Mijn overstap

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Jeannette
Berichten: 277
Lid geworden op: 25 mei 2016, 10:28

Re: Mijn overstap

Bericht door Jeannette »

Hoe lang duurt het normaal gesproken voor je uit de hyper komt? Ik heb zondag overgeslagen, maandag 100 genomen en sinds gisteren 118,75 (dus verlaagd met 6,25). Maandag voelde ik me wat rustiger maar nog erg stijf en pijn in m'n benen. Gisteren voelde ik me beter. Vanmorgen ook, maar sinds vanmiddag voel ik me weer ellendig en onrustig/paniekerig. Lijkt wel of ik weer hyper. Of is het nog?

Wil niet paniek voetballen, maar dit is zo akelig...
Setpoint: TSH 1,85/FT4 17,6

Thyrax
04-12-2018: TSH 2,55/FT4 16 (->118,75 mcg)
02-01-2019: TSH 3,62/FT4 15,2 (->125 mcg)
26-02-2019: TSH 2,26/FT4 18,2 (ma/do/za 118,75 - di/woe/vrij/zon 125)
06-06-2019: TSH 0,9/FT4 17,2 (118,75 mcg)
Jeannette
Berichten: 277
Lid geworden op: 25 mei 2016, 10:28

Re: Mijn overstap

Bericht door Jeannette »

Nou moe, het lijkt wel of ik de tent uit hyper...

Vannacht erg slecht geslapen. Zo'n beetje elk half uur met een schok wakker schrikken (dat gevoel of je van een flatgebouw valt). Sinds 5 uur zo'n stuiterend, gejaagd gevoel. Om 7 uur kokhalzend wakker geworden en gal gespuugd. Gisteravond met tanden poetsen moest ik ook al overgeven. Elk geluid klinkt als een geweerschot. Mijn benen voelen aan als lood en zijn ontzettend onrustig. Net als ik.

Ik voel me echt ontzettend ellendig... En daar snap ik niks van, zulke hyperwaardes had ik niet. Wat is hier toch aan de hand?

Ik word er een beetje paniekerig van. Zo begon de ellende op Tirosint ook.

Vanmorgen mijn Thyrax maar weer laten staan. Maar hoe nu verder? Ik weet het even niet...
Setpoint: TSH 1,85/FT4 17,6

Thyrax
04-12-2018: TSH 2,55/FT4 16 (->118,75 mcg)
02-01-2019: TSH 3,62/FT4 15,2 (->125 mcg)
26-02-2019: TSH 2,26/FT4 18,2 (ma/do/za 118,75 - di/woe/vrij/zon 125)
06-06-2019: TSH 0,9/FT4 17,2 (118,75 mcg)
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Mijn overstap

Bericht door Kiek »

Wat een miserie, Jeannette!
Ik weet ook geen oplossing.

Iets anders: onder je naam staan 4 waarden.
Deze waarden bieden samen te weinig variatie voor een set point.
Heb je waarden waarvan je denkt dat die erbij te gebruiken zijn?
Dit om wat meer 'body' voor het set point te hebben.

Zou er iets veranderd zijn in jouw lab?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Jeannette
Berichten: 277
Lid geworden op: 25 mei 2016, 10:28

Re: Mijn overstap

Bericht door Jeannette »

Maar je hebt mijn setpoint toch Kiek? Die is 0,71/18,5 dacht ik? De waardes in mijn onderschrift zijn de laatste vier waardes. De laatste is na 7 weken Thyrax, de voorgaande zijn van tijdens mijn Euthyrox gebruik. Ik kan wel wat meer waardes voor je opzoeken en neerzetten als je opnieuw wilt berekenen?

Heb net even het lab van het ziekenhuis gebeld, maar er zijn de laatste maanden geen veranderingen geweest voor wat betreft TSH/Ft4 bepaling. Geen nieuwe apparatuur, ze doen de bepalingen zelf en hebben daar één apparaat voor. Volgens de laborant die ik aan de telefoon had, zijn het nauwkeurige en stabiele bepalingen.

Dan moet ik even nagaan wat er bij mezelf is veranderd;
- op 15-08-2018 overgestapt van Euthyrox naar Thyrax
- in maart 2018 begonnen met afbouwen anticonceptiepil en ergens in juli/augustus helemaal gestopt (bijna 30 jaar geslikt)
- oktober 2015 gestopt met roken, maar dat lijkt me nu zeker niet meer van invloed
- 01-05-2018 weer begonnen met werken (32 uur per week) in een nieuwe baan na 2 jaar ziek thuis te zijn geweest

En verder kan ik niks verzinnen... Menstruatie komt netjes op gang, dus overgang lijkt me niet heel waarschijnlijk. Ben 45 overigens. Deze week wel menstruatie gehad, misschien is dat nog van invloed geweest? Heb daar 2 a 3 dagen behoorlijk last van gehad en flink gevloeid, maar ik was natuurlijk niks meer gewend na 30 jaar pilgebruik en vaak doorslikken. Als ik een stopweek had, merkte ik daar amper iets van en vloeide weinig.

Vanmorgen verder gegaan op 112,5 mcg, hopelijk snel weer stabiliteit. Heel jofel voel ik me nog niet. Wat misselijk, absoluut geen trek in eten, soms kokhalzen, veel boeren. Vanmorgen wat moeite met naar de wc gaan, maar zonet waterige diarree. Harde fluittoon in m'n oren (leek gisteren wel een sirene) en een suizend gevoel in m'n hoofd. Voel me ook erg wiebelig, alsof het ieder moment kan omslaan. Merk dat de angst er weer goed in zit. Angst voor dat gedoe toen op Tirosint, waar ik maar op bleef hyperen ondanks verlagen, en uiteindelijk helemaal gestopt ben, met weer een hoop hypo-ellende als gevolg. Angst om weer voor langere tijd uit de roulatie te zijn. Had net het idee het weer wat op de rit te krijgen, met een nieuwe en hele fijne baan voor 32 uur per week. Eind van de maand loopt mijn contract af, lekkere timing...

Ik had gehoopt dat Thyrax wat minder sterk zou zijn dan Euthyrox, maar die hoop kan ik laten varen geloof ik... Eigenlijk baal ik daar best een beetje van, want ik had op Euthyrox al het gevoel dat de lijn tussen hypo en hyper erg dun is. Moeilijk om dan balans te vinden. Teruggaan naar Euthyrox is geen optie vanwege de op handen zijnde formulewijziging met waarschijnlijk een nóg sterkere werking.

Van een kennis hoorde ik trouwens dat zij tijdens (en misschien ook wel vlak ervoor, dat weet ik niet) de overgang flink veel minder schildklierhormoon nodig had. Zij gebruikte altijd rond de 200 mcg en kon op een gegeven moment met 38 mcg (nee, geen typefout) toe. Voelde zich ook beter bij een hogere TSH en lagere Ft4. Ik geloof iets van 3,5/12. Terwijl ze voorheen haar TSH onder de 1 moest hebben om zich goed te voelen. Ze is nu een aantal jaar verder en zit inmiddels op 93,75 mcg en voelt zich nog steeds het beste bij die hogere TSH en lagere Ft4.

Ik vraag me überhaupt af wat er aan de hand is in levothyroxine-land. Ik lees van zoveel mensen dat ze gaan hyperen bij opbouwen, terwijl ze een verhoogde TSH hebben. En weer anderen hebben nergens last van, die zijn over het algemeen ook probleemloos door Thyrax-gate heen gefietst.

Maar goed, zomaar even wat hersenspinsels. Vandaag maar wat afleiding zoeken in de hobby en hopelijk maandag weer lekker werken.
Setpoint: TSH 1,85/FT4 17,6

Thyrax
04-12-2018: TSH 2,55/FT4 16 (->118,75 mcg)
02-01-2019: TSH 3,62/FT4 15,2 (->125 mcg)
26-02-2019: TSH 2,26/FT4 18,2 (ma/do/za 118,75 - di/woe/vrij/zon 125)
06-06-2019: TSH 0,9/FT4 17,2 (118,75 mcg)
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Mijn overstap

Bericht door Kiek »

Onmiddellijk geef ik toe dat ik administratief geen held ben :)
Geen kaartenbak, niente, nog net een tafel en een prettige kruk.
Dit soort precisie-aanvallen heb ik vooral als ik series niet-kloppende waarden ontvang.

Dan wil ik het liefst gebruik maken van de laatste waarden, laatste series, vanwege mogelijk verandering van referentiewaarden.
Check en dubbelcheck en nog eens check.
Ach, gaat ook wel weer over.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Mijn overstap

Bericht door elizabeth27 »

Heel herkenbaar het niet goed instellen..... ondanks verlagingen nog blijven hyperen...... Al 2 jaar niet meer ongesteld geweest ( heel fijn na heel veel ellende dat laatste jaar) Heb ook ergens t gevoel dat de overgangshormoontjes ook een flinke rol mee spelen. Afgelopen twee jaar op tirosint 112 mcgr. gezeten en nu al twee keer verlaagd met 6,25 mcgr. en voel ik me nog flink hyperig.

Het is maar goed dat ik 25 jaar geleden ( ,toen mijn Graves is ontdekt)niet wist dat dit kliertje nog vaak en lang roet in t eten zou gooien. Soms voelt t net als of ik qua klachten in de beginmodus zit met als enig voordeel dat ik nu weet waar het vandaan komt. Dat weten, maakt t niet beter maar ik kan er daardoor meestal wel beter mee om gaan.

Ben blij nu ik bewust een periode niet werk dat ik ergens wel de rust en ruimte krijg en vindt om ermee om te gaan. Voor deze periode werkte ik als juf nog 32 uur en zat al mijn energie in werk. Snap dus hoe heavy voor jou momenteel die combi ook is.

Ik heb in elk geval geleerd dat als ik weer ga werken dat voor 3 dagen zal zijn. Op die manier kan ik t denk ik nog wel 13 jaar uithouden/volhouden tot mijn pensioen

Wens je sterkte en hopelijk voel je je snel weer iets beter!
Jeannette
Berichten: 277
Lid geworden op: 25 mei 2016, 10:28

Re: Mijn overstap

Bericht door Jeannette »

Ach Kiek, geen probleem hoor... Ben eigenlijk toch wel benieuwd wat er gebeurt als je alleen mijn laatste waardes in de app stopt. Of er dan een ander setpoint uit komt. Of is dat vrij zinloos? Verderop in dit lange verhaal vindt je mijn waardes van de afgelopen tijd terug.

Ik heb jouw verhaal gelezen Elizabeth, da's ook niet mis! Wat een ellende kun je hebben hè... Jij hebt ook geen "idioot" afwijkende waardes en hypert toch ook. En flink ook zo te lezen. Wat ongelooflijk fijn dat je zo'n prettige band hebt met je huisarts! Daar kun je je zo gesteund door voelen. Hoe weet jij trouwens dat je in de overgang bent? Is dat bevestigd met labonderzoek of slechts een simpele optelsom van leeftijd en wegblijven menstruatie? Voor mezelf heb ik niet het idee dat er sprake is van de overgang. Na het stoppen met de pil is de menstruatie langzaam maar zeker op gang gekomen met een vooralsnog normale cyclus. Maar er speelt wel iets, ik krijg alleen de vinger er niet achter.
Dappere beslissing van je om even te stoppen met werken! Drie dagen per week werken zou mij ook beter passen, maar dat is een luxe die ik me niet kan permitteren. Dat ik nu 32 uur werk is al een hele stap. Heb altijd 36 of 38 uur gewerkt. De afgelopen 2 jaar heb ik ziek thuis gezeten door de overstapellende en ben mijn baan kwijtgeraakt. Heb in die tijd van mijn spaargeld geleefd (naast de ziektewet uitkering) en dat is nu op. Ben zeer dankbaar dat ik deze baan heb gevonden, hij past me als een handschoen en ik heb het enorm naar mijn zin!

Ben eens in mijn schrijfsels van 2 jaar terug gedoken en ik herken het patroon van toen. Was toen overgestapt op Tirosint omdat ik ging hyperen zodra ik boven de 125 mcg Euthyrox kwam. Maar op Tirosint hyperde ik nog veel harder. Begonnen op 125 mcg en opgebouwd naar 138 mcg waarna ik ongelooflijk beroerd werd. Ik dacht ophoogklachten, dus doorbijten. Na 2 weken toch maar geprikt en ik bleek flink te hyperen; TSH 0,9 en Ft4 28 (niet nuchter). Twee dagen overgeslagen en verlaagd. Dat ging eventjes goed, maar voelde me daarna weer erg beroerd en hyper. En zo verlaagde ik telkens meer en meer, tot ik op een gegeven moment nog maar 38 mcg slikte en nog steeds een Ft4 had van 20,1. Mijn Ft4 bleef tijdens dat afbouwen schommelen tussen de 18 en 20 en mijn TSH kroop op naar 5,4.

Dat hele gebeuren van toen lijkt zich te herhalen en ik weet niet wat ik er mee aan moet. Toentertijd heb ik 7 weken geen sk-hormoon geslikt, maar ben daar ook ongelooflijk ziek van geweest. Mijn Ft4 bleef een soort van redelijk (16,7), maar mijn TSH kroop op naar 9. Heel langzaam weer gestart met Euthyrox 25 en elke 6 a 8 weken opbouwen met 12,5 mcg. Ik ben door een hel gegaan, dus die kant wil ik echt niet meer op.

Begeleiding heb ik nauwelijks gehad toen. Heb wel altijd overlegd met de internist, maar die volgde meer in wat ik voorstelde. Hij begreep er niks van, want mijn waardes waren goed. Lag vast niet aan de schildklier. Echo gehad, schildklier zag er normaal uit, wel wat verkleind. Via een second opinion is er toen van alles getest en onderzocht, maar er kwam niks nieuws aan het licht. Alleen een verhoogd nuchtere cortisol-waarde (ergens rond de 800-1000), maar dat was oké volgens de internist (mijn eigen internist en de second opinion endocrinoloog).

Wat me ook opvalt, is dat ik in de periode van februari en maart van dit jaar nauwelijks in mijn boekje heb geschreven en ik me dus kennelijk beter voel in die periode. Bijbehorende waardes zijn:
22-01-2018 - TSH 2,68 - FT4 17,7 -> ophogen van 112,5 naar 125 mcg
15-03-2018 - TSH 0,94 - FT4 18,1 -> geen wijziging in dosering
29-03-2018 - TSH 1,28 - FT4 18,1 -> geen wijziging in dosering
24-04-2018 - TSH 1,89 - FT4 16,3 -> ophogen van 125 naar 131,25 mcg
Na een week word ik weer beroerd en omdat ik 1 mei met een nieuwe baan ga starten, ga ik even terug naar 125 mcg
12-05-2018 - opnieuw ophogen naar 131,25 mcg en ik merk na een ruime week meer vermoeidheid, pijn en stijfheid. In deze periode begint ook het enorme vocht vasthouden in benen/voeten. Ik blijf wel op dezelfde dosering.

Eind juni gaat het dan mis, ik moet me ziek melden omdat ik vreselijk beroerd ben. De bekende klachten; misselijk, veel boeren, veel pijn, niet eten, huilbuien, vreselijk moe, onrustig en een gevoel van een soort kortsluiting in mijn hoofd. Voelt net of er 2 stroomdraadjes kort tegen elkaar komen; dzzzt. Duurt maar heel even, maar gebeurt vaak. Na een paar dagen knap ik weer op en ga na een week weer werken.

04-07-2018 - TSH 1,49 - FT4 17,7 -> ophogen van 131,25 naar 137,5 mcg
En daar krijg ik spijt van!
17-07 ben ik weer zo beroerd als een hond en meld ik me ziek op het werk. Weer dezelfde bekende klachten. Ik probeer door te bijten, maar omdat ik niet opknap toch maar even prikken tussendoor: TSH 1,27 en FT4 21,4. Omdat dit 2 weken na een ophoging is hoop ik dat dit nog wat uitzakt in de komende tijd, dus wil het nog even aankijken. Na 2 weken ziek thuis lijk ik wat op te knappen en wil ik 30 juli weer gaan werken. Toch word ik de zaterdag daarvoor weer vreselijk beroerd. Ik sla op 30 juli mijn dosering over en ga toch koppig aan het werk, wel een weekje halve dagen. Mijn collega's vinden dat ik er slecht uitzie en dat ik een lege blik heb, mijn sprankeling is weg. Opvallend dat mensen die je nog niet zo lang kent, dat zien. De dag erna ga ik weer verder op 125 mcg (dus 12,5 mcg minder). En dan knap ik eigenlijk best snel op en werk na 2 weken weer 32 uur.

En dan gaat het op 12-08 weer mis met de bekende klachten. Inmiddels ben ik hier zó klaar mee en geef de Euthyrox de schuld. Ik wil terug naar Thyrax, het is niet dezelfde als vroeger maar ik lees her en der dat het toch milder werkt dan Euthyrox dus ik waag de stap. Internist vind het goed en van tevoren laat ik nog even prikken: TSH 1,44 en FT4 18,5. Hmm, niet eens zo slecht...

15-08-2018 stap ik over op 125 mcg Thyrax. De eerste dag word ik 's middags beroerd, maar dat trekt later weer bij. Lijkt me sterk dat dat van de overstap is. Na een paar dagen merk ik dat de pijn en stijfheid in mijn benen afneemt.

Tot begin september schrijf ik weer niks en voel ik me echt wel redelijk goed, op vermoeidheid, stijfheid en spierpijn na die er toch weer ingeslopen is. Als ik een tijdje gezeten heb, kom ik echt heel slecht overeind en loop het eerste stukje als een pinguïn van de stijfheid en pijn. Ook houd ik weer erg veel vocht vast. En dan ineens krijg ik op 08-09 zomaar midden op de dag een klap in m'n gezicht. Ineens gaat m'n lampje uit en ben ik zo beroerd als wat. Wederom de bekende klachten; pijnlijke spieren, een branderig en onrustig gevoel in m'n borstkas, ik voel m'n hart bonken, misselijk. veel boeren, niet eten, en vreselijk moe. 's Maandags ga ik wel gewoon werken en trekt het langzaam weer weg. Alleen de moeheid, stijfheid en spierpijn blijven heel erg hangen. Werken gaat goed, op de moeheid en pijn na voel ik me best oké. Alleen in het weekend voel ik me echt niet lekker.

03-10-2018 slik ik 7 weken Thyrax en ga ik weer bloed prikken: TSH 1,99 en FT4 19,3. In eerste instantie juich ik, want ik was bang dat ik enorm hypo zou zijn. Eigenlijk dacht ik; of ik ben enorm hypo, of ik zit op de grens van hyper en kukel er soms net overheen. Ik voel me wel goed de afgelopen weken, maar misschien een beetje te goed? Ben erg uitgelaten, druk voor mijn doen en word erg snel boos en opvliegerig. Heb ook trek in van alles en nog wat. Maar besluit het toch even aan te kijken. Maar de zaterdag erop word ik weer niet lekker en dat wordt steeds erger. Heb ook een vreselijk slechte nacht met hartkloppingen, stuitergevoel, etc. Zondag sla ik mijn dosis over en voel me echt ontzettend slecht! Wat vreemd is, meestal knap ik wel snel op als ik een dosis oversla. Maandagochtend om 7 uur, ik lig nog in bed, haalt de buurman zijn fiets van het slot. Het lijkt wel of er met een geweer geschoten wordt! Ook een heel typische klacht als ik flink hyper. Ik meld me weer ziek en neem even 100 mcg omdat ik nog een keer overslaan wat teveel vindt. Voel me niet meer zo heel erg beroerd, maar heb het gevoel of ik onder een trein gelegen heb, zó'n ongelooflijke pijn in mijn benen en heupen. Dinsdag neem ik 118,75 (dus verlaging van 6,25) en voel ik me een stuk beter. Woensdag ook 118,75 en 's middags word ik weer enorm beroerd. Weer een vreselijk beroerde nacht met niet slapen, schokgevoel, hartkloppingen en gestuiter. Donderdag sla ik uit wanhoop dan maar weer over en wat een afschuwelijke dag weer! Vrijdag ga ik verder op 112,5 mcg maar wat is nou wijsheid... Wil ook niet teveel verlagen en teveel wisselen in dosering. Maar als ik me zo snel weer zo beroerd voel zit ik gewoon echt nog te hoog. Voel me erg onrustig, stuiterig en paniekerig. 's Avonds lijkt het wat te kalmeren, maar dat kan ook door de oxazepam komen die ik uit noodzaak genomen heb. En zo zijn we bij vandaag aanbeland. Vannacht best goed geslapen, maar werd vanmorgen om 7 uur wakker met een branderig/onrustig gevoel in mijn borstkas en erg onrustige benen. Voelde me erg angstig om de Thyrax in te nemen en twijfelde over de dosering. Na veel wikken, wegen en draaien toch maar opgestaan en gewoon 112,5 mcg genomen. Wel tegelijk met mijn koffie met melk, om het toch een klein beetje te temperen. Hoop ik...
Intussen zit ik alweer de hele week ziek thuis, maar hoop maandag toch weer te kunnen gaan werken als het enigszins gaat.

Ik hoop dat het op deze dosering een beetje rustig blijft. Als ik weer dat beroerde hypergevoel krijg, weet ik echt even niet wat te doen... Stug doorgaan (wat niet te doen is als ik heel beroerd ben) of toch maar weer verlagen? Maar waar houdt het dan een keer op? Ik wil niet weer helemaal stoppen en weer opnieuw moeten beginnen. Terug naar Euthyrox lijkt me ook geen optie. Volgend jaar komt de nieuwe formule op de markt en kan ik weer opnieuw beginnen.

De reden voor dit ellenlange verhaal (sorry :oops: ) is dat ik hoop dat iemand hier een rode draad in ziet. Elke arts (3 internisten, mijn huisarts) die ik dit heb voorgelegd zegt dat het niets met de schildklier of medicatie te maken heeft. Mijn waardes zijn immers goed. Nu gebeurt er weer precies hetzelfde en ik durf het zowat niet meer ter sprake te brengen bij welke arts dan ook. Ik voel me in mijn hemd staan en wil niet meer horen dat het tussen mijn oren zit. Dat zit het echt niet. Ik heb een hartstikke leuke baan met superlieve collega's en ga heel graag werken. Was zo blij dat ik eindelijk weer alles op kon pakken na die ellende.

Ik begin zelf een beetje te denken dat ik me teveel richt op een lage TSH/hoge FT4. Op de één of andere manier lijken die waardes me niet (meer) te passen. Maar als ik rond de 17/18 blijf hangen met mijn FT4, lijkt uiteindelijk toch mijn TSH op te lopen.

Deze dosering is ook best vreemd voor iemand van mijn postuur. Ik ben 1,78 lang en weeg 120 kilo. Helaas 25 kilo aangekomen in een jaar, ben daar nu weer ruim 5 kilo van kwijt. Van de oude Thyrax slikte ik 193,75 mcg en mijn gewicht was altijd zo rond de 105 kilo (soms wat meer, soms wat minder). Heb altijd problemen gehad met mijn gewicht. Kom heel makkelijk aan, maar verlies ze erg moeilijk.

Voor de volledigheid nog even de referentiewaardes van het ziekenhuislab:
TSH 0,4 - 4,0
FT4 12 - 21 (vind dit eigenlijk een vrij smalle marge vergeleken met bijvoorbeeld de STAR (huisartsenlab): 9 - 25).

Gedachtes, suggesties, alles is welkom! Zeer welkom zelfs...

Nog even een aanvulling: ik zit wat terug te lezen in dit topic en kom dit tegen in augustus 2017:
TSH 5,5
FT4 15,7


Voel me een dweil, ben 's morgens niet wakker te krijgen en heb heel veel moeite met opstaan. Ook weer erg last van stemmingswisselingen, huilbuien, vreselijk moe, harde fluittoon in m'n oren, wegtrekkers, beklemmend gevoel in borstkas, de peesontsteking in mijn arm/schouder/nek speelt weer heel erg op en last van m'n maag (misselijk, veel boeren).
Ik zit op dat moment net op 56,25 mcg Euthyrox... Dat is toch raar...? Waar komen die klachten nou vandaan? Of zouden (fikse) hypoklachten erg op hyperklachten lijken in mijn geval?
Setpoint: TSH 1,85/FT4 17,6

Thyrax
04-12-2018: TSH 2,55/FT4 16 (->118,75 mcg)
02-01-2019: TSH 3,62/FT4 15,2 (->125 mcg)
26-02-2019: TSH 2,26/FT4 18,2 (ma/do/za 118,75 - di/woe/vrij/zon 125)
06-06-2019: TSH 0,9/FT4 17,2 (118,75 mcg)
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Mijn overstap

Bericht door mamavan2 »

Jouw verhaal lezende, vraag ik me inderdaad ook af waar het 'm in zit.
Na 30 jaar de pil ermee stoppen, een overstap op een ander merk lijken me een enorme disbalans in je lijf te veroorzaken. Maar deze lichamelijke reacties klinken mij erg heftig in de oren. Dat is niet normaal.
Ik vraag me af of Thyrax daar debet aan is.

Dat je het gevoel van hyperen hebt bij ophogen, oké. Dat heb ik ook, heb 't idee dat dat ook nog verschilt per moment van mijn cyclus.

Ik roep even een paar dingen die in mij opkomen:
- kies voor 100 mcg als je denkt dat hypo beter voor je zal zijn dan hypo (en blijf 6 weken op die dosis)
- laat je eens checken vanuit een andere hoek. Bijvoorbeeld een bioresonantie therapeut (baat het niet, schaadt het niet denk ik altijd maar) : het gaat op zoek naar de oorzaak van je klachten
- een second opinion?

Verder weet ik het niet. Tja, proberen je hoofd rustig te houden en focussen op wat er wel lukt/afleiding. Sterkte!!
Jeannette
Berichten: 277
Lid geworden op: 25 mei 2016, 10:28

Re: Mijn overstap

Bericht door Jeannette »

Deze klachten speelden ook toen ik nog de pil slikte, mamavan2. Dat was ook één van de redenen waarom ik wilde stoppen met de pil, hopend op wat verbetering. Want misschien zat 't 'em daar in? Nee dus... Vraag me nu ook af of het wel zo wijs was...

Tja, nog een second opinion... Waar dan? Wellicht het Erasmus MC?

Ik ben bekend met de alternatieve/complementaire geneeskunde, maar bioresonantie heb ik op de één of andere manier altijd wat vaag en zweverig gevonden... Bovendien heb ik daar het geld niet voor.

Die 100 mcg is inderdaad een optie. Ik probeer dat toch nog even uit te stellen, kijken hoe het gaat op 112,5 mcg. Vlieg ik de komende dagen of over een paar weken weer uit de bocht, dan kan ik altijd verder verlagen. Mijn zorg is dat ik niet weet waar het schip dan zal stranden. Moet me daar nu het hoofd niet over breken, maar dat gaat vanzelf als ik me zo ellendig voel.

Heb dan ook erg veel moeite om mijn hoofd rustig te houden, niets helpt dan ook, zelfs geen kalmerend middel. Zoals ik me nu voel is ook niet optimaal, maar dan lukt het me wel om wat afleiding te zoeken en dat doe ik dan ook. Ik hoop daarom ook dat dit op z'n minst zo blijft en ik maandag kan gaan werken.

Deze heftige reacties ben ik ook helemaal niet van mezelf gewend...
Setpoint: TSH 1,85/FT4 17,6

Thyrax
04-12-2018: TSH 2,55/FT4 16 (->118,75 mcg)
02-01-2019: TSH 3,62/FT4 15,2 (->125 mcg)
26-02-2019: TSH 2,26/FT4 18,2 (ma/do/za 118,75 - di/woe/vrij/zon 125)
06-06-2019: TSH 0,9/FT4 17,2 (118,75 mcg)
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Mijn overstap

Bericht door mamavan2 »

Ik heb een poging gedaan. Jammer genoeg kan ik verder niets voor je betekenen. Hopelijk zijn er nog andere ideeën.
Plaats reactie