Beps ervaringen overstap levothyroxine

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Bep
Berichten: 54
Lid geworden op: 17 okt 2013, 09:37

Beps ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Bep »

Nu 1,5 jaar na de overstap van thyrax naar levothyroxine, (april 2016) kan ik zeggen dat ik me redelijk goed voel. Maar dat pas sinds juli 2017. Ik kan meer hh werk aan, en ook nog een karweitje doen aan het eind van de dag. Ik was altijd moe, ook met de thyrax trouwens. Nu ben ik af en toe erg moe, en daar verzet ik me niet meer tegen. Ik zet dan de tv aan na de middagboterham en slaap binnen 10 minuten soms wel 1-2 uren. Dan kan ik er weer tegen.

Het me beter voelen begon 1 week nadat mijn linkerbeen gedotterd was en er een stent geplaatst was. Blijkbaar kan een zeurend etalagebeen je verdere lijf en gevoel dus ook behoorlijk beïnvloeden. Of..... het moet van de grote hoeveelheden jodium komen die bij de scan en tijdens het dotteren naar binnen worden gehoosd. Dat jaagt de sk natuurlijk ook op.
Jullie zullen hier weinig aan hebben, maar ik wilde het toch melden. Binnenkort wordt rechts ook gedotterd/en/of een stent geplaatst en dan ga ik waarschijnlijk weer bergen beklimmen. Hoewel ik met 20 min pijnloos wandelen ook al erg blij zou zijn. :D
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Beps ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Kiek »

Hallo Bep,

Je hebt al heel wat vaatzorgen achter de rug, en nu ook de vaten in je benen.
Je schrijft dat je misschien wel de jodium gevoeld hebt die gebruikt wordt bij de scan.

Heb je nog een schildklierfunctie?
Ik bedoel, ben je behandeld voor Graves?
Of is het overgewaaid in een hypothyreoïdie?

Dan zit je inderdaad misschien nog met een restfunctie die extra getriggerd wordt door de sloot jodium.
'k Hoop dat je snel in de bergen te zien bent.

Beterschap!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bep
Berichten: 54
Lid geworden op: 17 okt 2013, 09:37

Re: Beps ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Bep »

Hoi Kiek,

Ong. 7 jaar geleden kreeg ik steeds meer hartklachten, wat lichte hartaanvalletjes, angina pectoris en leed aan extreme vermoeidheid. Toen bleek de sk te snel tsh 0,008 en ft4 11 zover ik nu nog weet. 2 weken later kreeg ik de slok, en pas na ong 10 mnd begon ik met thyrax. Want juist na die slok hadden we in het zh alleen invallers bij de afd endo en die vonden mij wat klagerig maar verder kerngezond met een Tsh van 4-5. Prima in orde zeiden de invallers.

De vermoeidheid werd wel minder met de thyrax, en mijn hart gedraagt zich al jaren heel normaal. Maar hoe dit genoemd wordt??? :oops: En of de sk zelf nog iets doet??? Ik weet het echt niet. Nu is mijn waarde al ong. een jaar Tsh rond 2,2 en Ft4 rond 15 en ik slik sinds anderhalf jaar 62,5 levoth. Daarvoor jarenlang 0,50 thyrax. Zegt dit verhaaltje jou iets?

En..... kan die 2 x jodium (begin juni scan en eind juli dotteren) nu nog steeds voor minder vermoeidheid zorgen? Alvast bedankt.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Beps ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Kiek »

Wat heerlijk dat je je minder vermoeid voelt na je dotter!
Dat is vast het resultaat van beter toegankelijke beenvaten.
En niet van het contrastmiddel.
Je waarden zijn toch niet veranderd?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bep
Berichten: 54
Lid geworden op: 17 okt 2013, 09:37

Re: Beps ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Bep »

Hallo Kiek, nee mijn waarden zijn inderdaad niet of nauwelijks veranderd, maar je vroeg eerder:
....Heb je nog een schildklierfunctie?
....ben je behandeld voor Graves?
....Of is het overgewaaid in een hypothyreoïdie?

Kun jij opmaken uit mijn verhaal welke vorm van sk problemen ik eigenlijk beb? Ik weet werkelijk niets daarvan.
Hypothyroide komt wel bekend voor
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Beps ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Kiek »

Hallo Bep,

Volgens mij krijg je de slok vanwege een hyperthyreoïdie.
En ik denk dat je daarna te weinig gezond schildklierweefsel over had, om voldoende schildklierhormoon aan te maken.
Dus is je schildklierfunctie overgegaan in een hypothyreoïdie.
Daarom slik je 62.5 µg levothyroxine.

Voor veel mensen is dat al een volledige dosis, b.v. voor kleinere mensen zonder overgewicht.
Dat wil zeggen dat de schildklierfunctie volledig overgenomen kan zijn door de levothyroxine.
Dan doet de schildklier niets meer, en kan geen jodium opslorpen, verzin ik.

Voor anderen mensen is 62.50 µg te weinig om de volledige schildklierhormonen over te hebben genomen. Dan is er nog een aardige restwerking.
Misschien dat voor deze groep mensen zo'n een extra boost jodium, aanleiding is om extra hormoon aan te maken?
Het is dus misschien afhankelijk van de restwerking van je schildklier.
Zou het zo werken? 't Is een beetje fantaseren.
Misschien hebben andere een beter idee.

Prettige avond!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Beps ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Gast1 »

Kiek schreef: 23 okt 2017, 19:49 Misschien dat voor deze groep mensen zo'n een extra boost jodium, aanleiding is om extra hormoon aan te maken?
Deze groep krijgt toch geen slok? Geen extra stoot jodium? Of bedoel je iets anders?

Daarbij, levothyroxine bevat jodium, 4 stuks, de 4 in T4.

Extra jodium is dus sowieso niet nodig, want a) je krijgt al zo'n beetje de helft binnen van de aanbevolen hoeveelheid voor gezonde personen, en B) je klier heeft het amper nog nodig.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Beps ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Kiek »

'k Heb ook veel vraagtekens, hoe dat precies zit, Mark.
Het gaat hier dus om het mogelijke effect van het jodiumhoudend contrastmiddel.

Het contrastmiddel zelf bevat geen T4, maar mogelijk voldoende vrij jodium om nog resterend werkend weefsel te verzadigen met grondstof.
Extra jodium is dus sowieso niet nodig, want a) je krijgt al zo'n beetje de helft binnen van de aanbevolen hoeveelheid voor gezonde personen, en B) je klier heeft het amper nog nodig.
In principe wordt je schildklierfunctie uitgeschakeld bij gebruik van de juiste hoeveelheid levothyroxine.
Dan speelt de hoeveelheid jodium via dieet of wat dan ook geen rol.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Beps ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Gast1 »

"Wordt uitgeschakeld" klinkt erg actief. Terwijl eigenlijk gewoon wordt aangevuld wat tekort is. Al wist soms gestreefd naar lage TSH, zodat klier ook weinig stimulans krijgt om nog iets te doen. Mar er zijn toch ook maar weinig aanwijzingen, dat dat de beste oplossing is. Laag - normaal bij aanhoudende klachten, staat in de richtlijn internisten.

Wist je trouwens dat er jodium in Thyrax zit? In de 0.150 zit een kleurstof, rode kleurstof. Rood omdat er wat jodium in zit...
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Beps ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Kiek »

Er wordt niet aangevuld wat tekort is.
Er wordt óvergenomen als het goed is.
Dat is de clou.

Ja, er zit wat jodium in die pillen.
Haha, rood omdat er wat jodium inzit....jaja net als in de zonsondergang.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie