Ben van de week ook even bij de huisarts geweest, maar echt wijzer ben ik daar niet geworden. Ik mocht bloed laten prikken op geslachtshormonen. Maar, zo zei hij, slechts om mij gerust te stellen. Want als dat afweek waren er geen medicijnen voor en als het inderdaad een hormonale disbalans is of misschien zelfs de overgang, dan moest ik maar terug aan de pil.

Oh ja, de overgang kon het niet zijn, want dan moest eerst een jaar mijn menstruatie weg zijn gebleven... Wat een onkunde...

Als ik afga in welke fase (luteale) ik van mijn cyclus zit (ervan uitgaande dat mijn cyclus regelmatig is) is mijn FSH verhoogd en progesteron wat aan de lage kant. Progesteron wel binnen de referentiewaardes. Het kan ook zijn dat ik net in de overgang tussen ovulatiefase en luteale fase zit, en dan zouden die waardes wel kunnen kloppen. Ik wilde graag over 2 weken nog eens laten prikken op deze hormonen, om te kijken of er te grote schommelingen zijn die mijn klachten zouden kunnen verklaren, maar daar is de huisarts het helaas niet mee eens... Een verklaring voor mijn klachten heeft hij niet. "Het klinkt alsof je hersenen dan overactief of overspannen zijn." Ja duh... Maar wat is daar de oorzaak van? En waarom keert dat elke zoveel tijd terug? Voorlopig houd ik het er zelf maar op dat de (voor mij) hyperwaardes en de hormonale disbalans door het stoppen met de pil elkaar versterkt hebben. Eigenlijk denk ik dat ik de laatste 2 a 3 maanden een tikkeltje overgedoseerd was. Dat uitgeputte uitgeknepen gevoel is weg en de stijfheid en pijn in mijn spieren lijkt ook wat minder.
Ik mocht ook prikken op foliumzuur, vitamine D en cortisol. Alledrie binnen de referentiewaardes, maar vind zelf foliumzuur en vitamine D aan de lage kant (resp. 9,7 en 65). Ik ga ze beide even bijslikken. Foliumzuur is belangrijk om die rond de 20 te houden omdat ik vitamine B12 injecteer. Vitamine D het liefst rond de 100 en kan een verklaring zijn voor de stijfheid en pijnlijke spieren bij opstaan en traplopen.
Heb ook nu standaard een labformulier voor TSH en FT4 in huis zodat ik meteen kan gaan prikken als ik me weer beroerd voel.
En nu hoop ik met alles wat ik heb dat dit nu echt de laatste keer is geweest dat ik me zo diep ellendig heb gevoeld...