosint :?
Plaats reactie