iemand ervaring met Euthyrox uit Roemenië?

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
truipui
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 okt 2017, 19:34

iemand ervaring met Euthyrox uit Roemenië?

Bericht door truipui »

Ik ben nieuw op het forum. Ik ben een vrouw van 61 jaar. 10 jaar geleden is mijn schildklier geheel verwijderd i.v.m. ziekte van Graves. Vanaf die tijd heb ik Thyrax geslikt, ik dacht naar volle tevredenheid hoewel ik altijd last van mijn spieren had. Ik slikte 200 mcg per dag.
Nu een jaar geleden was voor mij de Thyrax niet meer leverbaar, dus ben ik overgestapt op Euthyrox, begon met 175 mcg.
Binnen een paar weken ging ik enorm hyperen, dus in overleg met de huisarts verlaagd naar 150 mcg. Ook dat ging nog niet goed en nu zit ik sinds maart 2017 op 125 mcg. En dat ging goed. Goede bloedwaardes, en veel minder last van mijn spieren dan bij Thyrax. Wel wat somberder, emoties meer afgevlakt. SInds een week heb ik nu erg last van hartkloppingen, bloeddruk die ineens omhoog schiet en dan weer zakt en nachtzweten. Veel onrust in mijn lijf. Ik ben naar de huisarts gegaan en hij stelde voor bloed te laten prikken op TSH en T4, morgen krijg ik de uitslag. Ondertussen bedacht ik mij dat ik de laatste keer Euthyrox uit Roemenië heb gekregen, zonder dagaanduiding en bij verder onderzoek een ander gepatenteerd bedrijf. Op de website van het CBG heb ik de samenstellingen vergeleken, en die zijn gelijk met de Nederlandse, alleen wordt de hoeveelheid en verhouding van de hulp - en vulstoffen niet gegeven.
In het verleden heb ik een probleem met Thyrax gehad toen ze overgingen van het flesje naar de doordrukstrip, dus schiijnbaar ben ik wel gevoelig voor de kleinste verandering. Dus mijn vraag aan het forum is of jullie vaker deze klachten hebben gehoord of zelf gehad bij het gebruik van de Roemeense Euthyrox?
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: iemand ervaring met Euthyrox uit Roemenië?

Bericht door laura »

hallo Trui,

Als het goed is, is die Roemeense euthyrox hetzelfde als de 'gewone' euthyrox.
Het komt allemaal uit dezelfde fabriek.

Meer info vind je hier: https://schildkliertje.blogspot.nl/2016 ... onder.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
truipui
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 okt 2017, 19:34

Re: iemand ervaring met Euthyrox uit Roemenië?

Bericht door truipui »

Inderdaad Laura, als het goed is. Ik wacht de bloeduitslag af, die krijg ik morgen.
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: iemand ervaring met Euthyrox uit Roemenië?

Bericht door Bella »

Hallo Trui,

Voor mij gold hetzelfde, heb andere bloedwaarden en beter welbevinden op de ‘gewone, Hollandse’ Euthyrox met dagaanduiding op de strip, dan op de Roemeense (ongeveer drie maanden gebruikt).

In theorie zijn alle levothyroxines hetzelfde, in de praktijk dus niet.
Waar dat aan ligt, blijft onduidelijk.

Ik gooi het op het individuele (iedere schildklierpatiënt is anders) en de gewenning van lichaam en geest: stabiliteit is het allerbelangrijkste als we zo’n fijnzinnig machinerietje als de schildklier proberen te vervangen...

Groet,
Bella
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
*anna*
Berichten: 334
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: iemand ervaring met Euthyrox uit Roemenië?

Bericht door *anna* »

Trui,
Door alle verhalen over de verschillende levothyroxines ben ik ook erg gespitst op veranderingen in merk, samenstelling, afkomst, verpakking enz. Ik krijg zo af en toe Euthyrox in een Roemeense verpakking, maar merk geen enkel verschil.
Groet, Anna
Francis
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 mar 2017, 08:27

Re: iemand ervaring met Euthyrox uit Roemenië?

Bericht door Francis »

Hallo Trui,

Ik merkte wel verschil en kreeg veel spierpijn van Roemeense Euthyrox. De Nederlandse versie bevalt me beter.
truipui
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 okt 2017, 19:34

Re: iemand ervaring met Euthyrox uit Roemenië?

Bericht door truipui »

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb de bloeduitslagen net gekregen. TSH 0,51 en T4 18,1. Voor mij goede waardes. Met de huisarts besproken of mijn opgejaagde gevoel kan komen door de Roemeense Euthyrox, ondanks dat de bloedwaardes goed zijn. Hij sluit het niet uit, dus nu op naar de apotheek om de nederlandse versie te halen. En ik hoop dat ik over een paar weken kan melden dat het daar aan gelegen heeft.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: iemand ervaring met Euthyrox uit Roemenië?

Bericht door laura »

hallo Trui,

Je opgejaagde gevoel kan ook komen doordat je enigszins scherp bent ingesteld.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: iemand ervaring met Euthyrox uit Roemenië?

Bericht door laura »

BB1100XX schreef: 01 nov 2017, 16:15 Dat er wel degelijk verschil kan zitten in bijstoffen en samenstelling van bijstoffen heeft 1 van de dames bij de apotheek mij bevestigd.
Dat geldt voor de verschillende soorten levothyroxine.
In Euthyroxen zit allemaal hetzelfde.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
truipui
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 okt 2017, 19:34

Re: iemand ervaring met Euthyrox uit Roemenië?

Bericht door truipui »

Ik geef even een update van mijn ervaringen afgelopen weken. Ik voel me nog steeds niet goed, het lijkt of er ergens in oktober een knop in mijn lijf is aangezet, die niet meer uit wil. Hart op hol, paniekgevoel en zo moe. De hartslag is in rust vaak 140 en komt zomaar opzetten. Ik heb 4 weken geleden de dosering Euthyrox iets verlaagd naar 112,5, was 125. Merk geen enkel effect hiervan en de bloedtest na 4 weken wees uit : TSH 0.99 en T4 van 18.4.
Vandaag ben ik door de cardioloog helemaal onderzocht, echo, hartfilmpje en nu heb ik een 24-uur holter bij me. De eerste indicatie van de cardioloog was dat alles in orde is met mijn hart, en dat waarschijnlijk de schildkliertabletten dit veroorzaken. Volgens haar is het goed mogelijk dat dit na 1 jaar gebruik van Euthyrox pas opspeelt. Nu las ik elders op het forum dat de lactose in Euthyrox is vervangen door een andere bij- of vulstof. Misschien dat dit de oorzaak is? Wie zal het zeggen. Ik overweeg nu ernstig om mijn huisarts te vragen of ik terug kan naar Thyrax. Bij de oude Thyrax gebruikte ik 200 mcg, maar denk dat het verstandig is om zeker lager weer te beginnen. Is iemand op dit forum alweer terug gegaan op Thyrax en wat zijn jullie ervaringen? Ik hoor het graag!
Plaats reactie