Inname schildkliermedicijn s'avonds

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Linty
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2017, 21:56

Inname schildkliermedicijn s'avonds

Bericht door Linty »

Ik krijg het nog nog niet helemaal helder dus toch nog even een vraag hierover.
Ik neem iedere avond om 23.30 mijn eltroxin in. Vanaf 21.30 blijf ik dan nuchter.
Moet ik na inname dan een half uur later nog wat eten? Of juist niet?
Zie dat velen zeggen het voor het slapen in te nemen maar eten zij daarna nog iets?
Ben bang dat spierpijn die ik nu heb misschien toch komt van nu ineens s'avonds innemen ipv s'ochtends en dat ik het nu niet op de juiste manier doe!
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Inname schildkliermedicijn s'avonds

Bericht door Teun »

Waarom zou je dan nog moeten eten? Hoelang slik je de elthyrox al 's avonds en ben je wel goed ingesteld? Kan heel goed dat daarvan de spierpijnen komen. Ben je alweer een keer geprikt nadat je savonds bent gaan prikken? Overigens zou ik zelf nog wat langer niets eten voor de inname, maar dat is meer gevoelsmatig als bewezen verschil tussen 2 en 3 uur nuchter zijn. (Ook al houden we bij mij in het ziekenhuis wel 4 uur aan voor het nuchter zijn😊)
Laatst gewijzigd door Teun op 28 jun 2017, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Linty
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2017, 21:56

Re: Inname schildkliermedicijn s'avonds

Bericht door Linty »

Ik slik eltroxin nu 5 weken.
Als je s'ochtends je medicijn neemt ontbijt je een half uur daarna
Ik dacht dat je dan bij inname s'avonds ook een half uur daarna nog iets moest eten. Dit ivm de misselijkheid die dan misschien optreed wanneer je slikt zonder enige voeding nog daarna.
Misschien komt idd de spierpijn nu weer terug, doordat ik niet had moeten eten. Is overigens maar een crackertje met kaas.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Inname schildkliermedicijn s'avonds

Bericht door Teun »

Ik ontbijt smorgens na de inname omdat het gezond is en je voor de medicatie nuchter moet zijn. Soms is het een half uur na inname, soms een uur, soms ook wel langer erna. Minimaal dat halve uur geldt om de medicatie goed op te nemen. Eten een minimaal half uur daarna of niet eten heeft m.i. geen invloed.

Begrijp ik het goed dat je net 5 weken geleden begonnen bent met de medicatie? Ik dacht dat je deze al slikte en over geschakeld was van de ochtend naar de avond.
Als je net begonnen bent dan kan het best zijn dat de spierpijn komt van het instellen en dat dit bij jou nog niet helemaal goed is. Ik neem aan dat je dan ook binnenkort weer moet laten prikken. Dan kun je zien of de waardes verbeterd zijn en of je nog bijgesteld moet worden.

Instellen gaat bij de een sneller dan bij de ander, soms neemt het veel tijd in beslag. Dus geduld, en blijf je medicatie gewoon op dezelfde manier slikken als je nu doet, daar zal het waarschijnlijk niet aan liggen.
Linty
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2017, 21:56

Re: Inname schildkliermedicijn s'avonds

Bericht door Linty »

Klopt Teun, ik slik de medicatie nu 5 weken.
Vanaf vorige week begonnen met inname s'avonds.
Ben idd nog niet ingesteld. TSH moet nog wel een stuk naar beneden.
Over 3 weken weer prikken.
Met huisarts de afspraak te prikken om de 4 weken!
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Inname schildkliermedicijn s'avonds

Bericht door Teun »

Elke keer na 4 weken prikken is best snel. Bij de meeste mensen is dan nog niet de maximale werking ingetreden wat zou kunnen betekenen dat je te snel verhoogd. Dit zal bij een lage dosis nog niet erg zijn, maar als je wat meer gaat slikken zou ik toch overleggen om pas na 6 weken te prikken. Ik zelf heb bemerkt het afgelopen jaar dat het bij mij pas na 8 weken op de top zit. Misschien heb je wat aan onderstaande informatie.
Https://www.nhg.org/standaarden/volledi ... ndoeningen
Linty
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2017, 21:56

Re: Inname schildkliermedicijn s'avonds

Bericht door Linty »

Even een vraagje:

Toen ik net begon met de schildkliermedicatie was de spierpijn die ik had na 1 week al aanzienlijk minder.
Nu slik ik bijna 6 weken,( zelfs vorige week opgehoogd van 25 naar 50 mcg)
en heb weer behoorlijk pijn in de spieren incl tintelingen in de handen.
Ben voor het eerst ook erg moe steeds.
Had ik niet voor ik medicijnen gebruikte.
Door de medicatie moeten de klachten toch juist minder worden?
Mijn TSH gaat daardoor toch omlaag?
Hoe kan dat?
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Inname schildkliermedicijn s'avonds

Bericht door Teun »

Het komt vaker voor dat je door ophoging eerst beter voelt en daarna weer minder zolang je nog niet goed ingesteld bent. Geef de moed niet op uiteindelij al het beter worden. Soms hou je wat restklachten over. Maar heb geduld je hebt net weer opgehoogd, dus zal je lichaam weer moeten wennen. Wat waren je waardes eerst en nu vlak voor het ophogen, misschien kunnen we a.d.h hiervan meer advies geven en je ondersteunen.
Suffy
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 nov 2014, 15:59

Re: Inname schildkliermedicijn s'avonds

Bericht door Suffy »

Hallo Linty,

Toen Teun bezig was was ik ook al aan het typen ;)
Je waardes had je nog niet aan ons gedeeld?

Langzaam ophogen is niet meer de standaard. Volgens de NHG standaard Schildklieraandoeningen, waarvan Teun je een link gaf, en de Richtlijn Schildklierfunctiestoornissen van de Nederlandse Internisten Vereniging kan een patiënt, mits gezond en jonger dan 60 jaar is en geen hartaandoening heeft, op de geschatte einddosis gezet worden na starten met levothyroxine.
Die dosis wordt bepaald op basis van 1,6 mcg per kilo lichaamsgewicht. Soms wordt ook 2. mcg aangehouden.

En wat Teun ook zegt: je lichaam moet wennen aan het feit dat je weer schildklierhormoon krijgt. Je lichaam heeft op de reservestand gedraaid en moet nu weer vechten om het hormoon op de juiste plaats en in de cellen te krijgen.

Tintelingen???? Is er bij jou een volledig bloedbeeld afgenomen? Daar hoort dan ook B12 bij.
Is dat bij jou gebeurd?
Of ben je anders bekend met het carpaal tunnelsyndroom? Ik hoop het niet, maar ook B12 tekort is niet grappig.
In 2007 is bij mij subklinische hypothyreoïdie, een flink vitamine D- en B12-tekort ontdekt. Aan het D- en B12-tekort werd later pas iets gedaan en mijn schildklier is er helemaal mee genokt.
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.
Linty
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2017, 21:56

Re: Inname schildkliermedicijn s'avonds

Bericht door Linty »

Mijn TSH was 6,9 en T4 12 toen ik voor de 1e keer liet prikken. Toen had ik nog geen medicatie. Vond huisarts ook niet nodig. Was immers subklinisch zei ze.
Na korte tijd weer laten prikken, want spierpijn, gewrichtspijn in armen en vingers en tintelingen in handen bleven aanhouden.
Waardes toen TSH 10 en T4 12
Toen mocht ik wel aan de medicatie nl 25mcg
Na maand weer laten prikken: TSH 6.7 en T4 12
Mijn B12 ook laten prikken, maar waardes waren volgens huisarts goed.
Zal volgende keer eens navragen.
Vitamine D was aan de lage kant maar binnen de normen.
Gebruik nu vitamine D druppels.
Plaats reactie