overstap van thyrax naar euthyrox

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Heleen
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 sep 2013, 03:40

overstap van thyrax naar euthyrox

Bericht door Heleen »

Het is al even geleden dat ik hier geweest ben en wat geschreven hebt. Nu wil ik even mijn verhaal kwijt.
sinds begin december ben ik overgestapt van Thyrax naar Euthyrox. Bij de overstap heb ik bloed laten prikken, de TSH was 5.5. Toen ik stopte met thyrax slikte ik 1.0 mg. In overleg met de huisarts is de euthyrox gelijk verhoogd naar 112.5 mg. Na 6 weken was de TSH 0.69, dat was wel een snelle daling. Na 6 weken is er opnieuw bloed geprikt en was toen TSH 1.5, wel is dat ik nieuwe tabletten kreeg, 112mg. Dat is netjes.

Maar eind maart stortte ik in. Klachten, doodmoe, duizelingen, suizen in mijn oren, hypergedrag, ofwel gejaagd gevoel en depressieve gevoelens. Sinds een week of 5 werk ik halve dagen, helaas zit er slechte dagen bij en daar baal ik stevig van, de angst is steeds sterk aanwezig, daarbij zitten de tranen vaak dichtbij. Ook heb ik moeite met concentreren. Sinds twee weken loop ik bij een psycholoog, ik vraag mij af of dat zou helpen.

Daarbij is dat ik bijna elke morgenvroeg wakker wordt en dan heb ik het warm en "loopt het water van mijn lijf af" het kan van de overgang zijn, maar .....
Soms weet ik echt niet waar ik zoeken moet, daarbij is dat er soms een paniekaanval optreedt en dat is minder fijn.
ik vermoed toch dat het van de schildklier komt. Over twee weken mag ik weer bloed prikken en ik ben benieuwd wat er uit komt.

ik moet wel aangeven dat bij Thyrax altijd wat aan het schommelen was, een kwart er bij en dan een kwart eraf, het was vaak lastig en ik neigde heel vaak naar hypo.

ik ben benieuwd of er iemand zich hier in herken?

groetjes Heleen
Francis
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 mar 2017, 08:27

Re: overstap van thyrax naar euthyrox

Bericht door Francis »

Hallo Heleen,

Het klinkt bekend helaas. Als ik jou was zou ik nu direct de huisarts vragen om bloed te prikken en geen twee weken wachten.

Je slikt nu toch al meer dan 6 weken 112mcg?

Het klinkt alsof je wat minder moet nemen.
Heleen
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 sep 2013, 03:40

Re: overstap van thyrax naar euthyrox

Bericht door Heleen »

hmm...daar was ik al bang voor..de huisarts vond dat ik "goed" zat.
ik ga een mailtje sturen en idd even bloed prikken..
Heleen
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 sep 2013, 03:40

Re: overstap van thyrax naar euthyrox

Bericht door Heleen »

Vandaag uitslag binnen gekregen en tja...schildklier gaat idd te snel, TSH was 0.33.. :shock: . zucht..helaas niet wat ik hoopte, maar wel wat ik vermoedde. Met de thyrax was het schommelen en nu met de Euthyrox ook al. De dosering is verlaagd, van 112 naar 100 mg en over 6 weken opnieuw bloed prikken.
ik ben benieuwd hoe het gaat.

wat ik wel van de huisarts begreep, zij heeft regelmatig contact met een endriconoloog. Nu gaf zij aan, dat de een zegt tussen de 2 en de 4 en de andere zegt, je kan beter rond de 1 zitten, ze werd zelf een beetje moedeloos van en ze houdt nu wat de lab aangeeft, ofwel tussen de 1 en de 2. Nou ik word hier ook wel moedeloos van. Ik schommel al een jaar en het is niet echt stabiel te krijgen, hebben jullie daar ook last van?

groetjes Heleen
Francis
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 mar 2017, 08:27

Re: overstap van thyrax naar euthyrox

Bericht door Francis »

Hallo Heleen,

Afgelopen jaren moest ik in de zomer wat minder nemen dan in de winter. Het verschil was ongeveer 12mcg.

Heb je daar misschien last van?

Verder heb ik laatste tijd ook problemen met instellen van Euthyrox en moet opeens veel minder nemen, dus ik herken het wel.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: overstap van thyrax naar euthyrox

Bericht door pga »

Heleen schreef: 14 apr 2017, 21:47
wat ik wel van de huisarts begreep, zij heeft regelmatig contact met een endriconoloog. Nu gaf zij aan, dat de een zegt tussen de 2 en de 4 en de andere zegt, je kan beter rond de 1 zitten, ze werd zelf een beetje moedeloos van en ze houdt nu wat de lab aangeeft, ofwel tussen de 1 en de 2. Nou ik word hier ook wel moedeloos van. Ik schommel al een jaar en het is niet echt stabiel te krijgen, hebben jullie daar ook last van?

groetjes Heleen
Je wordt met een hogere TSH blijkbaar ouder
http://health.usnews.com/health-news/fa ... -be-a-plus
En voor je nieren blijkt het ook een plus:
viewtopic.php?f=17&t=2225
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: overstap van thyrax naar euthyrox

Bericht door laura »

pga schreef: 15 apr 2017, 12:23 Je wordt met een hogere TSH blijkbaar ouder.
http://health.usnews.com/health-news/fa ... -be-a-plus
Dit gaat wel over gezonde ouderen zonder schildklierprobleem.
Dezelfde uitkomsten zie je bij dit Leidse onderzoek naar families waarvan de mensen heel oud worden: http://schildkliertje.blogspot.nl/2012/ ... iteit.html

Het is dus een beetje kip of ei-verhaal.
Is die tsh hoger omdat ze zo lang leven?
Of leven ze zo lang omdat die tsh hoger is?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: overstap van thyrax naar euthyrox

Bericht door pga »

Toch is er denk ik wel een rationele verklaring voor .Een muis leeft een jaar ,maar heeft in dat jaar evenveel hartslagen als een mens in een heel leven .
Iets analoogs zal mogelijk wel gelden voor de snelheid van de stofwisseling als geheel .Dieren die heel oud worden (olifanten ,schildpadden etc) stralen eufemistisch gesteld ook niet al te veel dynamiek uit.
Trage stofwisseling is in het dierenrijk ook een garantie op lang leven.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: overstap van thyrax naar euthyrox

Bericht door laura »

Maar als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt.
Of als je geen schildklier meer hebt.
Dan moet je wat.

En andersom ziet men een verklaring.
Mensen uit families waarin veel mensen oud worden lijken een tragere stofwisseling te hebben.
Om dan maar te stellen dat dat voor iedere oudere (welke leeftijd?) de normale situatie is?
Dat lijkt mij veel te voorbarig.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
AngieDraijer
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jun 2017, 15:30

Re: overstap van thyrax naar euthyrox

Bericht door AngieDraijer »

Ik wil niet eens meer terugdenken aan de nare periode na de overstap van Thyrax naar Euthyrox :( Wat een drama is dat geweest. Op zeker moment was mijn papieren waarde prima, helaas vertelde mijn lijf anders. Heb er betablokkers aan overgehouden vanwege Atrium fibrileren. Ik heb het 14 maanden volgehouden, in de hoop dat............nou ja, inmiddels vanaf september aan de Tirosint. Thyrax wil ik niet meer, heb ik me nooit goed bij gevoeld. Euthyrox dus ook niet meer, dus nu Tirosint. Ben aan het instellen, en ook dat gaat niet echt super.........mijn klier is behoorlijk klierig. Vandaag de uitslagen weer binnen van bloedprikken: TSH 8,1.........FT4 14,1. Nu dringend advies om te verhogen,naar 150mcg( zit nu op 125 mcg). Ik hoop echt dat het straks eens wat stabiel wordt.......pfffffffff.
Plaats reactie