Verzwaard sinds ik l thyroxine neem

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 mar 2017, 10:30

Verzwaard sinds ik l thyroxine neem

Bericht door mb90 »

Sinds 3 weken weet ik dat mijn schildklier te traag werkt en direct gestart met mijn thyroxine. 1 pil per dag.

Veel verbetering is er nog niet qua vermoeidheid enzo maar daarvoor neem ik nog niet lang genoeg medicatie denk ik.

Wat ik wel heel vervelend vind is dat ik nu in 3 weken 2,5 kilo bij ben gekomen. Is dit normaal? Of kan dit helemaal niet door de l thyroxine komen?

Met die extra kilo's voel ik me namelijk nog slechter..

Xx mb90
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Verzwaard sinds ik l thyroxine neem

Bericht door Kiek »

Welkom Mb!

Dat je kilo's erbij komen komt niet door de levothyroxine.
De levothyroxine (=T4) zorgt ervoor dat je tekort aan T4 wordt bijgespijkerd.
Die T4 wordt normaal gesproken in je schildklier gemaakt en uitgescheiden.
Misschien ben je de afgelopen weken actiever geworden, meer beweging, waardoor je mogelijk ook meer bent gaan eten?

Kijk eens kritisch naar je voedingspatroon.
Misschien geeft dat een clou.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
mb90
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 mar 2017, 10:30

Re: Verzwaard sinds ik l thyroxine neem

Bericht door mb90 »

Ergens dacht ik ook wel dat dit niet kon. Maar vind het toch maar vreemd zoveel bij komen op korte periode. Nog nooit gehad..

Idd maar eens kijken naar mijn eetpatroon.. terwijl die niet veranderd is eigenlijk.

Bedankt voor je reactie!
Bibi
Berichten: 61
Lid geworden op: 27 jul 2014, 20:47

Re: Verzwaard sinds ik l thyroxine neem

Bericht door Bibi »

Meestal kom je aan als je schildklier te traag werkt dus ik denk dat daar de verklaring ligt. Als de medicatie eenmaal aanslaat en je lichaam weer in balans is komt dat wel weer goed. Intussen proberen wat meer te bewegen.
Ik had dat probleem ook, kwam een ons per week aan en dat een heel jaar lang. Ik was niet blij. Ben mijn hele leven slank geweest en beweeglijk en nu werd ik traag en naar mijn idee dik. Minder eten leek niets te helpen maar toen ik eenmaal goed was ingesteld stopte de gewichtstoename. Die 5 kg heb ik er gelukkig afgekregen door nog meer te gaan bewegen.
Ik vraag me soms wel eens af hoeveel een mens moet bewegen om zich goed te blijven voelen.
sandralammens
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 jun 2017, 10:21

Re: Verzwaard sinds ik l thyroxine neem

Bericht door sandralammens »

Hoi,

Ik ben ook 1 kilo bijgekomen sinds ik levothyroxine 25 mcg slik. Ik hoop dat het gewoon komt omdat ik de juiste dosis nog niet heb, want ik heb de 5 weken dat ik het neem zorgvuldig mijn calorieinname bijgehouden. Gemiddeld 1700. Zou ik toch niet van moeyen aankomen, denk ik.

Goede moed,

Sandra
Plaats reactie