Toch tirosint

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Anna2
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23:26

Re: Toch tirosint

Bericht door Anna2 »

Dank je wel Elisabeth voor je reactie.
Volgens mijn endo werken de receptoren niet zo goed meer in mijn lichaam meer om de thyroxine op te nemen.De endo zegt dit omdat mijn TSH hoog is.Daarom moet mijn FT4 ook hoog zijn,anders wordt TSH te hoog.
Nu moet ik toch weer wat minderen omdat FT4 24.3 is en veel last van hart en hoge bloeddruk kreeg.Een echte oplossing geeft hij echter niet.Toen ik Thyrax slikte had ik die zgn. resistentie ook al,alleen waren de klachten minder hevig.Dus overstappen doe ik niet zomaar.
Gr.
Anna
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Toch tirosint

Bericht door Knoffie »

Hoi Anna,

Als jij 1jr bezig bent met de Tirosint om goed ingesteld te raken dan zou ik toch overwegen om desnoods weer terug te gaan naar de Thyrax. Zelf heb ik het met Euthyrox een kleine 3jr geprobeerd en achteraf gezien had ik eerder moeten overstappen.
De nieuwe Thyrax is niet hetzelfde als de oude Thyrax. De productieplaats is gewijzigd en het productieproces, vanwege andere machines krijg je al een ander product.

Met de Tirosint kreeg ik steeds ergere klachten terwijl de waardes niet eens zo slecht waren.
Met de Euthyrox ging ik ook wel eens met medicatie naar beneden en toen zakte zowel mijn Ft4 als mijn TSH terwijl je dat niet zou verwachten.
Je zegt dat je hormoonresistentie opbouwt. Mijn internist heeft dat tegen mij ook vaak gezegd omdat ik hoge Ft4 en hoge TSH waardes heb. Toen ik hem vroeg of dat niet onderzocht kon worden toen zei hij dat er geen sprake was van resistentie omdat dit genetisch bepaald is en ik hiervoor 10jaar zonder problemen aan de Thyrax zat. Hormoonresistentie bouw je niet op, je hebt het of je hebt het niet.

Zie hieronder een stukje over schildklierhormoonresistentie.
Ook wel bekend als 'schildklierhormoon resistentie' of RTH.
Het syndroom werd in 1967 al voor het eerst omschreven door dr. Refetoff. 
De basis van dit syndroom ligt in genetische mutaties, waardoor schildklierhormoon niet goed wordt doorgelaten en verwerkt in de cellen. Hierdoor ontstaan er schildklierklachten, terwijl de bloeduitslagen een 'vreemd' beeld geven. Veelal is de TSH normaal en de FT4 verhoogd. De klachten kunnen het beeld geven van een te langzaam werkende schildklier (hypothyreoïdie) maar ook een te snel werkende schildklier (hyperthyreoïdie).
De diagnose is lastig te stellen; standaard bloedonderzoek geeft geen uitsluitsel.
Er kan een TRH-test worden uitgevoerd en genetisch onderzoek.

Ik denk dat zolang je niet goed bent ingesteld je ook allerhande klachten kan hebben waaronder de hartklachten. Het lijkt inmiddels wel een rage aan het worden want ik kom op dit forum veel mensen tegen die daar last van hebben ongeacht welke medicatie men slikt.

Voor wat betreft een goede arts in Amsterdam kan ik je helaas niet in adviseren. Zelf ben ik in 3ziekenhuizen in Amsterdam onder behandeling geweest (nu nog steeds) maar ben zelf ook niet echt tevreden.

Groetjes Knoffie
Anna2
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23:26

Re: Toch tirosint

Bericht door Anna2 »

Hoi Knoffie,
Och dokters.Ze zeggen maar wat lijkt het wel.Die van mij zei,dat je resistentie ook in de loop van je leven kon gaan krijgen.
Dus een heel andere mening dan de arts van jou.
Mijn endo wil alleen maar TSH en FT4 prikken.Met grote moeite heb ik het voor elkaar gekregen dat mijn huisarts FT3 geprikt (was 4.4) Maar hij vond deze uitslag totaal niet belangrijk.Word je toch wanhopig van van zulke artsen.
Prikt jouw arts meer dingen?
Gr,
Anna
Plaats reactie