Van Thyrax naar Thyrax: eerst bioequivalentie lezen

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Gast1

Re: Van Thyrax naar Thyrax: eerst bioequivalentie lezen

Bericht door Gast1 »

Kiek schreef: 30 okt 2017, 10:16 In het kader van mijn toekomstige overstap van Euthyrox naar Thyrax:
Waarom??

En... wat als ook Thyrax lactose-vrij wordt, op verzoek van overheden?
Zou Aspen met Thyrax wel kunnen voldoen aan die 95-105 eis (ipv 90-111)?

Dan is er nog de ruime keuze in doseringen bij Thyrax... NOT dus.

"Gelukkig" kon ik niet tegen de kleurstof indigotine, dus deze optie om maar eens wat anders te proberen valt voor mij sowieso af.
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Van Thyrax naar Thyrax: eerst bioequivalentie lezen

Bericht door Kiek »

Het resultaat van het effect van de vulstoffen is voor mij onbelangrijk.
Ik wil de allerslapste levothyroxine hebben.
Dus het tegenovergestelde van Tirosint.
Ik hoop dat Thyrax in de buurt komt.
Daarnaast zijn de kleurtjes een reuze praktische controle.

Omdat ik nu een relatief lage dosis gebruik, 75 µg Euthyrox, en ik de afgelopen weken weer in toenemende mate last van gehyper kreeg, realiseerde ik me dat het stapelen van kleine beetjes voor mensen met een lagere dagelijkse dosering zwaarder/scherper telt, dan voor mensen met hogere doseringen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Van Thyrax naar Thyrax: eerst bioequivalentie lezen

Bericht door Gast1 »

Kiek schreef: 30 okt 2017, 10:50 Het resultaat van het effect van de vulstoffen is voor mij onbelangrijk.
Ik wil de allerslapste levothyroxine hebben.
Dus het tegenovergestelde van Tirosint.
Ik hoop dat Thyrax in de buurt komt.
Daarnaast zijn de kleurtjes een reuze praktische controle.

Omdat ik nu een relatief lage dosis gebruik, 75 µg Euthyrox, en ik de afgelopen weken weer in toenemende mate last van gehyper kreeg, realiseerde ik me dat het stapelen van kleine beetjes voor mensen met een lagere dagelijkse dosering zwaarder/scherper telt, dan voor mensen met hogere doseringen.
Slappe levothyroxine is toch een kwestie van dosering?
Daarbij slik ik liever 1x 50, dan 2x 25, of en 1/2e 100.

Als je pilletjes moet breken, ontstaan sowieso automatisch verschillen in dosering.
Bij 2 pilletjes heb je 2x de foutmarge. Dus de ene week 50,de andere week 2x 25 slikken en de 3e week 1/2e v 100 slikken moet je niet doen. Lijkt me.

Verder maakt fysiologisch gezien 1mcg op 75mcg net zo veel verschil als 1mcg op 150mcg. Je lichaam krijgt 1mcg meer.

Zou dit principe anders ook op calorieën van toepassing zijn!? Dat als je een groot stuk taart neemt, het niet zo erg is als er slagroom op zit; maar bij een klein taartje diezelfde hoeveelheid slagroom wel ongezond is? Je lichaam "ziet" toch die extra caloriën, niet de verhouding?


Ik hou me trouwens liever vast aan de dagaanduiding achter op Euthyrox :-)
Maar goed, ik slik verder geen andere medicatie
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Van Thyrax naar Thyrax: eerst bioequivalentie lezen

Bericht door Kiek »

Ja, dat is een kwestie van dosering.
Hoe slapper, hoe kleiner de kleinste dosering.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Van Thyrax naar Thyrax: eerst bioequivalentie lezen

Bericht door Kiek »

Door stapeling ben je met 1 µg sneller in hyperland als je een vaste lagere dosering slikt, b.v. 75 µg.
Iemand die 150 µg slikt, heeft niet zo snel last van diezelfde stapeling.
Verder maakt fysiologisch gezien 1mcg op 75mcg net zo veel verschil als 1mcg op 150mcg. Je lichaam krijgt 1mcg meer.
1/150 is niet hetzelfde als 1/75.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Van Thyrax naar Thyrax: eerst bioequivalentie lezen

Bericht door pga »

Kiek schreef: 30 okt 2017, 10:50 Het resultaat van het effect van de vulstoffen is voor mij onbelangrijk.
Ik wil de allerslapste levothyroxine hebben.
Dus het tegenovergestelde van Tirosint.
Ik hoop dat Thyrax in de buurt komt.
Daarnaast zijn de kleurtjes een reuze praktische controle.

Omdat ik nu een relatief lage dosis gebruik, 75 µg Euthyrox, en ik de afgelopen weken weer in toenemende mate last van gehyper kreeg, realiseerde ik me dat het stapelen van kleine beetjes voor mensen met een lagere dagelijkse dosering zwaarder/scherper telt, dan voor mensen met hogere doseringen.
Ging ook uit van slappere thyrax tov euthyrox en tirosint.Stapte daarom wat hoger in .Bleek misvatting ,werkt minstens zo sterk.
Fijnafstelling is idd probleem als je niet tegen die blauwe kan zoals ik .Heb nu 125 mcg (halve roze en halve witte) ,ging wonderbaarlijk goed (terwijl ik op die andere 2 op 131 minimaal moest zitten).Fingers crossed dat dit uiteindelijk voldoende is (nu de temperaturen dalen begint het weer wat te wringen voel ik),anders zal ik weer wat moeten aanvullen met blauw...Snap niet dat ze niet wat anders verzinnen bij Aspen.
Of...:
In mijn geval kan ik nog kiezen om er niet direct na te gaan eten (zoals ik altijd doe),maar iets langer te wachten .Neemt de resorptie toe zonder dosiswijziging.Ook wel eens een leuk probeersel om die blauwe te omzeilen :D
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Van Thyrax naar Thyrax: eerst bioequivalentie lezen

Bericht door laura »

In al die jaren sinds februari 1994 heb ik alleen euthyrox geslikt.
Zelfs block/replace in 1992 en 1993 was met euthyrox.

Jarenlang heb ik periodes met kwartjes gedoseerd.
Toen waren de 25mcg-pilletjes nog in vieren te delen.

Het zal pas de laatste vier jaar zijn dat ik dat niet meer doe.
Sinds ik 137 mcg als één pil slik.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gast1

Re: Van Thyrax naar Thyrax: eerst bioequivalentie lezen

Bericht door Gast1 »

Kiek schreef: 30 okt 2017, 11:14 Door stapeling ben je met 1 µg sneller in hyperland als je een vaste lagere dosering slikt, b.v. 75 µg.
Iemand die 150 µg slikt, heeft niet zo snel last van diezelfde stapeling.
Verder maakt fysiologisch gezien 1mcg op 75mcg net zo veel verschil als 1mcg op 150mcg. Je lichaam krijgt 1mcg meer.
1/150 is niet hetzelfde als 1/75.
Zie calorie-voorbeeld... 1mcg meer is 1mcg meer.

Of met nog een voorbeeld, de andere kant op redeneren: als ik iedere 10 minuten 1 koek van 16 kcal, krijg ik in dat uur misschien wel (iets) meer kcal binnen dan, dan als ik 1 grote koek van 100kcal in een keer opvreet. Die grote hoeveelheid in 1x kan het lichaam misschien wel niet geheel verwerken, er wordt minder goed opgenomen, wat meer afval blijft over.

Als je gevoelig bent voor kleine dosis-wijzigingen, dan is van van 187.5 naar 200 een grotere stap dan van 100 naar 106, ondanks dat het qua verhouding gelijk is.
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Van Thyrax naar Thyrax: eerst bioequivalentie lezen

Bericht door Kiek »

Mark, die ene microgram is toch relatief? En niet absoluut?
Dus 1 µg in de 60-range heeft een veel sterker effect dan 1 µg in de 120-range.
Die ene µg heeft een sterker effect bij lagere doseringen, dan bij een tweemaal zo hoge dosering.

Iemand die 100 euro per dag verdient en er 1 euro bij krijgt als loonsverhoging, merkt er minder van dan iemand die 10 euro per dag verdient met een euro verhoging.
Voor beide is het een euro verhoging met grote relatieve verschillen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Van Thyrax naar Thyrax: eerst bioequivalentie lezen

Bericht door Gast1 »

Ben ik het niet mee eens.

Iedereen die 1 euro opslag krijgt, kan 1 euro extra uitgeven.

Als je 12,5mcg meer slikt, kan je lichaam 12,5mcg meer levothroxine opslaan/gebruiken. Daar is toch niks relatiefs aan? Je lichaam heeft geen tellertje dat meet hoeveel levothyroxine in je pilletje zit en of dat relatief meer is geworden.

Enige wat zou - zou - kunnen is dat levothyrixine moeizaam opgenomen wordt. Waardoor er bij een hogere dosering meer tijd nodig is en misschien wel wat meer levothyroxine onopgenomen de dunne darm kan verlaten. Maar eerlijk gezegd weet ik niet of dat echt zo zou zijn. Het gaat om microgrammen en de dunne darm passage duurt uren.
Plaats reactie