Soja

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Plaats reactie
Selma
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 mar 2017, 14:45

Soja

Bericht door Selma »

Goedemorgen,
In de bijsluiter van de euthyrox staat dat als je soja gebruikt in je voeding je dit moet melden omdat dat invloed kan hebben op de opname van de euthyrox. Nu lees ik dat in heel veel voedingsmiddelen sojaeiwit zit verwerkt. Zoals in pakjes soep, koek, brood enz. Ik vraag me af hoeveel van dat verborgen soja invloed heeft op het welbevinden van schildklierpatienten die levothyroxine gebruiken. Kan iemand daar iets over zeggen?
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Soja

Bericht door Kiek »

Hallo Selma,

Het belang is dat de inhoud van je levothyroxinepillen (=T4) goed wordt opgenomen in je bloedbaan.
Die opname is minder als je tegelijkertijd sojapillen gebruikt, of ijzerpillen, of calciumpillen.
Dat wil je natuurlijk niet.

Slik de levothyroxine dus 's ochtends vroeg, en die andere pillen in de middag of 's avonds.
Of andersom.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Selma
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 mar 2017, 14:45

Re: Soja

Bericht door Selma »

Dank je!
Plaats reactie