Enig idee waarom vergoeding anders?

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Plaats reactie
Mireille_5
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 jan 2017, 22:07

Enig idee waarom vergoeding anders?

Bericht door Mireille_5 »

Hoi allemaal.
Ik ben nog steeds bezig met instellen, geen bijwerkingen van de Tirosint.
Vandaag werd echter weer een eigen bijdrage gevraagd, ook al heb ik nu dus al even Tirosint. Dit ben ik niet gewend, had ik niet verwacht. Na de eerste keren van een nieuw medicijn, wat ik vaak moet declareren, gaat het meestal goed (ofwel direct naar verzekering). Dus mijn verzekering gebeld. Blijkt nu pas opeens dat er wel degelijk een eigen bijdrage aan vastzit en dat ik eigenlijk maar €200 per jaar aanvullend verzekerd ben hiervoor.
Ik ging kijken op medicijnkosten.nl en ja alléén de capsules worden maar deels vergoed. Uitgerekend dat het met 3 sterktes, a €8,59, zo'n ruime €25 per maand gaat kosten :shock: :oops:

Ik wist dat er een eigen bijdrage was, maar had het nog niet zo ver doorberekend :(
Is er nog wat aan te doen? Wordt het nog anders omdat het een relatief nieuw middel is?
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Enig idee waarom vergoeding anders?

Bericht door laura »

Tirosint is duurder dan andere beschikbare levothyroxines.
Die goedkopere varianten worden vergoed als je uitkomt boven je eigen risico.

Bij Tirosint betaal je het verschil in kosten als eigen bijdrage.

Volgens de fabrikant - https://goodlifepharma.com/tirosint/
Door het productieproces van Tirosint® is de prijs hoger dan Thyrax Duotab®. De eigen bijdrage voor patiënten bedraagt ongeveer € 1,76 per week. Voor het gebruik van Tirosint®, is net als bij Thyrax Duotab®, een beoordeling, recept en begeleiding van een arts noodzakelijk.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Mireille_5
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 jan 2017, 22:07

Re: Enig idee waarom vergoeding anders?

Bericht door Mireille_5 »

Dank je wel, Laura :)
Die prijs klopt dus niet, het is € 2,15 per week per dosering.
Misschien bel ik dat nummer eens?
Thyrannoyed
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 nov 2014, 10:23

Re: Enig idee waarom vergoeding anders?

Bericht door Thyrannoyed »

De bijbetaling verschilt per sterkte, zit daar misschien het verschil in?

Op medicijnkosten.nl kun je de kosten terugvinden. Voor levothyroxine in tabletten en capsules:
https://www.medicijnkosten.nl/databank? ... 2&niveau=2

Om enkel Tirosint te tonen kun je aan de rechterkant de fabrikant, IBSA, selecteren.

(Medicijnkosten.nl is vernieuwd, maar is het ook verbeterd? Waarom kan ik niet gewoon een standaard 90 dagen dosering kiezen voor alle varianten, zodat ik in een oogopslag kan zien welke sterkte het duurst is? Bij benadering, want voor de bijbetaling moet je eerst doorklikken...)
Plaats reactie