Schildklier verwijderd en nu aan de Cytomel

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Plaats reactie
MissEllen
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 apr 2014, 10:50

Schildklier verwijderd en nu aan de Cytomel

Bericht door MissEllen »

Beste allemaal.
Na 3 jaar aanmodderen met Graves (block and replace, gestopt, na een klein jaar weer terug...) is vorig jaar juni mijn schildklier verwijderd. De operatie viel echt ontzettend mee, ik kan echt niet anders zeggen. Na de operatie 100 mg euthyrox gaan slikken. Het ging goed, maar langzaam aan voelde ik me slechter. Ik werd paffiger, mijn ogen hadden moeite met scherp stellen en ik kon niet helder meer nadenken. De arts zag aan het bloedonderzoek dat de euthyrox niet werd omgezet in mijn weefsel tot het actieve schildklierhormoon T3 (trijodothyronine). Mijn T3 zat op 0.2 en ik ben nu op het 'starttarief' van 5 mg cytomel. Ik voel me wel wat beter, mijn hersenpan werkt weer wat beter, mijn nagels brokkelen niet meer af maar de aangekomen kilo's blijven lekker hangen.
Nu lees ik op internet dat veel artsen cytomel overdoseren. 25 migrogram is bijvoorbeeld te veel en kan leiden tot botontkalking. In combinatie met 100 gram euthyrox is het uitgangspunt 5 mg cytomel.
Ik slik nu 4 weken cytomel en volgende week ga ik bloed prikken.
Wie hier moet ook cytomel slikken? Treedt er verbetering op en kun je afvallen? Hoeveel slik je in combinatie met de euthyrox of thyrax?
Laatst gewijzigd door MissEllen op 26 apr 2017, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Schildklier verwijderd en nu aan de Cytomel

Bericht door Kiek »

Hallo MissEllen,

Een waarde van 0.2 voor T3, is zo bijzonder!
Heeft je arts onderzoek gedaan naar de oorzaak van deze waarde?
Of vergis je je misschien in een komma/cijfer?

Je hebt nu mazzel dat je deze waarde mooi kunt vergelijken met je situatie tijdens Graves.
Toen is er ook T3/FT3 bepaald.
Hoe waren die waarden?

Laat je arts nu ook de FT3 bepalen?
Daar heb je meer aan.

Je schrijft dat je klachten verbeterd zijn sinds je 5 µg Cytomel gebruikt.
Daarom twijfel ik ook aan die T3= 0.2.
Als je zulke waarden hebt dan heb je niets aan die 5 µg Cytomel.

Afvallen lukt het best met de juiste voeding, geschikt voor jouw lijf.
Kijk eens op www.voedingscentrum.nl

Sterkte met je speurtocht!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
MissEllen
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 apr 2014, 10:50

Re: Schildklier verwijderd en nu aan de Cytomel

Bericht door MissEllen »

He Kiek,

Ja nu twijfel ik aan alles. De waarde was wel de T3 waarde omdat hij liet zien dat de normaalwaardes tussen de 1,2 en 3,5 moest liggen, dat stond ook zo op het computerscherm. Of het nu 0,2 of 0,4 was daarin kan ik wat wazig zijn maar het was wel onder de 1. Maar goed, ik ga een uitdraai opvragen van de hele bloedprikhistorie zodat ik het zeker weet.

groetjes,

Ellen
Plaats reactie