Thyrax en cytomel en vergeetachtigheid?

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
MissEllen
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 apr 2014, 10:50

Re: Thyrax en cytomel en vergeetachtigheid?

Bericht door MissEllen »

Ik word elke drie maanden geprikt, in tijdsverloop van een jaar daalde de T3 waardes. De precieze waardes heb ik niet bij de hand, in december moet ik weer prikken. Ik slikte eerst 100 mg levothyroxine. Toen merkte de arts de dalende T3 trend en slikte ik 5 mg cytomel en 100 mg levothyroxine. Daarna ben ik 2 x 5 mg cytomel gaan slikken plus 100 mg levothyroxine. Nu heb ik dus het idee dat ik 15 mg cytomel moet slikken aangezien ik me nog steeds extreem hypo voelde.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Thyrax en cytomel en vergeetachtigheid?

Bericht door Kiek »

Begrijp ik het goed dat je levothyroxine-dosis gelijk is gebleven?
En dat daaraan inmiddels al 3 x 5 µg T3 is toegevoegd?
Misschien kent je huisarts de richtlijn niet.
De opbouw van je schildklierhormonen is niet goed gegaan.

Het lijkt me dat je lijf zich nu vooral druk maakt om zoveel mogelijk schildklierhormoon weg te werken.
Dat vergt energie.
Logisch dat je moe bent.
Je waarden zijn op te vragen bij je huisarts.
Dat is de basis om te werken aan een goede dosis.
En ook de basis om meer te weten te komen over de werking van schildklierhormonen in je lijf.
Dat heb je nodig.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
MissEllen
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 apr 2014, 10:50

Re: Thyrax en cytomel en vergeetachtigheid?

Bericht door MissEllen »

Nee mijn arts heeft eerst 100 mg levothyroxine voorgeschreven, daarna (op basis van de bloedwaardes) 5 mg cytomel toegevoegd. Na een paar maanden op basis van de bloedwaardes weer 5 mg cytomel toegevoegd. Mijn recept staat dus op 100 mg levothyroxine en 2 x per dag 5 mg cytomel. Dat ging een hele tijd goed tot een kleine maand geleden. Ik was heel hypo en ben even op eigen houtje 3 x 5 mg cytomel gaan slikken (inmiddels mee gestopt).
Ik ben onder behandeling bij een internest- endocrinoloog en niet bij de huisarts. Ik heb na een flinke zoektocht (was eerst onder behandeling bij een internist die bij block and replace mij weigerde meer dan 65 gram levothyroxine te geven met als gevolg dat ik compleet hypo 6 maanden ziek heb thuis gezeten maar dat is een ander verhaal) hem gevonden en ik heb veel vertrouwen in hem.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Thyrax en cytomel en vergeetachtigheid?

Bericht door Kiek »

Dus ben je 100 µg (microgram) levothyroxine blijven slikken, en deze dagelijkse hoeveelheid is inmiddels aangevuld met 3 x 5 µg T3.
Zo is het best moeilijk om iets zinnigs te zeggen.
De werking van schildklierhormoon is uiterst individueel bepaald.
Daarom zijn je TSH/FT4 van groot belang.
Als je een reeks waarden van TSH/FT4 hier neerzet, dan kan er wat meer gezegd worden over jouw hormoonverwerking.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie