Thyrax en cytomel en vergeetachtigheid?

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
MissEllen
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 apr 2014, 10:50

Thyrax en cytomel en vergeetachtigheid?

Bericht door MissEllen »

Even in het kort een voorgeschiedenis: Ikzelf heb na 5 jaar Graves, block and replace, titratie in 2016 uiteindelijk de schildklier operatief laten verwijderen. Toen aan euthyrox gegaan, bleek mijn weefsel het hormoon T4 niet meer om te zetten in T3. Toen aan de cytomel. En nu blijkt het weer niet genoeg te zijn en zit ik aan 3 pillen per dag. Intussen thyrax (100 mg) en tweemaal cytomel (opgehoogd van 1x 5 mg naar 2 x 5 mg).
Ik zit erdoor heen en zie het gewoon vaak niet meer zitten. Je goed voelen was vroeger zo vanzelfsprekend. Maar waar ik echt last van heb is: vergeetachtigheid. Mijn geheugen is al een jaar of 5 een vergiet. Ik hoopte dat dit beter zou worden maar het wordt steeds slechter. Vroeger vergat ik met name namen van mensen maar nu ook woorden. Ik kom niet meer op woorden zoals 'steekwagen' en 'kaneel'. Dan zie ik het en wil ik het benoemen en dan kom ik niet op het woord. Bij de apotheek navraag gedaan maar ik kreeg daar een vaag antwoord 'ja je kunt er last van hebben'. Op de bijsluiter van de cytomel en thyrax kom ik dit niet tegen. Wie herkent dit? Maar naar de huisarts gaan?
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Thyrax en cytomel en vergeetachtigheid?

Bericht door laura »

hallo MissEllen,

Weet je hoe het was en is met je tsh en fT4?
Sinds je aan het hormoon zit.

En waarom ben je overgestapt van euthyrox naar thyrax?

En vervelend dat je je rot voelt.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
MissEllen
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 apr 2014, 10:50

Re: Thyrax en cytomel en vergeetachtigheid?

Bericht door MissEllen »

Ik ben overgestapt van euthyrox naar tyrax omdat ik nog restklachten had. Nu moet ik zeggen dat de overstap goed ging.

Mijn vergeetachtigheid is een ander verhaal. Ik had een afspraak met mijn arts en ik had het voorgelegd. Hij kwam met het volgende verhaal. Ik heb Graves en mijn schildklier is weg. Ik slik medicatie maar in principe heb je nog gewoon Graves. Je kunt prima functioneren met medicatie (goed voor wie dat weet te bereiken maar dat is een ander verhaal). Hij gaf aan dat je bijvoorbeeld tot 90% de oude bent. Maar wanneer je in een periode van stress zit en net dat beetje extra hormoon nodig hebt, dan is het er niet omdat je elke dag dezelfde afgemeten hoeveelheid slikt en niet meer kunt pieken. Ik zat tegen de 95% aan te hobbelen voor een paar weken met als gevolg dat 'het brein'/ hersenpan de informatie niet meer goed verwerkt krijgt. Hij gaf als voorbeeld dat een topsporter zonder schildklier geen topsport meer kan beoefenen. Ik kon geen informatie meer verwerken, ik wist niet meer hoe ik de auto aan de gang kreeg en sloeg helemaal dicht.
Ik vertaal het voorgaande even wat 'vrij' ik weet niet meer wat de precieze woorden waren die hij gebruikte. En dan denk ik weer: had ik dat van te voren geweten! Mijn werk bestaat voor het merendeel uit stress en piekmomenten!

Nu moet ik zeggen dat het nu wat beter gaat met de vergeetachtigheid, alhoewel ik nog steeds veel vergeet. Zeker in vergelijking met vroeger toen ik een uitstekend geheugen had. Om toch andere oorzaken uit te sluiten kreeg ik wel een verwijzing voor nader onderzoek maar daar moet ik nog een afspraak voor maken (was het vergeten bedenk ik me nu....)
Kiek
Berichten: 6718
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Thyrax en cytomel en vergeetachtigheid?

Bericht door Kiek »

Miss Ellen,

Ben je misschien in de overgang?
Hoe oud ben je?
Heeft je huisarts de Cytomel voorgeschreven?
Misschien heb je last van Cytomel.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
MissEllen
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 apr 2014, 10:50

Re: Thyrax en cytomel en vergeetachtigheid?

Bericht door MissEllen »

Hoi Kiek,

Ik ben nu 36 jaar dus ik denk niet dat ik al in de overgang zit. Ik ben onder behandeling bij een internist endocrinoloog waarover ik heel tevreden ben (na 2 vreselijke ervaringen met 1 huisarts en 1 internist die van toeten noch blazen wist).
Ik heb in juni 2016 mijn schildklier operatief laten verwijderen. Daarna euthyrox geslikt en overgestapt op tyrax. Daarna voelde ik me minder worden en toen bleek mijn lichaam de T4 hormoon niet meer in T3 hormoon om te zetten (waarom??????). Toen slikte ik 100 gram tyrax en 5 gram cytomel. Na een tijdje ging ook dat niet meer en toen 's ochtends 100 mg tyrax en 5 Mg cytomel geslikt en ' s middags 5 Mg cytomel. Nu lijkt het wel alsof dat ook niet meer genoeg is. Mijn stoelgang werkt amper, ik kom aan en ik kan een gat in de dag slapen. En dat geheugenverlies dat maar niet meer weg wilt gaan.
Maandag maar eens bloed laten prikken.
Ik denk dat ik weer te weinig T3 in mijn lijf heb zitten, gezien de moeilijke stoelgang, geheugenproblemen, afbrokkelende nagels en nog wat andere symptomen.
Kiek
Berichten: 6718
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Thyrax en cytomel en vergeetachtigheid?

Bericht door Kiek »

toen bleek mijn lichaam de T4 hormoon niet meer in T3 hormoon om te zetten (waarom??????).
Hoe kom je aan dit idee?
Hoe wordt dit bepaald?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Francis
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 mar 2017, 08:27

Re: Thyrax en cytomel en vergeetachtigheid?

Bericht door Francis »

Hallo Ellen,

Ik heb ook last van vergeetachtigheid. Het is wisselend en hoe beter ik ben ingesteld hoe minder last ik ervan heb.
Maar het steekt toch steeds weer de kop op.
Als ik iets te weinig medicijnen neem dan merk ik als eerste dat afspraken vergeet en niet op woorden kan komen.

Sterkte!
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Thyrax en cytomel en vergeetachtigheid?

Bericht door laura »

MissEllen schreef: 12 nov 2017, 09:26 Daarna voelde ik me minder worden en toen bleek mijn lichaam de T4 hormoon niet meer in T3 hormoon om te zetten (waarom??????).
hallo Miss Ellen,

Daar ben ik ook wel benieuwd naar hoe dat bepaald is.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
MissEllen
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 apr 2014, 10:50

Re: Thyrax en cytomel en vergeetachtigheid?

Bericht door MissEllen »

Mijn arts zag het in de uitslagen. De (F?)T3 waarde daalde ondanks een ' scherpe' (relatief hoge) FT4 waarde. Ik was wat overdonderd (waarom heeft hij hier niet iets eerder over gezegd?) dus wanneer ik het nu moet herhalen dan heb ik wat gaten in mijn geheugen.
Even ter aanvulling: er wordt wel wat T4 omgezet in T3 in het weefsel maar niet genoeg.
Kiek
Berichten: 6718
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Thyrax en cytomel en vergeetachtigheid?

Bericht door Kiek »

Hoe daalde de T3-waarde ten opzichte van wat?
Wat waren die waarden?
Pas dan krijgt het betekenis.

Dus hoeveel Cytomel slik je nu?
Tegenover hoeveel levothyroxine?
Welke waarden presteer je bij welke hoeveelheden?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie