Mijn overstap

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Mijn overstap

Bericht door Kiek »

Het praktische over T3 heb ik vooral door ervaringen anderen op het forum en van mijn eigen ervaring geleerd.
Het verrassende is dat de schildkliertheorie naadloos past bij de praktische reacties van Cytomelgebruik.
Dat is dus mooi.
Of je het nu Cytomel gebruikt, of niet.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Jeannette
Berichten: 277
Lid geworden op: 25 mei 2016, 10:28

Re: Mijn overstap

Bericht door Jeannette »

Een stijgende TSH bij een hoog-normale FT4 zou dus kunnen komen door een tekort aan T3/FT3?
Setpoint: TSH 1,85/FT4 17,6

Thyrax
04-12-2018: TSH 2,55/FT4 16 (->118,75 mcg)
02-01-2019: TSH 3,62/FT4 15,2 (->125 mcg)
26-02-2019: TSH 2,26/FT4 18,2 (ma/do/za 118,75 - di/woe/vrij/zon 125)
06-06-2019: TSH 0,9/FT4 17,2 (118,75 mcg)
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Mijn overstap

Bericht door Kiek »

'Een stijgende TSH bij een hoog-normale FT4 zou dus kunnen komen door een tekort aan T3/FT3?'

Een stijgende TSH bij dezelfde FT4? Dit lijkt een labfout.

In welke situatie wordt dat bereikt?
Wat is het patroon van die waarden/getallen?
Dit geldt niet voor jou, want je slikt toch levothyroxine?

Bij een gezond mens gaat bij een tekort aan T3 de FT4-set point automatisch omhoog, waardoor de schildklier meer aanmaakt waardoor het T3-tekort wordt gecompenseerd.

Als dit niet werkt, dan is óf je hypofyse kaduuk, of je hypothalamus.
Of je slikt medicatie die je werking van de schildklierhormonen verstoort.
Of je slikt spullen die de weergave van de schildklierhormonen verstoort.
Dan kloppen de labuitslagen niet door een interactie van bepaalde stoffen in de meetapparatuur.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Mijn overstap

Bericht door mamavan2 »

Jeannette schreef: 01 sep 2019, 17:33 Mijn vraag is een beetje ondergesneeuwd geraakt, dus ik zet 'em hier weer even neer.

Reageert de TSH uitsluitend op de FT4? Of ook op de T3/FT3? Theoretisch zou ik me voor kunnen stellen dat ik wel voldoende T4 binnen krijg, maar de omzetting naar T3/FT3 niet goed verloopt. Dat er daardoor een tekort aan T3/FT3 is en dit een stijging van TSH geeft om de schildklier te stimuleren meer T4 aan te maken, zodat dit weer omgezet kan worden in T3/FT3. Of raakt dit kant noch wal?
Toevallig las ik laatst dat het (te) beperkt eten van koolhydraten oa maakt dat de omzetting van T4 naar T3 minder goed verloopt. Misschien zou dat het kunnen zijn?
Hoe gaat het nu met je?
Plaats reactie