Beps ervaringen overstap levothyroxine

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Gast1

Re: Beps ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Gast1 »

Ik vind stuk iets anders als niet meer goed op TSH kunnen reageren.

Ook bij gezonder mensen doet de klier toch nog iets bij TSH van 1, of zelfs lager.

Waarom zou daar bij sk- patiënten niet ook zo zijn?

Daan zou je ook onbeperkt zeewier met jodium kunnen eten, zonder risico op ontregeling.


En wat setpoint betreft: m'n internist kende het in ieder geval wel.

Ik vind het nog steeds een wat te star principe. Het laat misschien ook wel te weinig schommeling toe.

Ik heb ergens wat liggen over een evenwicht principe: waarbij TSH en T4 gezamenlijk meer kunnen bewegen.
Kiek
Berichten: 6719
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Beps ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Kiek »

Mark, de cellen van het weefsel van een doorsnee hyposchildklier zijn niet meer in staat voldoende hormoon aan te maken.
Om wat voor reden dan ook.

Op het moment dat je te weinig hormoon aanmaakt is er geen normale sturing meer.
Er ontstaat een ongezonde situatie.
De schildklierregeling is stuk.
Of het nou een beetje is of helemaal: het is stuk.
Het is helaas vrijwel nooit meer te repareren in een autonoom werkend gezond systeem.
En uiteindelijk is levothyroxine je lot, met of zonder schildklier.

Bij gezonde mensen met een normale schildklierwerking is er niets aan de hand.
Dan kan zelfs de stimulans van de TSH van 0.5 mU/l voldoende zijn.

Waarom zou iemand met een hypothyreoïdie geen zeewier mogen eten? Is dat de nieuwste hype?

Ik heb ergens wat liggen over een evenwicht principe: waarbij TSH en T4 gezamenlijk meer kunnen bewegen.

Plaats je het op het forum?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Beps ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Gast1 »

Binnen de huidige richtlijnen is eigenlijk ruimte genoeg om het setpoint te gebruiken. Dat zal toch meestal binnen de normaalwaarden zitten en dat is het eerste streven vanuit de richtlijnen.

In mijn beleving, de schildklier als orgaan bekijkend en vooral de manier waarop de klier levothyroxine vormt, zie ik niet in waarom een deel van de schildklier niet gewoon kan werken.

Het feedback mechanisme via TSH (en TRH) werkt dan gewoon. Pas als de klier zodanig stuk is dat T4 niet meer op het gewenste peil te houden is (dat ideale peil zou natuurlijk wel eens rond setpoint-waarde kunnen zitten), dan helpt de stijgende TSH niet meer en dan moét extern ingegrepen worden.

En een subklinische hypothyreoïdie? Is dan het mechanisme fout, weefsel stuk, of iets anders mis?

Helaas herstelt schildklierweefsel niet vanzelf, in tegenstelling tot enkele andere organen. Al wordt ook daar onderzoek naar gedaan, op meerdere manier: auto-reparatie en externe schildklierweefsel aanmaak (ook "geprint").


Wat dat evenwichts-artikel betreft, dacht dat ik dat al ergens gedeeld had. Anders nog even geduld, vanaf Tenerife geen toegang tot m'n PC...
Gast1

Re: Beps ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Gast1 »

Kiek schreef: 26 okt 2017, 11:25 Waarom zou iemand met een hypothyreoïdie geen zeewier mogen eten? Is dat de nieuwste hype?
Geen hype, maar het is een van die voedingsmiddelen waar voor gewaarschuwd wordt, om niet te veel van te eten met een schildklier aandoening. Omdat er heel erg veel jodium in kan zitten. Als in 20-100x dagelijks aanbevolen dosis.

Ik eet zelf een stuk minder sushi als voorheen (tot vreugde van de rest vd familie), omdat ik enkele keren last kreeg (moe, geïrriteerd, etc).

Zowel Britsche als Amerikaanse Thyroid Associations waarschuwen daar volgens mij nog steeds voor.

Net als voor soja, want dat beïnvloedt de opname in je bloed. Dus minstens 4 uur later pas gebruiken.
Kiek
Berichten: 6719
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Beps ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Kiek »

Het spijt me dat ik niet duidelijker kan verwoorden waarom de levothyroxine altijd de werking van een ondermaatse schildklier volledig overneemt.

Voor mensen zonder schildklierwerking, zoals mensen met een gewone doorsnee Hashimoto hypothyreoïdie, is zeewier geen probleem.
De jodium is functieloos.
Er zijn immers geen werkende cellen waarin met behulp van de jodium de heerlijkheden als DITjes en MITjes kan worden gemaakt om uit te scheiden in T4-tjes en T3-tjes. De levothyroxine heeft die duffe cellen uitgeschakeld.
Het gevolg is dat zo´n kleiner wordt, krimpt.

Dat is totaal anders voor mensen met een Graves, of die behandeld worden voor Graves. Of een ander soort hyperthyreoïdie.
Die zijn in staat akelig actieve cellen te genereren.
Dan lijkt me zo'n glibberige sliert zeewier bepaald niet onschuldig.
Want je weet na een behandeling nooit zeker of alle cellen definitief zijn uitgeschakeld.

Dus niet teveel sushi´s snoepen daar in Tenerife.
Jij hebt toch een Graves achtergrond?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Beps ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Gast1 »

Nee hoor, gewoon Hashimoto, al begon het met subklinische waarden (TSH 29,9 en T4 12,4) en was antiTPO 155 bij normwaarde < 101.

Ik merke echt de jodium/zeewier.

Raad daarom iedereen aan uit te kijken met zeewier, maar ook met hooggedoseerde multivitamine pillen.
Maar ik ga dan ook uit van enige rest-werking van de klier ( en bijvoorbeeld de mogelijkheid dat de schildklier soms nog opgeslagen T4 dumpt.

Ga nog eens op zoek naar dat illustratieve artikel over de intere werking van de klier (follikels etc).
Bep
Berichten: 54
Lid geworden op: 17 okt 2013, 09:37

Re: Beps ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Bep »

Dit is toch nog steeds het topic: ervaring overstap van thyrax naar levothyroxine ?? :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: ?
Bep
Berichten: 54
Lid geworden op: 17 okt 2013, 09:37

Re: Setpoint berekenen aub?

Bericht door Bep »

Hallo Kiek,
Ik lees vaak over het door jou berekende setpoint en werd nieuwsgierig naar het mijne. Ik zocht vandaag wat waarden, zou jij er (asjeblieft) een berekening van willen maken? Altijd zelfde tijd, zelfde lab. Nuchter geprikt.

Thyrax gebruik: van 0,25- 0,50 mg
Begonnen in 2011 met slok, eerste jaren geen waardes gekregen.
7-4-14: tsh. 3.68 ft4. --
11-5-15: ,, 2.23 ft4. 14.4
Levothyroxine teva 62,5 mg.
28-4-16: ths. 4.14 ft4. 16.4
1-8-16: ths. 1.92 ft4. 14.7
9-1-18: ths. 1.13 ft4. 14.1
23-7-18: ths. 2.45 ft4. 15.3
Is dit voldoende voor een berekening? Ik hoop het wel alvast bedankt.
Kiek
Berichten: 6719
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Beps ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Kiek »

Hallo Bep,

Verontschuldiging voor de kaping van je onderwerp!
Daar moet ik beter op letten.

Het set point gaat over de relatie van de aangeboren reactie van de hypofyse (als TSH) op de hoeveelheid FT4.
De TSH bestuurt door stimulatie van het schildklierweefsel de hoeveelheid FT4.

Je TSH blijft nu op dezelfde aangeboren wijze reageren als voor je schildklierziekte:
-hogere FT4 -> lagere TSH en
-daling van de FT4 -> hogere TSH.
Dat is handig, want zo kunnen labwaarden gebruikt worden om het aangeboren evenwichtspunt te vinden.

Nu je labwaarden.
In 2015 heb je een FT4 van 14.4 met een TSH van 2.23.
Dan zou je denken dat een hogere FT4 een lagere TSH zal produceren.
Dat gebeurt niet bij jou:
je volgende FT4 van 16.4 geeft een TSH van maar liefst 4.14 mU/l!

En je volgende lagere FT4 van 14.7 geeft dan nota bene een lagere TSH van 1.92.
Het verhaal is nog niet afgelopen, want je volgende lagere FT4 van 14.1 heeft een nóg lagere TSH van 1.13 mU/l.

Dan de klap op de vuurpijl: je laatste wat hogere FT4 van 15.3, geeft dan weer een hogere TSH van 2.45.

Hier klopt niets van.
Waarom deze waarden?
Wat is er aan de hand?

Natuurlijk zijn waarden te manipuleren.
Maar dat is hier niet de bedoeling. Anders moet ik maar ophouden.
Het gaat hier om waarden die onder dezelfde omstandigheden geprikt zijn.

Wat zegt je behandelaar over deze vreemde reactie van TSH/FT4?

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bep
Berichten: 54
Lid geworden op: 17 okt 2013, 09:37

Re: Beps ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Bep »

Hoi Kiek,
Die heeft niets gezegd, dus ik nam aan dat dit normaal was.
Plaats reactie