dierlijk schildklierhormoon

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Bary12
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 apr 2016, 12:13

Thyreodium

Bericht door Bary12 »

Hallo


Ik ben gestopt door teveel klachten met mijn euthyrox. Nou wil ik overstappen naar thyrodium.

Kan iemand mij uitleggen wat de verhouding zijn en wat er mee bedoeld word.
Ik dacht namelijk dat je kijkt naar de ft3 en ft4 en dat die op 75 % moeten zitten?

Ik zie mensen met veel euthyrox en weinig thyrodium. Ook mensen met veel euthyrox en a zo n 30 mcg cytomel je moet veel thyrodium slikken wil je zoveel t3 krijgen. Toch lees ik hier en daar over verhoudingen.

Ik slikte 75 mcg euthyrox en wil over naar alleen thyrodium. Hoe kan ik dit inwisselen met de juiste verhouding? En kan bij nemen als de ft3 dan niet op de juiste hoogte is met cytomel als voorbeeld?

Bedankt
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Thyreodium

Bericht door laura »

Bary12 schreef: 12 mei 2017, 09:39 Ik ben gestopt door teveel klachten met mijn euthyrox. Nou wil ik overstappen naar thyrodium.
hallo Bary,

Als je hormoon nodig hebt, is het een slecht idee om te stoppen met euthyrox.
Hoe denkt jouw arts erover?

Als je T4 plus T3 wilt proberen is het zaak je er eerst goed in te verdiepen.

Lees dit eerst eens:
- https://schildkliertje.blogspot.nl/2012 ... tomel.html
- https://schildkliertje.blogspot.nl/2013 ... rlijk.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Bary12
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 apr 2016, 12:13

Dierlijk schildklierhormoon

Bericht door Bary12 »

Hallo

Ik blijf mij slecht voelen op euthyrox en overweeg thyreodium te slikken.

Min vraag is kan je alleen thyreodium gebruiken? Of moet je perse daar euthyrox bij slikken.

Volgens mij was 60 mg 9 mcg t3 en 23.5 t4
Dat is dus 9x4 =36 plus 23.5 dat zou vergelijkbaar zijn met 60 euthyrox ?
Dan zou ik uitkomen op 60 of 75 thyreodium?

Ik snap niet alleen de verhouding Hoe dat dan zit 2:1 ratio las ik ergens maar je moet toch naar je waardes kijjen?
Ik heb een normale hoge ft4 die makkelijk op 75 % kont maar die ft3 zit altijd op 22 % en niet de optimale 70%.

Dan zou ik toch goed juist zonder extra euthyrox afkunnen? Kan iemand mee denken moet ik naar verhouding kijken of naar waardes?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Dierlijk schildklierhormoon

Bericht door Kiek »

Bary, hoeveel levothyroxine gebruik je nu?
Dan kan ik het omrekenen in thyreoïdum.
Als je 60 µg levothyroxine gebruikt, dan het volgende:

Je kunt pillen of capsules thyreoïdum van 30 mgr. nemen.
Dan heb je ca. 12 µg T4 + 4.5 µg T3.
Doe daar ca. 40 µg levothyroxine bij.

Hiermee heb je heel erg ongeveer de verhoudingen zoals een menselijke schildkliler de T4/T3 uitscheidt.
Het thyreoïdum bevat de verhouding van een schildklier van een varken.

Lees ook:
https://wvrtaal.files.wordpress.com/201 ... e-t4t3.pdf
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Eleni
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 jan 2016, 10:13

dierlijk schildklierhormoon

Bericht door Eleni »

Hallo,

Ik ben lang niet op dit forum geweest maar heb nu toch een vraag. Ik heb een aantal experimenten, onder leiding van internist, achter de rug met diverse doseringen euthyrox, tirosint en combinaties met cytomel maar blijf klachten houden. Vooral moe (uitgeput), het ene moment te hyper, het andere te hypo, slecht slapen, gefrustreerd doordat veel niet kan, veel warmteaanvallen. Heel in het kort: ben 59, 'allang' uit de overgang, heb Hashimoto gehad in 1974 en Graves in 1990, behandeld met slok. Heb enkele jaren geleden wel aanvullend thyreoidum met thyrax geprobeerd maar dosis van beide was lang te hoog (TSH <0,01). Zou toch nog weleens opnieuw willen proberen maar dan in goede verhouding. Wat is een goede verhouding? Op dit moment slik ik 75 mcg tirosint. Bedankt voor reactie(s)! Hartelijke groet, Eleni
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: dierlijk schildklierhormoon

Bericht door laura »

hallo Eleni,

Hoe ben je nu ingesteld met tirosint?
Hoe zijn je tsh's en fT4's van de laatste prikbeurten?

Wat betreft goede verhoudingen T4 plus T3 heb je wellicht iets aan: http://schildkliertje.blogspot.nl/2012/ ... 3-bij.html

Meer kun je vinden met: http://schildkliertje.blogspot.nl/searc ... 0plus%20T3
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Eleni
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 jan 2016, 10:13

Re: dierlijk schildklierhormoon

Bericht door Eleni »

Hallo Laura en andere deskundigen,

Bedankt voor je reactie. Op dit moment, dat wil zeggen 1-5-2017, zijn de waarden: TSH 1,5 FT4 14, FT3 4,3 bij 75 mcg tirosint, meting daarvoor op 2-2-2017: TSH 1,6, FT4 13,9 en FT3 3,9 bij 75 mcg tirosint. Metingen van huisarts. Daarvoor: 22-11-2016 TSH 0.49 (andere waarden niet gemeten door internist) bij 88 mcg tirosint. Op 20-9-2016: TSH: 2.88 (bij 75 mcg tirosint). Op 31-08-2016: TSH 8,77, FT4: 14.0 bij 63 mcg tirosint. Op 16-8-2016: TSH 2.16, FT4 11.0 Totaal T3 2.19 bij 63 mcg euthyrox + 10 mcg cytomel. Op 16-6-2016: TSH 1.78, FT4 12.1 en totaal T3 2.20 bij 50 mcg euthyrox en 5 mcg cytomel.

Zoals je ziet nogal uiteenlopende waarden en zoals duidelijk mag zijn, anders had ik mijn vraag niet gesteld: bij geen van de waarden voel(de) ik mij goed, alhoewel volgens de internist en HA de laatste waarden 'fantastisch' zijn.
Ook de combinatie met cytomel bracht mij niks. Eerder gaf het mij een hypergevoel dan een energiek of rustgevend gevoel. Daarom denk ik al een hele tijd, als laatste redmiddel, of misschien toch de combinatie met of overstap op dierlijk schildklierhormoon een oplossing zou kunnen zijn. Zoals gezegd heb ik dat al eerder geprobeerd maar dan altijd 'bovenop' een toch al (te) hoge dosering thyrax/euthyrox.
Nu zoek ik de juiste verhouding met thyreoidium/armour. daarover staat helaas niets in de link die je me geeft.
En dan zou ik natuurlijk ook liefst een naam van een dokter willen weten die dit goed kan begeleiden. Het vervelende is dat je voor natuurlijk schildklierhormoon eigenlijk alleen bent aangewezen op alternatieve artsen die tegelijk ook paleodieten, hoge darmspoelingen en supplementen willen aansmeren en dat wil ik niet.
Ik zou heel, heel erg blij zijn met een goed advies. Groet, Eleni


laura schreef: 12 jul 2017, 15:37 hallo Eleni,

Hoe ben je nu ingesteld met tirosint?
Hoe zijn je tsh's en fT4's van de laatste prikbeurten?

Wat betreft goede verhoudingen T4 plus T3 heb je wellicht iets aan: http://schildkliertje.blogspot.nl/2012/ ... 3-bij.html

Meer kun je vinden met: http://schildkliertje.blogspot.nl/searc ... 0plus%20T3
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: dierlijk schildklierhormoon

Bericht door laura »

hallo Eline,

Je ziet keurig aan de tsh en fT4 reageren op een hogere dan wel een lagere dosis.
Als ik jouw tsh en fT4 zo zie mag je dosis tirosint wat hoger zijn.

Ik zou daar eerder iets aan veranderen dan gaan experimenteren met dierlijk hormoon.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Bary12
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 apr 2016, 12:13

Re: Dierlijk schildklierhormoon

Bericht door Bary12 »

Ik gebruik 62.5 euthyrox.

Maar waarom zo weinig t3 als ik zelf niet heel veel omzet.
Ik zie vaak hoge verhoudingen dierlijk schildklier hormoon? Kan je dan niet naar de uitslagen?

Dus als het aan de lage kant is weer vervangen met dierlijk hormoon.

40 euthyrox en 30 thyreodium.
Dat is dan toch teveel? 40 plus 12 plus 4,5 ×4=70 toch? Moet je artikel nog doorlezen.
Bary12
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 apr 2016, 12:13

Re: Thyreodium

Bericht door Bary12 »

Hallo Laura

Mijn arts zegt dat hij niks met mijn klachten kan doen. En dat mijn waardes fantastische zijn. Ik heb hier niks aan. Ik vind de behandeling van endocrinoloog compleet waardeloos. O ja en hij vind dierlijk hormoon achterhaald.

Vandaar dat ik nu weer wat anders wil proberen. Ik lees veel maar juist die verhoudingen snap ik niet helemaal. Zie ook veel verschillende hoeveel heden.

Je zegt dat het niet slim is om te stoppen met euthyrox maar er zit toch t4 in de dierlijk hormoon dus dan stop je er toch niet mee?? Ik snap je niet.
Plaats reactie