Een oudgediende die dacht nooit meer een probleem te hebben

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
ellon
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jul 2017, 18:02
Locatie: Rotterdam

Een oudgediende die dacht nooit meer een probleem te hebben

Bericht door ellon »

Hoi allemaal,

Jaren geleden voor het laatst op het schildklierforum geweest. Dat was toen nog HMNH en eigenlijk ging alles zijn gangetje. Ik slikte al heel lang Thyrax 0,100 mg en meestal waren mijn waarde daar redelijk stabiel van. Toen Thyrax niet meer leverbaar was, overgestapt op euthyrox en al snel bleek dat ik ging hyperen. De dosis werd daarna verlaagd naar 0,075 mg, maar ook daar ging het mis mee: ik werd hypo.

Inmiddels was Thyrax weer leverbaar, dus ik ben ruim 6 weken geleden weer optimistisch overgestapt op Thyrax 0,100.

Het is moeilijk aan te geven wanneer ik me steeds slechter ging voelen, omdat ik met de euthyrox ook al beroerd was. Het werd alleen de laatste tijd erger en erger. Ik heb een behoorlijke zware klus aan de mantelzorg van allebei mijn ouders en die van mijn zoon, dus dan denk je al snel dat je teveel hooi op je vork hebt genomen. De afgelopen weken was ik afgemat, maar ik had ook al veel hartkloppingen, dus ik voelde wel dat het met de Thyrax ook niet lekker ging.

Ik heb afgelopen dinsdag bloed geprikt en kreeg donderdag de uitslag:

TSH 12.2
Ft4 17

Geen wonder dat ik me zo beroerd voel. Ik voel me meestal pas echt goed met een TSH onder de 2.

Ik vraag me af of er meer mensen zijn die het op Thyrax eerder wel goed deden, maar na het overstappen op euthyrox en weer terug naar de Thyrax ineens van die vreemde waarden hebben.

Klachten:

Hartkloppingen
Slappe spieren
Gevoel van een dichtgeknepen keel
Hoofdpijnen
Misselijk
Moe, moe en nog eens moe
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Een oudgediende die dacht nooit meer een probleem te hebben

Bericht door rosan »

jeetje wat vervelend!! Ik heb er geen ervaring mee.
Maar het kan zijn dat in die periode met euthyrox dingen zijn veranderd, waardoor je nu meer thyrax nodig hebt. Ik hoop dat je snel weer goed ingesteld bent.
ellon
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jul 2017, 18:02
Locatie: Rotterdam

Re: Een oudgediende die dacht nooit meer een probleem te hebben

Bericht door ellon »

Ja, dat hoop ik ook, Rosan. Voorlopig zit ik weer een poos aan de bètablokkers om het hart rustig te krijgen. Heel vervelend allemaal.
ellon
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jul 2017, 18:02
Locatie: Rotterdam

Re: Een oudgediende die dacht nooit meer een probleem te hebben

Bericht door ellon »

Na 6 weken op 0,125 Thyrax zijn mijn uitslagen enorm verbeterd.

TSH 2,3
Ft4 19

Ik voelde het verschil zelf natuurlijk al, maar om het zo op papier te zien, is toch wel erg fijn.
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Een oudgediende die dacht nooit meer een probleem te hebben

Bericht door Patricia31 »

Wat fijn voor je en zo zie je maar de oude Duotab is de nieuwe niet.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Een oudgediende die dacht nooit meer een probleem te hebben

Bericht door laura »

hoi Ellon,

Wat een verschil tussen oud en nieuw bij jou.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
ellon
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jul 2017, 18:02
Locatie: Rotterdam

Re: Een oudgediende die dacht nooit meer een probleem te hebben

Bericht door ellon »

Ja behoorlijk. Ik ben alleen wel blij dat het inmiddels goede waarden zijn. Het is met euthyrox nooit goed geweest, dus al met al ruim anderhalf jaar aan het tobben geweest.

Ik kan weer verder met waar ik was gebleven voor de leveringsellende begon. :)
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Een oudgediende die dacht nooit meer een probleem te hebben

Bericht door pga »

ellon schreef: 18 aug 2017, 14:33 Na 6 weken op 0,125 Thyrax zijn mijn uitslagen enorm verbeterd.

TSH 2,3
Ft4 19

Ik voelde het verschil zelf natuurlijk al, maar om het zo op papier te zien, is toch wel erg fijn.
Na een paar weekjes dezelfde labwaarden als die van jou ,nooit Thyrax gebruikt ,maar dit spul laadt sneller op dan de Euthyrox en de Tirosint die ik hiervoor gebruikte. Bloeddruk ook flink omhoog en hyperen plus hoofdpijn een week na het lab ,dus 2 dagen gestopt ,voel me nu iets beter.
ellon
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jul 2017, 18:02
Locatie: Rotterdam

Re: Een oudgediende die dacht nooit meer een probleem te hebben

Bericht door ellon »

Wat waren je uitslagen dan na die paar weken Thyrax?
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Een oudgediende die dacht nooit meer een probleem te hebben

Bericht door pga »

ellon schreef: 19 aug 2017, 13:56 Wat waren je uitslagen dan na die paar weken Thyrax?
Ongeveer dezelfde als die van jou ,FT4 18 TSH 2
Op Tirosint eindigde ik 4 weken eerder op 15,5 en 3,3.
Plaats reactie