Advies gevraagd - afstellen met nieuwe samenstelling Euthyrox

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
PB1970
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 aug 2017, 08:58

Advies gevraagd - afstellen met nieuwe samenstelling Euthyrox

Bericht door PB1970 »

Hallo allemaal,

Ik heb me eerder vandaag op het forum voorgesteld. Ik lees al geruime tijd mee, maar wil nu ook zelf om advies vragen.
Mijn naam is Patricia, ben 47, woon in Frankrijk en sinds februari dit jaar is Hashimoto vastgesteld. Ben daarna begonnen met Levothyrox (de Franse versie van Euthyrox), en in eerste instantie ging dat redelijk goed. Helaas is men hier overgestapt op een nieuwe samenstelling, waardoor er middenin mijn afstellingsproces iets niet helemaal goed ging. Jammer genoeg heb ik (stom genoeg) niet gemarkeerd per wanneer exact ik de nieuwe tabletten heb gekregen, maar ik denk dat het uit mijn waarden wel duidelijk blijkt).

Hier volgen mijn waarden, altijd nuchter en 'smorgens vroeg geprikt (rond 8 uur), en tot nog toe altijd hetzelfde lab met dezelfde referentiewaarden:

TSH 17,41 T4 7,98 8/2/2017 geen medicijnen
TSH 4,83 T4 10,94 23/3/2017 Euthyrox 50
TSH 4,14 T4 niet getest 9/5/2017 Euthyrox 75
TSH 0,06 T4 18,79 21/6/2017 Euthyrox 100 had toen ook hypersymptomen en dus verminderd naar 87,5
En toen ineens:
TSH 16,34 T4 8,11 22/8/2017 Euthyrox 87,5
TSH 8,91 T4 10,94' ditmaal ook T3 getest 4,50 3/10/2017 Euthyrox 112,50

Blijkbaar reageert mijn lijf compleet anders op de nieuwe samenstelling, en heb ik dus een veel hogere dosis nodig. Momenteel heb ik zelf besloten op te hogen naar 137,5. Afspraak bij de huisarts staat pas volgende week gepland. Heeft iemand hier tips/advies?

Nog even als aanvulling: ik heb de afgelopen weken echt veel vervelende bijwerkingen gehad, zoals heftige darmklachten/diarrhee, hoofdpijn, en noem maar op. Deze klachten zijn hier in Frankrijk door meerdere mensen aangegeven na het switchen naar de nieuwe formule. Toevallig zijn deze klachten bij mij sinds een week of zo weer minder, dus ik wil wel doorzetten met de nieuwe formule (ik moest aan de oude formule immers ook een paar weken wennen)

Alvast bedankt voor het meedenken.
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Advies gevraagd - afstellen met nieuwe samenstelling Euthyrox

Bericht door Patricia31 »

Goed dat je al zoveel info geeft!
TSH 16,34 T4 8,11 22/8/2017 Euthyrox 87,5
TSH 8,91 T4 10,94' ditmaal ook T3 getest 4,50 3/10/2017 Euthyrox 112,50
Op een dosis van 87,5 ben je in 6 weken van een FT4 van 8,1 naar 10,94 gegaan en is je TSH gezakt van 16,34 naar 8,91. Dat is bijna een halvering.
Je bent nu vanaf de 3e oktober omhoog gegaan met je dosis en om dan ook nog eens zelf een flinke stap omhoog te gaan is denk ik vragen om problemen. Ik denk dat je het beste op 112,5 kunt blijven staan.

Misschien kan er met de app met deze waardes een setpoint worden berekend, dan weet je in ieder geval waar je naartoe kunt werken.
PB1970
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 aug 2017, 08:58

Re: Advies gevraagd - afstellen met nieuwe samenstelling Euthyrox

Bericht door PB1970 »

Hallo Patricia31, bedankt voor je reaktie! Ik moet misschien verduidelijken dat de hoeveelheid euthyrox die ik achter elke waarden heb vermeld de dosering is die ik in de periode vóór de bloedafname heb genomen.
Mijn Tsh waarden zijn dus juist ineens enorm gestegen bij de 88,5 met de nieuwe formule (zelfs naar hetzelfde niveau als toen ik nog geen medicijnen nam) waar ik dus juist verwacht had bijna op de juiste dosering te zijn beland (maar dat was dus gebaseerd op de oude formule). In 6 weken zijn ze bij 112,5 dan weer gehalveerd, maar met een TSH van 8,91 ben ik nog lang niet waar ik moet zijn. Vandaar dat ik me afvraag of ik nu juist niet nog wat hoger moet gaan dan 137,5...
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Advies gevraagd - afstellen met nieuwe samenstelling Euthyrox

Bericht door Patricia31 »

aha , ja dat is andere koek!
IK zou dan denk ik ook omhoog zijn gegaan. Je hebt er nu gelijk 25 microgram bij gedaan, ben je niet bang dat je weer door gaat schieten?
Weet je nog bij welke FT4 jij jezelf het fijnste voelde?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Advies gevraagd - afstellen met nieuwe samenstelling Euthyrox

Bericht door Kiek »

Hallo Patricia,

Je schrijft dat je nuchter je TSH/FT4 laat prikken.
Betekent dat dat je je levothyroxine ook nog niet hebt ingenomen?
Zonder inname van levothyroxine staan je FT4-waarden op het laagste punt van de afgelopen 24 uur.
Nà inname van levothyroxine zouden je FT4-waarden juist op het hoogste punt kunnen staan van de afgelopen 24 uur.

Je weet dat de TSH het resultaat is van de hoeveelheid FT4 in je bloed.
Je waarden laten dus zien hoe jouw TSH zich gedraagt ten opzichte van je FT4.
Oftewel, hoe jouw hypothalamus/hypofyse reageert op je hoeveelheid FT4 in bloed.
Dat is de basis van het berekenen van je set point.
Het set point is het soort switch-punt waarop je TSH al dan niet de gezonde schildklier zou stimuleren om meer of minderT4 af te scheiden. Boven het set point vermindert de TSH, onder het set point stijgt de TSH.
Het is het kenmerkend evenwichtspunt dat je meekrijgt bij je geboorte.
En dat in principe vrijwel niet wijzigt tijdens je leven. Bij het ouder worden verloopt het een beetje, maar niet drastisch.

Voor mensen die afhankelijk zijn van levothyroxine is het set point een streefwaarde, een richtwaarde.
Jouw waarden heb ik in de app gezet. Daar komt een set point uit van FT4 13.26 pmol/l met een TSH van 1.37 mU/l.
Het is een plaats die niet veel zal verschuiven, zolang je je bloed laat bepalen in het hetzelfde lab.
Want wijziging van lab geeft immers vaak andere waarden.
Hieronder zal ik je set point-plaatje kopiëren.
Misschien heb je er wat aan.

Sterkte met het terugvinden van je juiste track!
Kiek
Bijlagen
PatriciaFrOkto2017.jpg
PatriciaFrOkto2017.jpg (38.91 KiB) 1984 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
PB1970
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 aug 2017, 08:58

Re: Advies gevraagd - afstellen met nieuwe samenstelling Euthyrox

Bericht door PB1970 »

Beste Kiek,

Heel erg bedankt voor de moeite. Hier kan ik iets mee.

Ik slik inderdaad geen levothyroxine voor het prikken. Het tijdstip is standaard rond 8 uur 's morgens.

@Patricia31: ik heb geen idee nog bij welke TSH ik me het beste voel, aangezien ik tot nu toe altijd óf te hoog, óf te laag heb gezeten. Daarom was het ook zo'n teleurstelling dat ik met die nieuwe samenstelling ineens weer terug bij af was. Ik begin een beetje ongeduldig te worden, vandaar dat ik liever ineens 25 erbij neem. Mocht het teveel blijken kan ik altijd weer reduceren.
Maar ik ga volgende week naar de huisarts, dus leg ik het uiteraard ook aan hem voor.

Nogmaals bedankt voor de moeite!
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Advies gevraagd - afstellen met nieuwe samenstelling Euthyrox

Bericht door Patricia31 »

Ik was meer benieuwd bij welke FT4 waarde jij jezelf het beste voelde maar nu het setpoint is berekend zal dit mogelijk dus rond de 13 liggen.
Zo zie je maar hoe specifiek en uniek dit voor iedereen is want bij deze waarde zou ik hypoklachten hebben.
PB1970
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 aug 2017, 08:58

Re: Advies gevraagd - afstellen met nieuwe samenstelling Euthyrox

Bericht door PB1970 »

Ah, sorry. Verkeerd gelezen inderdaad. Mijn T4 waarden zijn dus eveneens nog niet optimaal geweest, helaas. Maar we gaan stug door - in elk geval heb ik nu wat houvast dankzij Kiek's setpointberekening.
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Advies gevraagd - afstellen met nieuwe samenstelling Euthyrox

Bericht door Patricia31 »

Ik denk dat een huisarts of endocrinoloog je ook heel snel boven de 13 zal willen laten uitkomen omdat dit voor velen te laag is en daarom is dat setpoint zo fijn.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Advies gevraagd - afstellen met nieuwe samenstelling Euthyrox

Bericht door laura »

PB1970 schreef: 04 okt 2017, 21:31 Ik heb me eerder vandaag op het forum voorgesteld. Ik lees al geruime tijd mee, maar wil nu ook zelf om advies vragen.
Mijn naam is Patricia, ben 47, woon in Frankrijk en sinds februari dit jaar is Hashimoto vastgesteld. Ben daarna begonnen met Levothyrox (de Franse versie van Euthyrox), en in eerste instantie ging dat redelijk goed.
Had hij dit eigenlijk al gevolgd over Levothyrox: viewtopic.php?f=17&t=1304&start=40?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie