Setpoint berekenen Marike

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
marike56
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 mar 2017, 17:18
Locatie: Zoetermeer

Re: Setpoint berekenen

Bericht door marike56 »

Dank je wel Teun. Het is echt te danken aan de inzet van Kiek en al haar setpoint berekeningen dat ik nu weet wat voor mij goede waardes zijn. Ik slik dus echt al jaren teveel schildklierhormoon. Bij deze waardes voel ik me beter. En ik heb geaccepteerd dat ik altijd wat restklachten zal overhouden. Ook omdat ik niet alleen last heb van mijn schildklier.
marike56
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 mar 2017, 17:18
Locatie: Zoetermeer

Re: Setpoint berekenen

Bericht door marike56 »

Hallo Kiek, het was weer tijd om te prikken na 3 maanden. Slik nog steeds 2x13 mg Tirosint dus 26 mcg totaal. Mijn TSH was keurig 1.020.(Vorige keer 0.997). Maar mijn fT4 is nu 17.5 (vorige keer 15.5). Ik snap dat dus niet. fT4 van 15.5 geheel in lijn vd setpoint berekening en nu op dezelfde dosis ongeveer zelfde tijdstip niet nuchter met medicijnen weer 2 punten omhoog. Zou je deze nieuwe uitslagen in mijn setpoint berekening willen verwerken? Ik voel me ook weer minder maar dat kan ook komen omdat ik de afgelopen maanden verschillende keren een abces naast mijn achterste kies hebt gehad vanwege een diepe pocket. Die kies is dus 2 weken geleden getrokken. En ik zit nog midden in het genezingsproces. Ik hoor graag van je, vast weer hartelijk bedankt. Groetjes Marike
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint berekenen

Bericht door Kiek »

Hallo Marike,

Akelig is zo'n foute pocket. Gelukkig kon je het definitief oplossen!

Je vorige waarde (FT4 15.5/TSH 1.0 was 0.997) heb ik eerst in de app getoetst.
Die waarden schoven het set point naar een FT4 van 15.45 (was 15.23) met een TSH van 0.89 (was 0.93).
De passingsgraad steeg naar 94%. Dat ziet er best uit, ondanks die ultra lage TSH-reeks.
TSH's in dit super lage gebied hebben een grotere foutmarge in het lab. Moeilijker te meten.

En toen je FT4 van 17.5 erbij gezet, met een TSH van 1.02 mU/l.
Dat gaf een aardverschuiving. Daarom denk ik dat een van beide waarden niet juist is.
Afijn, met deze laatste waarden staat je set point op een FT4 van 16.19 pmol/l en een TSH van 0.73 mU/l.

Kortom, wel een FT4-verschuiving van 0.7 pmol/l. Dat is best veel.
De passingsgraad is dan ook ingestort naar 85.7%.
En de phi omhoog van 0.77 naar 0.96.
Dat is een barre verschuiving.

Maar ja, toch een nieuw plaatje gemaakt.
Blijvend benieuwd naar je volgende waarden!

Hartelijke groet,
Kiek
Bijlagen
Marike56April2018.jpg
Marike56April2018.jpg (39.48 KiB) 1241 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
marike56
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 mar 2017, 17:18
Locatie: Zoetermeer

Re: Setpoint berekenen

Bericht door marike56 »

Hallo Kiek,

Dank voor je nieuwe berekening. Ik ben ook niet blij met een fT4 van 17.5. Vlgs mij klopt het niet. Het kan toch niet in 3 maanden zo omhoog zijn gegaan. Wat zijn de gevolgen van een phi die zo omhoog gaat? En een passingsgraad die instort? Het vervelende is dat ik nu niet goed kan beoordelen of ik me slechter voel door de problemen met mijn gebit of de schildklierwaardes. Ik was net zo blij met de laatste waardes van december. En nu dit. Schijnt dus bij Tirosint wel meer voor te komen. De verschillen in waardes zonder dat je meer of minder slikt. Zucht .... . Misschien vraag ik wel een nieuwe bloedtest. En anders wachten tot juni. Wordt vervolgd.

Hartelijke groet
Marike
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Setpoint berekenen

Bericht door Teun »

Als ik jou was zou ik even afwachten tot je gebidsproblemen voorbij zijn en dan eventueel opnieuw prikken als je je niet fit volet. Ga je nu aan je dosis knoeien dan doe je misschien meer kwaad dan goed. Hoop dat het snel beter gaat met je gebit.
marike56
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 mar 2017, 17:18
Locatie: Zoetermeer

Re: Setpoint berekenen

Bericht door marike56 »

Hallo Kiek, het was weer tijd om te prikken na 3 maanden op 3 juli. Ik slik nog steeds 2x13 mg Tirosint dus 26 mcg totaal. Mijn TSH was opnieuw keurig 1.200(Vorige keer 1.020). Mijn fT4 is nu 16.8 (vorige keer 17.5). fT4 iets omlaag maar vlgs mij nog steeds te hoog. Zou je deze nieuwe uitslagen in mijn setpoint berekening willen verwerken? Ik voel me niet echt oke. Maar de laatste maanden waren zeer enerverend. Ik ben vanaf 25 april af en aan in Londen geweest voor de geboorte van mijn 2de kleinzoon. Het was medisch gezien een moeilijke zwangerschap dus mijn hulp was echt nodig. Ik ben daarbij ver over mijn limiet gegaan zodat ik nu redelijke uitgeput ben. Dat uit zich in heel slecht slapen, val bijna elke nacht pas tegen 3 uur in slaap. Met klachten als restless legs en onrust. Bij de laatste controle van de hematoloog besproken of ik minder/meer moet gaan slikken. Zij was tevreden over mijn waardes en adviseerde om hiermee door te gaan. Je ziet dat mijn TSH heel langzaam wat omhoog gaat en mijn fT4 even langzaam iets omlaag. Rekening houdend met de omstandigheden van de laatste maanden ben ik benieuwd naar jouw mening hierover. Vooral het niet in slaap kunnen vallen hoe moe ik ook ben baart me zorgen want daardoor kom ik een een vicieuze cirkel terecht en blijf ik ontzettend moe. Ik hoor graag van je, vast weer hartelijk bedankt. Groetjes Marike
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint berekenen

Bericht door Kiek »

Hallo Marike,

Waarschijnlijk is er iets met het lab.
Je laatste 2 waarden passen niet bij het geheel.
Je TSH reageert op andere wijze.

Je phi raced omhoog naar een onwaarschijnlijke 1.0.
Dat is niet goed.
Het set point is dan ook zinloos, want met dit lab niet realistisch.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
marike56
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 mar 2017, 17:18
Locatie: Zoetermeer

Re: Setpoint berekenen

Bericht door marike56 »

Hallo Kiek,
Dank voor je bericht. Ik weet ook niet wat ik ermee aanmoet. Ik prik al jaren in het LUMC en zou niet weten wat er dan mis is. Met het lab dan bedoel ik.
Mijn hematoloog is, vanzelfsprekend, tevreden met deze waardes. Dus opnieuw prikken hoef ik niet voor te stellen. Dit is dus nu 2x gebeurd over een periode van 6 maanden. Ik snap het niet. Ik hoor wel vaker dat met Tirosint de waardes op en neer schieten. Maar een erg groot verschil is er ook niet. Behalve dat het niet meer past in mijn setpoint berekening. Maar dat valt moeilijk uit te leggen bij een arts. Ik voel me niet goed, zoals ik al schreef. Heb ontzettend veel last van de hitte en slaap super slecht. Word er wanhopig van.
Het enige wat ik.nog kan bedenken is om een afspraak te maken bij de huisarts om alles door te spreken en vragen hier in Zoetermeer nog een keer te prikken. Maar dat is een ander lab met andere standaardwaardes.

Zie jij dit wel meer voorbijkomen? 2x een labuitslag die niet meer past in mijn setpoint berekening?

Heb jij nog suggesties?

Hoor graag van je,

Hartelijk groet
Marike
marike56
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 mar 2017, 17:18
Locatie: Zoetermeer

Re: Setpoint berekenen

Bericht door marike56 »

Hallo Kiek,

Omdat je met de laatste 2 waardes van het ziekenhuis LUMC mijn setpoint niet kon berekenen heb ik via de huisarts in het lab van het ziekenhuis in Zoetermeer geprikt. Zoals altijd niet nuchter met medicijnen rond 11.00.

De uitslag is fT4 16 ( Normaalwaardes 10.0 -26.0)
Dit lab berekend de fT4 niet achter de komma.

TSH 1.28 (Normaalwaardes 0.27 - 4.2)

T3 1.6 (Normaalwaardes 1 3 - 3.1)

Niet zo verschillend van het LUMC dus. En ik weet nu dus niet of deze uitslag wel past in mijn setpoint berekening.

Voel me niet goed. Slaap ontzettend slecht. Veel last van mijn spieren. Met name in mijn knie en onderbenen en last van restless legs. Tijdelijk Temazepam gekregen omdat ik al meer dan een maand amper slaap. En mijn normale slaapmedicatie niet werkt. En een verwijzing naar een slaapcentrum.

Al mijn bloeduitslagen zijn goed. Alles binnen de waardes. (Magnesium, calcium, natrium, kalium, glucose nuchter, cholesterol, kreatinine, D3 en op B12 zit ik nog te wachten, was vorige keer 406)

Dus redelijk wanhopig. Ik ben nu, na ruim 15 maanden, goed ingesteld op Tirosint dus geen moed om te veranderen.

Kun jij hier nog wat mee, cq heb jij nog tips?

Ik hoor het graag.
Hartelijke groet Marike
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint berekenen

Bericht door Kiek »

Wat akelig dat je slecht slaapt, Marike!
Je neemt je Tirosint toch niet 's avonds?
Anders zou ik een ander tijdstip kiezen.
Of misschien je dosis in tweeën delen, vanwege je steile curve?

Je Zoetermeerse waarden passen 1 op 1 op de curve van het LUMC.
Die blijft dan onveranderd van plaats en vorm.
Dus het set point blijft in hetzelfde gebiedje.

Hartelijke groet,
Kiek
Bijlagen
Marike56Aug2018.jpg
Marike56Aug2018.jpg (38.56 KiB) 1038 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie